چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶
کد خبر: 308981

هرچند قرار بود شنبه (16 اسفند) تکلیف سفرهای نوروزی مشخص شود، اما روزگذشته ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد: سفرهای نوروزی در شهرهای قرمز و نارنجی کاملاً ممنوع است و فقط این امکان فراهم شده تا مردم بتوانند در شهرهای آبی و زرد با رعایت شیوه‌نامه‌هایی سفرهای ضروری‌ خود را انجام دهند.

حضرت عباسی سفر نروید

سلامت نیوز: هرچند قرار بود شنبه (16 اسفند) تکلیف سفرهای نوروزی مشخص شود، اما روزگذشته ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد: سفرهای نوروزی در شهرهای قرمز و نارنجی کاملاً ممنوع است و فقط این امکان فراهم شده تا مردم بتوانند در شهرهای آبی و زرد با رعایت شیوه‌نامه‌هایی سفرهای ضروری‌ خود را انجام دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت ۱۱ شهرستان که همگی در استان خوزستان قرار دارند وضعیت قرمز کرونایی دارند، همچنین ۳۱ شهرستان نارنجی، ۲۵۲ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان آبی هستند که با کاهش شهر‌های نارنجی و آبی در هفته پیش رو مواجه هستیم. سعید نمکی، وزیر بهداشت بار دیگر از مردم درخواست و تمنا کرد که برای حفظ جانشان به سفر نروند.

او همچنین معتقد است که سخنانش ضمن درخواست از شهروندان برای منتفی کردن برنامه سفر گفت:‌ «التماس کردیم که سفر نباشد،‌ وزیر بهداشت باید دست ببوسد، پا ببوسد و التماس کند که به درخواستش عمل شود.» طبق آخرین اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز و استان‌های ارومیه، اشنویه، خوی، ماکو، نقده در استان آذربایجان غربی، شهرضا در استان اصفهان، امیدیه، ایذه، باغ ملک، حمیدیه، شوش، هفتکل، هندیجان و اندیمشک در استان خوزستان، دهلران در استان ایلام ،دامغان و شاهرود در استان سمنان، پاسارگاد، گراش، لامرد، خنج و مهر دراستان فارس، سیرجان در استان کرمان، کهگیلویه و گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد، گرگان در استان گلستان، رودبار و رودسر در استان گیلان، آمل، رامسر و ساری در استان مازندران و خمین در استان مرکزی نارنجی و به این معنا که سفر نوروزی به این شهرها ممنوع است.

اما حسین‌ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور و رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا گفت:«اصل بر نرفتن سفر و پرهیز از هرگونه جابه‌جایی بین شهری است. سفر به شهرها و از شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی ممنوع است و از ۲۵ اسفند ماه که رنگ بندی شهرها اعلام می‌شود، تا ۱۵ فروردین ماه به همان منوال خواهد بود.»

 مرزهای بسته چابهار و خوزستان

  طی چند روز گذشته و با افزایش موارد پرشمار ابتلا به کرونای انگلیسی در استان خوزستان، مرزهای این استان با استان‌های همجوار بسته شده و فقط مسافران با آزمایش کرونای منفی می‌توانند به این استان در رفت و آمد باشند.

با اعمال محدودیت‌های تردد در این استان، فرماندار شهرستان هندیجان هم روز سه‌شنبه از بسته شدن مسیرهای ورودی و خروجی خوزستان به استان بوشهر خبر داد. وضعیت استان خوزستان به حدی وخیم است که وزیر بهداشت اعلام کرد: «این طوفان طوفانی سهمگین‌تر از ویروس ووهان خواهد بود» و افزود: «در خوزستان در ۷۲ ساعت ۷۸ همکار من به کرونای جهش‌یافته مبتلا شدند و ما نمی‌توانیم سریع نیروی پرستاری از شهر دیگر جایگزین کنیم.»

در این بین معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار گفت: مراکز تجاری، گردشگری و اقامتی چابهار از روز (چهارشنبه ۲۰ اسفند) به مدت یک ماه با هدف جلوگیری از شیوع کرونا تعطیل و عدم تردد خودروهای غیربومی به سمت این شهرستان نیز اجرایی می‌شود. رحمدل بامری اظهار داشت:

براساس مصوبات ستاد کرونا شهرستان چابهار، ممنوعیت تردد برای خودروها با پلاک غیربومی، فاقد مجوز و گردشگران در ورودی‌ها اعمال می‌شود. وی افزود: در صورت مشاهده این خودروها در زمان اعمال محدودیت‌ها مبلغ ۵۰۰ هزار تومان جریمه توسط پلیس بین راهی و پلیس راهور اعمال خواهد شد. بامری برپایی ایست‌های بازرسی در سه نقطه پلیس راه نیک‌شهر، پلیس راه جکیگور (شهرستان راسک)، پاسگاه زرآباد و بیردف (شهرستان کنارک) به منظور جلوگیری از تردد خودروهای پلاک غیربومی و فاقد مجوز به سمت چابهار را از دیگر تصمیمات عنوان کرد. حضرت عباسی سفر نرویداما سیاست سفر به شهرهای زرد و آبی، فریادهای وزیر بهداشت را در آورد. سعید نمکی در این رابطه گفت:

نمی‌شود که در سفر گفت، فردی که از یک نقطه‌ با ویروس موتاسیون یافته به دیدن قومی در جای دیگر می‌رود و ویروس موتاسیون یافته را به جایی می‌برد که ردپایی از آن نیست، سوغاتی بسیار مرگ‌آوری است. ما التماس کردیم که سفر نباشد. وزیر بهداشت در جمهوری اسلامی ایران همیشه باید خواهش کند، تمنا کند، دست ببوسد و پا ببوسد تا بلکه بتواند یک قدم بردارد. درحالی که در جاهای دیگر دنیا وقتی وزیر بهداشت بنویسد که فلان چیز آره یا خیر، دیگر تمام است.

  به هر حال ما با حمایت‌های مقام معظم رهبری و تعیین تکلیفی که ایشان فرمودند و با داشتن یک ستاد ملی از خیلی از جاهای دنیا جلو هستیم، اما انتظارمان این است که به برخی عرایضی که وزیر بهداشت به عنوان دلسوزی و آینده نگری بیماری می‌گوید، توجه بیشتری معطوف شود. اگر خدایی نکرده چند خوزستان دیگر شکل گرفت، آن زمان دیگر نمی‌توانم بر روی تاب‌آوری نظام سلامت قسم بخورم.وی افزود:

حضرت عباسی سفر نروید

رفتن همانا و گرفتار شدن در این دام هم همان. نگذاریم خوزستان‌های دیگری ایجاد شود. من التماس کردم که پروازها از منطقه آلوده به غیر آلوده را قطع کنیم، مگر در موارد ضروری که با تشخیص کمیته استانی با تست‌های قبلی انجام شود. نمی‌شود که از یک کانون جدید آلوده هر روز چرخش این ویروس را به جاهای مختلف نظاره کنیم.

وزیر بهداشت در ارتباط با خرید واکسن گفت: «عده‌ای تصور می‌کنند عده‌ای التماس می‌کنند که ما واکسن بخریم و جمهوری اسلامی در خرید واکسن قصور کرده است،‌ در حالی که ژاپن به عنوان هم‌پیمان آمریکا از چند روز پیش واکسن خریده  و کانادا نیز مقدار محدودی واکسن خریده است.»

 برای سفر با تورها تست pcr نیاز نیست

این گفته‌های وزیر بهداشت درحالی مطرح می‌شود که یک روز قبل  ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گفته بود: « بر اساس دستورالعمل‌های نوشته شده برای ثبت نام در تورهای خدمات مسافرتی الزامی برای انجام تست‌های پی سی آر وجود ندارد.

اگر کسی قبلا سابقه تست پی سی آر داشته باشد در سامانه ماسک وزارت بهداشت تحت کنترل قرار گرفته می‌شود. ارائه تست پی سی آر برای هتل یا تورها الزامی نیست. با رعایت نکات بهداشتی سفرهایی به شکل تور از طریق شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری برنامه‌ریزی می‌شود. در برخی مواقع افراد تمایلی به انجام سفر در قالب تور ندارند. هرچند می‌توانند با داشتن رزرو و تاییدیه از مرکز مجاز گردشگری برنامه‌ریزی کنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha