سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴
کد خبر: 309282

در بیشتر موارد اسهال ناشی از عفونت‌های ویروسی است. آن‌ها اغلب بدون نیاز به هیچ درمانی، خود به خود معالجه می‌شوند. در صورت داشتن اسهال، حفظ آب بدن و داشتن تغذیه کافی بسیار مهم است. برخی از غذاها می‌توانند ناراحتی معده را بدتر کنند، بنابراین مهم است که غذاهایی را بخورید که هضم آسان داشته باشند.سبزیجات آب پز، نشاسته کم فیبر، مرغ بدون چربی، کراکر، سوپ و تخم مرغ از جمله غذاهایی است که برای بیماران اسهال توصیه می‌شود.

در صورت داشتن اسهال چه غذاهایی بخوریم و نخوریم؟

سلامت نیوز: در بیشتر موارد اسهال ناشی از عفونت‌های ویروسی است. آن‌ها اغلب بدون نیاز به هیچ درمانی، خود به خود معالجه می‌شوند. در صورت داشتن اسهال، حفظ آب بدن و داشتن تغذیه کافی بسیار مهم است. برخی از غذاها می‌توانند ناراحتی معده را بدتر کنند، بنابراین مهم است که غذاهایی را بخورید که هضم آسان داشته باشند.سبزیجات آب پز، نشاسته کم فیبر، مرغ بدون چربی، کراکر، سوپ و تخم مرغ از جمله غذاهایی است که برای بیماران اسهال توصیه می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا از ام اس ان، از طرف دیگر، غذاهایی که باید از خوردن آنها اجتناب کرد شامل غذاهای پرادویه، غذاهای شیرین، لبنیات، غذاهایی با محتوای چربی بالا است. همچنین باید از خوردن غذاهایی نفاخ خودداری کنید.

برخی از غذاهایی که باید هنگام اسهال بخورید تا به شما در کاهش علائم و تسریع در بهبودی کمک کنند شامل موارد زیر است:

نشاسته و غلات با فیبر کم

در حالی که فیبر یک ماده مغذی مهم است که حرکات روده را منظم نگه می‌دارد، رژیم اسیدیته با رژیم غذایی کم فیبر توصیه می‌شود زیرا هضم غذا را آسان می‌کند و دفعات حرکات روده را کاهش می‌دهد. برنج آب پز، رشته فرنگی، گندم یا جو دو سر می‌تواند به شما کمک کند، به خصوص اگر مدفوع آبکی دارید.

سبزیجات پخته شده

هضم سبزیجات خام دشوارتر است و می‌تواند به صورت گاز و نفخ ناراحتی ایجاد کند، بنابراین در هنگام اسهال، سبزیجات آب پز برای سیستم گوارش شما آسان‌تر است. بهتر است سبزیجات آب پز مانند لوبیا سبز، سیب زمینی و هویج را انتخاب کنید.

سوپ و کراکر

سوپ می‌تواند به شما کمک کند تا مایعات و مواد مغذی دوباره به بدن شما برگردد، در حالی که کراکرها از آنجا که به طور معمول دارای مقدار زیادی نمک هستند مفید هستند. اسهال می‌تواند به میزان قابل توجهی مایعات و الکترولیت‌ها را از بین ببرد، که مواد معدنی مانند سدیم و پتاسیم هستند، بنابراین خوردن غذاهای شور می‌تواند به بازیابی آنها کمک کند.

مرغ یا بوقلمون بدون چربی

غذاهای چرب با محتوای چربی بالا می‌توانند اسهال شما را بدتر کنند، بنابراین گزینه‌های گوشت کم چربی مانند مرغ بدون پوست یا بوقلمون را انتخاب کنید. گوشت را پخته و بدون ادویه بخورد، زیرا ادویه‌ها می‌توانند سیستم شما را اذیت کنند. شما می‌توانید از گیاهان خشک یا تازه مانند ریحان، جعفری، آویشن، رزماری، پونه کوهی یا گشنیز برای طعم دادن گوشت استفاده کنید.

تخم مرغ

هنگام اسهال، مصرف تخم مرغ پخته شده بی خطر است.

اگر اشتها ندارید، یا علاوه بر اسهال، حالت تهوع یا استفراغ نیز دارید، می‌توانید برای مدت کوتاهی فقط به مایعات بچسبید، تا زمانی که بتوانید مقداری غذا را تحمل کنید. هضم مایعات راحت‌تر است و می‌تواند به جلوگیری از تحریک روده کمک کند.

مایعاتی که هنگام اسهال می‌نوشید: آب، آب سیب، آب میوه رقیق شده، چای یا قهوه ضعیف، بدون کافئین، بستنی‌های منجمد و ژلاتین

در صورت ابتلا به اسهال، ۵ نوع ماده غذایی که باید از خوردن آنها خودداری کنید شامل موارد زیر هستند:

    غذاهای پر چرب
    محصولات لبنی
    غذاهای تند
    غذاهای قندی
   غذاهای نفاخ

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha