سه‌شنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۲
کد خبر: 309579

سلامت نیوز: نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که تماشای آشپزی منجر به پرخوری شده و در نتیجه خطر ابتلا به چاقی را افزایش می‌دهد.

تماشای آشپزی موجب پرخوری می‌شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از روزنامه دیلی میل، تماشای آشپزی از مسابقات آشپزی در تلویزیون گرفته تا آموزش آشپزی در یوتیوب و غیره برای میلیون ها نفر یک سرگرمی و تفریح محسوب می شود.

اکنون محققان دانشگاه «سوری» در جریان مطالعه ای تاثیر تماشای آشپزی و درست کردن غذا را بر رفتار غذا خوردن ۸۸ زن داوطلب بررسی کردند.

محققان این افراد را به سه گروه تقسیم کردند؛ به یک گروه گفته شد که ویدیوی فردی را که در حال درست کردن یک ساندویچ رپ پنیر بود، تماشا کنند. به گروه دوم گفته شد که بر اساس دستورالعمل خود یک ساندویچ رپ درست کنند و به گروه سوم گفته شد که یک نقاشی را رنگ کنند.

سپس محققان ساندویج هایی را برای خوردن در اختیار این سه گروه قرار دادند. آنها  متوجه شدند افرادی که ویدیوی آشپزی نگاه می کردند و یا خود به تهیه غذا مشغول بودند، ۱۴ درصد بیشتر از افراد گروهی که نقاشی رنگ می کردند ، غذا مصرف کردند.

نویسندگان می گویند، یافته های این مطالعه نشان می دهد که محدود کردن «نشانه های غذایی» به ویژه در مورد فست فودها  در برنامه های آشپزی در رسانه ها، می تواند به کاهش سطح چاقی در جامعه کمک کند. یافته های این مطالعه در واقع تاییدی است بر نتایج مطالعات قبلی که نشان داده اند تماشای آشپزی یا تهیه غذا منجر به پرخوری می شود.

محققان در مقاله خود نوشتند: با توجه به ارتباط واضح میان رفتار غذا خوردن و اضافه وزن، از یافته های این مطالعه می توان برای حمایت از کاهش وزن و کاهش مصرف غذا از طریق کاهش انتشار نشانه های غذایی در رسانه ها استفاده کرد.

آنها افزودند: در این راستا، برنامه ها و تبلیغات آشپزی در رسانه ها که باعث پرخوری یا مصرف غذاهایی با ارزش غذایی کمتر می شوند، باید به عنوان ابزاری برای کاهش رفتار غذا خوردن افرادی که در معرض این نشانه ها قرار دارند، هدف قرار گیرند.

یافته های این مطالعه در مجله Appetite منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha