قیمت‌ها سر به فلک گذاشته‌اند. بنابراین شاید باید شکرگزار باشیم که کروناست و دید و بازدیدهای نوروزی، منتفی است. در غیر این صورت باید با بیش از یک سیلی صورت خود را سرخ نگه‌ می‌داشتیم و میوه و شیرینی و آجیل عید می‌خریدیم اما برای خودمان که می‌توانیم اندکی از هر خوراکی بخریم.

نکته‌هایی برای ضدعفونی کردن خوراکی‌ها و گل‌های نوروز

سلامت نیوز: قیمت‌ها سر به فلک گذاشته‌اند. بنابراین شاید باید شکرگزار باشیم که کروناست و دید و بازدیدهای نوروزی، منتفی است. در غیر این صورت باید با بیش از یک سیلی صورت خود را سرخ نگه‌ می‌داشتیم و میوه و شیرینی و آجیل عید می‌خریدیم اما برای خودمان که می‌توانیم اندکی از هر خوراکی بخریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، معمولاً با ضدعفونی‌کردن خوراکی‌هایی مانند آجیل و شیرینی مشکل داریم. از طرفی نوروز است و سفره هفت‌سین و گل‌هایی که همیشه زینت‌بخش این سفره‌ هستند. بنابراین می‌خواهیم با چند نکته برای ضدعفونی‌ کردن و نگهداری خوراکی‌ها و گل‌ها آشنا شویم.


برای ضدعفونی‌ کردن آجیل‌ها، فر و ماکروفر بهترین گزینه هستند. اما همه آجیل‌ها را نباید با یک حرارت ضدعفونی کرد. به این دلیل که بافت آنها با هم متفاوت است. به این موارد دقت کنید:


1- سخت‌ها با هم: آجیل‌هایی مانند بادام زمینی، بادام هندی، بادام، فندوق مغزکرده و پسته مغز کرده را می‌توانید با یک حرارت ضدعفونی کنید.
2- نرم‌ها با هم: کشمش، انجیر، مویز و... نیز نیازمند حرارت ملایم‌تری برای ضدعفونی هستند.
3- پوست‌دارها: بهتر است انواع مغزدار را خریداری کنید. اما در صورتی ‌که فندق، پسته، بادام و... را به شکل پوست‌دار خریداری کردید، آنها را با هم و به همان شکل حرارت دهید. میزان حرارت آنها بیش از دو نوع دیگر است.
4- هم بزنید: بعد از سه دقیقه حرارت دادن به آجیل‌ها، آنها را از ماکروفر یا فر درآورده و زیر و روی کنید و دوباره حرارت دهید.
5- در قابلمه هم می‌شود: اگر فر یا ماکروفر ندارید، می‌توانید ابتدا قابلمه چدن یا پیرکس را کمی گرم کنید. بعد آجیل‌ها را داخل آن بریزید. درب ظرف را بگذارید و بعد قابلمه را مثل زمانی که می‌خواهید ذرت بو دهید، روی گاز حرکت دهید. حرارت دادن به مدت 5 تا 7 دقیقه کافی است.
6- خنک شوند: بعد از حرارت دادن باید آجیل‌ها خنک شوند. به ‌هیچ‌وجه آنها را به همان شکل داخل ظرف یا کیسه پلاستیکی نریزید. به این دلیل که کپک می‌زنند.
 
گل‌ها را این‌طور بزدایید
ترجیح بر این است که گلدان بخرید. برای مثال سنبل، لاله، شب‌بو و... به این دلیل که ضدعفونی کردن و نگهداری آنها آسان‌تر است. برای ضدعفونی کردن گل‌ها به این شکل عمل کنید:
1- گلدانی‌ها: آنها را به مدت 24 تا 48 ساعت در مقابل نور آفتاب بگذارید. در این مدت به آنها آب دهید. همین که در معرض نور آفتاب قرار گرفته‌اند، ضدعفونی می‌شوند. سپس برای زیباتر شدن، دور گلدان را کاغذ کادو بپیچید.
2- شاخه‌ای‌ها: ساقه گل‌ها را کوتاه کنید. روی آنها الکل اسپری کنید. سپس داخل گلدان گذاشته و به مدت 24 ساعت در فضای باز بگذارید.
نکته‌: تا زمان ضدعفونی شدن گل‌ها آنها را بو نکنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha