شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت هم‌اکنون بیش از ۱۰ درصد از جمعیت سراسر جهان تحت تأثیر بیماری مزمن کلیه (CKD) قرار دارند و این عارضه با تشخیص به‌موقع قابل درمان است.

چند توصیه پزشکی درباره کلیه‌ها

سلامت نیوز:طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت هم‌اکنون بیش از ۱۰ درصد از جمعیت سراسر جهان تحت تأثیر بیماری مزمن کلیه (CKD) قرار دارند و این عارضه با تشخیص به‌موقع قابل درمان است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، کارشناسان سلامت تاکید دارند که می‌توان با رعایت چند توصیه پزشکی و اقدامات سلامتی، هیچ‌وقت به این بیماری مبتلا نشد.


به گزارش "دویچه‌وله"برخی از داروها را بیش از حد مصرف نکنید. NSAIDها، داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن هستند. به گفته پزشکان مصرف بیش از حد این داروها باعث کاهش عملکرد کلیه‌ها می‌شود. استفاده از مهارکننده‌های پمپ پروتون (PPI) برای زخم یا ریفلاکس معده به مدت طولانی نیز می‌تواند احتمال بیماری مزمن کلیه را افزایش دهد.


مراقب آنتی‌بیوتیک‌ها باشید. بعضی از انواع این داروها مانند پنی‌سیلین، سولفونامیدها و سفالوسپورین‌ها به احتمال زیاد مشکلاتی را برای شما حتی اگر کلیه‌های سالم داشته باشید، ایجاد می‌کنند و در درازمدت باعث نیاز به دیالیز و نارسایی کلیوی می‌شوند.


غذای سالم بخورید. با گذشت زمان یک رژیم غذایی نامناسب می‌تواند منجر به فشار خون بالا، چاقی، دیابت و سایر بیماری‌هایی شود که برای کلیه‌ها خطرناک است. بنابراین یک رژیم غذایی سالم حاوی مقدار زیادی سبزیجات، میوه‌ها و غلات کامل را فراموش نکنید. یادتان باشد که مصرف بیش از حد نمک، احتمال فشار خون بالا را که علت معمول بیماری کلیه و سنگ کلیه است، افزایش می‌دهد.


هیدراته بمانید. ننوشیدن آب کافی خطر ابتلا به عفونت و سنگ کلیه را افزایش می‌دهد. سعی کنید روزانه ۴ تا ۶ لیوان آب بنوشید.
ورزش کنید. درست مثل یک رژیم غذایی سالم، تحرک به جلوگیری از بیماری‌هایی مانند دیابت و بیماری‌های قلبی کمک می‌کند که می‌توانند منجر به آسیب کلیه شوند. البته فراموش نکنید که ورزش بیش از حد می‌تواند به کلیه‌ها آسیب برساند. حداقل پنج روز در هفته حداکثر ۳۰ تا ۶۰ دقیقه تمرین کنید.


غربالگری را جدی بگیرید. اگر نزدیکان‌تان به بیماری قلبی، فشار خون بالا، دیابت یا نارسایی کلیه مبتلا هستند، احتمال ابتلای شما نیز وجود دارد. در این موارد، پزشک ممکن است آزمایش‌های خاص کلیه را به عنوان بخشی از معاینه منظم به شما پیشنهاد دهد که انجام آنها ضروریست.


سیگار نکشید. سیگار کشیدن خطر ابتلا به سرطان کلیه را افزایش می‌دهد. به علاوه، سیگار کشیدن می‌تواند روی برخی از داروها که فشار خون بالا را درمان می‌کنند، تأثیر بگذارد. این مسئله جدی است زیرا فشار خون بالای کنترل‌نشده علت اصلی بیماری کلیه است.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha