تا وقتی کرونا نبود، روزهای آخر سال که به جشن سالِ نو و عید منتهی می‌شود، روزهای شلوغ و پررفت‌وآمدی بود. روزهایی که خانواده‌ها برای خانه تکانی، خرید و برنامه‌ریزی برای گذراندن تعطیلات در تکاپو و تلاش بودند و دل‌شان می‌خواست تعطیلات سالِ نو را یا مسافرت باشند و یا در کنار عزیزان‌شان، خارج از شهر و دور از خانه بگذرانند.

چطور در نوروز معاشرت سالمی داشته باشیم؟

سلامت نیوز-*عطیه میرزا امیری: تا وقتی کرونا نبود، روزهای آخر سال که به جشن سالِ نو و عید منتهی می‌شود، روزهای شلوغ و پررفت‌وآمدی بود. روزهایی که خانواده‌ها برای خانه تکانی، خرید و برنامه‌ریزی برای گذراندن تعطیلات در تکاپو و تلاش بودند و دل‌شان می‌خواست تعطیلات سالِ نو را یا مسافرت باشند و یا در کنار عزیزان‌شان، خارج از شهر و دور از خانه بگذرانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ضمیمه خانواده، با آمدن کرونا سبک زندگی ما در روزهای منتهی به عید تغییر کرد. امسال هم شبیه پارسال مجبور هستیم که در خانه بمانیم و رفت‌وآمدهای خود را کنترل کنیم.

اما شاید عید امسال به سفت و سختی پارسال نباشد و به عیدهای آزاد سال‌های قبل هم نماند. شاید امسال معاشرت‌های خود با دیگران را شروع کنیم چرا که هرچقدر هم تلاش کنیم نمی‌توانیم از ذات اجتماعی بودن خود فاصله بگیریم.

بنابراین برای نجات خودمان از انزوای اجتماعی هم باید معاشرت از راه دور را انتخاب کنیم. معاشرت‌هایی که کنترل شده هستند اما به نوعی وجود دارند. معاشرت‌های سبک جدید که با عنوان معاشرت از راه دور شناخته شده‌اند.

دیدارهای متفاوت

پیشنهاد می‌شود که در روزهای اول به دیدار دوستان یا اعضای خانواده‌تان بروید که مدت‌هاست آن‌ها را ملاقات نکرده‌اید. افراد قدیمی و بزرگ فامیل را از یاد نبرید و آنها را در اول لیست بگذارید. آنهایی که نه آنقدر با تکنولوژی عجین شده‌اند که بتوانیم با آنها تماس تصویری برقرار کنیم و نه آنقدر فراموش‌کار هستند که ما و دیدارهایمان را از یاد برده باشند. البته این دیدار بنا به موقعیت آنها باید فرق کند. اگر می‌توانید در حیاط خانه‌شان ملاقاتشان کنید و اگر نمی‌شود چند دقیقه پشت در خانه و از پشت آیفون یا پنجره با آنها معاشرت کنید. در این مدت برای این‌که گفت‌وگوها ارزشمند باشد و جنبه مفیدی پیدا کند، از خاطرات خوبِ گذشته، اتفاقات خوشایند و… صحبت کنید.

بحث‌های سیاسی، گله و شکایت‌ها و… اوقات شما و دیگران را تلخ می‌کند؛ بنابراین این روزها هدفمند گفت‌وگو کنید تا در کنار هم احساس رضایتمندی و خوشی داشته باشید.

دوستان قدیمی و فراموش شدگان حال

یک لیست بنویسید از تمام کسانی که مدت‌هاست از آنها بی‌خبر یا دلخور هستید. با آنها تماس بگیرید و حالشان را بپرسید و با این کار نشان دهید که گذشته را فراموش کرده‌اید و بدون و داشتن آنها برایتان باارزش‌تر از کینه داشتن است.

تماس با افرادی که خیلی وقت است از هم بی‌خبر بودید، خیلی دل‌چسب است. با این کار سالتان به راستی نو می‌شود و حس خوبی نسبت به خودتان و کاری که انجام داده‌اید، می‌گیرید.

کنگر نخورید و لنگر نیندازید

یکی از مشکلات عید نوروز مهمانداری است، البته مقصود دید و بازدیدهای چند ساعته نوروزی نیست، بلکه منظور دیدن‌هایی است که چند روزی طول می‌کشد، اما بازدیدی هم ندارد!

تعطیلات نوروز فرصت مغتنمی است برای دیدار از اقوام و آشنایانی که در شهرستان زندگی می‌کنند، به همین دلیل برخی از خانواده‌ها، بنابر یک عادت قدیمی عزم سفر می‌کنند و برای یک مهمانی چند روزه، خود و خانواده‌شان را به منزل یکی از بستگان نزدیک دعوت می‌کنند.

البته اگر چه مهمان برکت خانه و حبیب خداست، اما مدت عزیزی آن بیش از سه تا پنج روز نیست ، به عبارتی «مهمان اگرچه عزیز است ولیکن همچون نفس، خفه می‌‌سازد اگر آید و بیرون نرود.»

مشغولیت دائم خانم خانه میزبان، کمبود فضای زندگی، رعایت نشدن حریم‌های خصوصی، تفاوت خلق و خو، تفاوت عادت، مسائل مالی و به‌هم‌ریختن برنامه‌های خانواده از جمله مصائبی است که معمولا پذیرایی از مهمانان خوانده یا ناخوانده برای میزبان رقم می‌زند.

بنویسید

برای اطرافیان و کسانی که نمی‌توانید به آنها سر بزنید، نامه بنویسید. این سنت قدیمی و جذاب را دوباره برپا کنید و به جای اینکه پیامک‌های تلفنی به یکدیگر بدهید با دست خط خود چند جمله‌ای برای دوستان و نزدیکانتان بنویسید و آن را همراه با هدیه یا گلدان کوچکی برایشان بفرستید. این کار به ظاهر ساده می‌تواند ارتباط شما را با دیگران حفظ کند و به نوعی شادی را در دل دیگران بکارد.

دیدارهای دوباره در مکان‌های خاص

لازم نیست دیدارهای ضروری در محیط‌های بسته‌ای مثل سالن خانه انجام گیرد. به دید و بازدید در پارک فکر کرده‌اید؟ به انداختن سفره هفت سین در حیاط؟ به دور هم جمع شدن‌های کوچک در باغ‌های بزرگ شخصی؟ کلیشه‌ها را بشکنید و به این فکر کنید در چه محیط‌های بدون سقف و بزرگی می‌توانید جمع شوید.جمع شدن‌های کوچک و کوتاهی که هم سنت بازدید را حفظ کنند و هم پروتکل‌های بهداشتی را.

* کارشناس ارشد روانشناسی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha