چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
کد خبر: 308994

در فرهنگ کهن ایرانی استقبال از بهار همراه با خانه تکانی کردن است اما بسیاری از افراد به دلیل بی‌توجهی به نکات ساده و اصول صحیح ارگونومی در این فرایند افراد دچار آسیب‌هایی می‌شوند که در برخی موارد برگشت ناپذیر هستند.

راهی برای پیشگیری از آسیب های ناشی از خانه تکانی

سلامت نیوز:در فرهنگ کهن ایرانی استقبال از بهار همراه با خانه تکانی کردن است اما بسیاری از افراد به دلیل بی‌توجهی به نکات ساده و اصول صحیح ارگونومی در این فرایند افراد دچار آسیب‌هایی می‌شوند که در برخی موارد برگشت ناپذیر هستند.


به گزارش سلامت نیوز  مهندس مصطفی خدابخشی کارشناس ارگونومی معاونت بهداشتی در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی  با بیان اینکه با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال افراد زیادی به دلیل بروز دردها و آسیب های ناشی از خانه تکانی های نوروزی به پزشک و مراکز درمانی مراجعه می کنند، گفت: با توجه به خطر انتقال بیماری کرونا می توان با رعایت نکاتی ساده از بروز این آسیب ها جلوگیری کرد.


وی توصیه کرد که افراد از بروز آسیب مفاصل و ستون فقرات در هنگام خانه تکانی از زانو زدن و كار كردن در این وضعیت و همچنین در حالت  خمیدگی و چرخش گردن، پشت، كمر و زانو بیش از دو ساعت در یك روز  اجتناب کنند.

این کارشناس ارگونومی بلند كردن دست و بازو بالاتر از حد شانه و یا جابه جایی در وضعیت مذکور را بیش از دو ساعت  در یك روز باعث بروز آسیب های ارگونومیک برشمرد که باید افراد به آن توجه داشته باشند.

مهندس خدابخشی در ادامه به افراد تاکید کرد که از بلند کردن بارهای سنگین خودداری کنند و قبل از بلند کردن یا برداشتن بار حتما  وزن آن را برآورد کرده و اگر خیلی سنگین است از دیگران کمک بگیرند. 
به گفته وی برای جابه جا کردن اشیا هل دادن بهتر از کشیدن است و کمتر موجب آسیب دیدگی مفاصل و اندام ها می شود، همچنین برای حمل بارهای حجیم باید از چرخ دستی استفاده شود. 

 وی در بخش دیگری از توصیه های خود بر استفاده از سطح ثابت برای گذاشتن یا جابه جا کردن اشیاد در قفسه های بلند تاکید کرد و گفت: هنگام جابه جا کردن اشیا در قفسه های بلند حتما باید روی سطح محکم و ثابتی مثل چهارپایه قرار بگیریم ، استفاده از نردبان یا صندلی چرخدار اصلا مناسب نیست و احتمال افتادن و آسیب را افزایش می دهد. 
به گفته مهندس خدابخشی هنگام بلند کردن بارهای سنگین بهتر است آنها را به قطعات کوچکتر تقسیم کنیم تا احتمال آسیب به اندام ها و مفاصل کاهش یابد. همچنین باید تا حد ممکن بار را به بدن خود نزدیک کنیم و در حین بلند کردن بار از انجام همزمان حرکات چرخشی پرهیز کرد. 
وی تاکید کرد: هنگام جا به جایی بارهای خطرناک نظیر مواد شیمیایی، آتشگیر، اسید و... تمامی جوانب احتیاطی را باید مراعات کرده و برچسب روی بار را حتما مطالعه کنید.

مهندس خدابخشی با بیان این که در بارها دستگیره ها برای راحتی شما ساخته شده اند گفت: پس از آن که بار را محکم از دستگیره آن گرفتید بلند شوید. موقع جابه جایی بار، جلوی دید خود را باز بگذارید و مسیر حرکت خود را باز و خلوت نگهدارید.

وی افزود: مواظب سطوح لغزنده، روغنی و لیز باشید. همین طور مواظب میخ های بیرون آمده از تخته باشید. هنگام حمل بار حتما از دستکش مناسب و تمیز استفاده کنید (دستکش روغنی وکثیف نه!). حتما از وسایل و تجهیزات کمکی و استاندارد مانند مچ بند، زانو بند، دستكش، كمربند، ماسک و…  استفاده کنید.
 
مهندس مصطفی خدابخشی خاطرنشان کرد: در صورت گرفتگی ساده كمر، ۷۲ ساعت استراحت مطلق کنید و در موارد شدیدتر به پزشک مراجعه کنید. 
به گفته وی قبل از شروع كار باید بدن را با کمی نرمش گرم کرد در غیر این صورت در حین كار و بعد از آن دچار درد عضلات و كشیدگی در تاندونها و ناراحتی های مفصلی خواهیم شد. بنابراین حتما در بین فواصل کاری به خود استراحت بدهید که دچار دردهای عضلانی نشوید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha