یکی از تخصص‌های پزشکی، جراحی عمومی است که به درمان بیماری‌ها و امراض قسمت‌ها و بخش‌های مختلف بدن می‌پردازد. متخصص جراحی عمومی، علاوه بر اندام‌های شکمی، با بیماری‌های درگیر کننده پوست، فتق، پستان و انواع تروما سروکار داشته و دامنه فعالیتی بسیار گسترده دارد. به همین دلیل است که واژه عمومی در کنار این تخصص به چشم می‌خورد، زیرا این متخصص قادر به جراحی تمامی اعضای بدن است.

با خدمات و فعالیت های یک جراح عمومی با شاخه تخصصی آشنا شوید!

سلامت نیوز: یکی از تخصص‌های پزشکی، جراحی عمومی است که به درمان بیماری‌ها و امراض قسمت‌ها و بخش‌های مختلف بدن می‌پردازد. متخصص جراحی عمومی، علاوه بر اندام‌های شکمی، با بیماری‌های درگیر کننده پوست، فتق، پستان و انواع تروما سروکار داشته و دامنه فعالیتی بسیار گسترده دارد. به همین دلیل است که واژه عمومی در کنار این تخصص به چشم می‌خورد، زیرا این متخصص قادر به جراحی تمامی اعضای بدن است.

برای تخصص در جراحی عمومی چه مهارت هایی مورد نیاز است؟

  • تحمل فشار ناشی از کار زیاد و بدون تعطیلی
  • ایجاد حس آرامش و امنیت در بیماران
  • گرفتن تصمیمات درست و سریع
  • آموزش و مدیریت تیم جراحی
  • داشتن دانش کافی و علم به روز

مهمترین جراحی های یک جراح با تخصص صرفا جراحی عمومی چیست؟

انواع جراحی های لاغری با تکنیک های متفاوت

یکی از اقداماتی که متخصص جراحی عمومی، قادر به کنترل و درمان آن بوده، بیماری چاقی است. این بیماری علاوه بر تاثیری که روی ظاهر فرد دارد، می‌تواند زمینه ساز بسیاری از بیماری‌ها مانند کلسترول، فشار خون بالا، سکته مغزی و قلبی، آپنه خواب و...باشد. متخصص برای درمان فرد مبتلا به چاقی مفرط، از روش‌هایی مانند جراحی اسلیو معده و یا بای پس معده استفاده خواهد کرد.

جراحی اسلیو معده، یک روش جراحی کاهش وزن است که به صورت لاپاراسکوپی انجام می شود، در واقع قسمتی از معده را که وظیفه ترشح کننده گی هورمون گرسنگی (گرلین) را دارد بر می دارند (حدود 80 درصد معده)؛ و نتیجه آن یک معده لوله ای شکل یا شبیه موز است که گنجایش کمتری برای غذا دارد و همچنین تغییرات هورمونی ایجاد شده تاثیرات مثبتی می تواند روی فشار خون و بیماری قلبی (در صورت ابتلای بیمار) داشته باشد. این جراحی، پرطرفدار‌ترین روش درمانی، برای بیماری چاقی محسوب می‌شود. بعد از این عمل، بیمار غذای زیادی نخورده و خیلی زود احساس سیری می‌کند.

عمل بای پس معده را متخصص جراحی، زمان برای بیمار تجویز می‌کند که، فرد با ورزش و تغییر رژیم غذایی موفق به کاهش وزن نشده باشد. عمل بای پس معده‌نیز، مصرف مواد غذایی را محدود و باعث کاهش وزن 60 تا 80 درصدی در دراز مدت می‌شود، همچنین احتمال بازگشت وزن پس از این عمل بسیار کم است. یکی از مزایای عمل بای پس معده، قابل بازگشت بودن این جراحی است.

انواع عمل جراحی عمومی:

 واژه "عمومی" کنار عبارت "متخصص جراحی"، حکایت از گسترده بودن فعالیت های یک جراح عمومی را دارد. جراحی عمومی شامل درمان بیماری‌ها و انواع مشکلاتی است که نیاز به عمل جراحی بر اندام‌های شکمی داخلی و گردن و...دارد.

  1. جراحی توده پستانی
  2. جراحی سرطان سینه
  3. جراحی تیروئید
  4. ندول تیروئید
  5. عمل جراحی فیشر
  6. عمل بواسیر
  7. عمل آپاندیس

عمل جراحی در درمان سرطان‌های گوارشی

متخصص جراحی عمومی، باید از تخصص و دانش کافی در زمینه عمل سرطان‌های گوارشی برخوردار بوده و مسئولیت بیمار را قبل، در حین و بعد از عمل بر عهده بگیرد. عمل سرطان‌های گوارشی، انواع مختلفی دارد که متخصص جراحی عمومی قادر به جراحی روی آن‌ها است:

  1. سرطان روده بزرگ
  2. سرطان روده کوچک
  3. جراحی سرطان معده
  4. عمل سرطان مری
  5. عمل سرطان رکتوم
  6. عمل سرطان پانکراس

جراحی سرطان مری

این بیماری با رشد بافت سرطانی در مری، شروع می‌شود. البته این بیماری مانند سرطان معده شایع نبوده و نایاب است. مصرف الکل، کشیدن سیگار، چاقی، نخوردن میوه و سبزی از عوامل تاثیر گذار در ابتلای به سرطان مری هستند. با ظاهر شدن علائمی مانند کلفتی صدا، صرفه شدید و عدم هضم غذا بیمار به متخصص جراحی عمومی مراجعه و پزشک نیز با کمک اندوسکوپی، سونوگرافی و بیوپسی...این بیماری را تشخیص خواهد داد. درمان سرطان مری، می‌تواند به چند روش صورت بگیرد:

  • برداشتن مری با کمک جراحی
  • پرتونگاری و شیمی درمانی

جراحی لاپاراسکوپی

در جراحی لاپاراسکوپی، متخصص جراحی عمومی برش‌های کوچکی در ناحیه جراحی ایجاد کرده و از یک لوله باریک و بلند که بر سر آن دوربینی قرار دارد، برای دیدن داخل بدن استفاده کند. این برش‌های کوچک، باعث بهبودی سریع‌تر زخم و کوتاه شدن دوره نقاهت می‌شود.  متخصص جراح عمومی با لاپاراسکوپی، امکان تشخیص بیماری‌هایی مانند توده درون شکم و انسداد لوله‌های رحم را دارد. همچنین می‌توان از لاپاراسکوپی برای عمل آپاندیس، عمل کبد، عمل روده، عمل معده و عمل لگن و...استفاده کرد.

سخن آخر

متخصص جراحی عمومی از مهارت و دانش کافی و به روز در علم جراحی برخوردار است مانند تسلط بر انواع جراحی های لاغری که در درمان بیماری چاقی انجام میشود، یا جراحی های عمومی مانند درآوردن سنگ کیسه صفرا، آپاندیس و یا عمل هایی که در درمان سرطان های گوارشی و ... انجام میشود. بعبارتی یک جراح خبره، تجربه های فراوانی در زمینه انواع جراحی، کار با ابزارهای پیچیده عمل لاپاراسکوپی و تکنیک های متعدد جراحی دارد. ناگفته نماند که این متخصصان جراحی در بیمارستان‌ها و کلینیک های تخصصی عموما شناخته شده هستند و از اعضای مهم کادر جراحی در بیمارستان ها محسوب میشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha