شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۱
کد خبر: 310013

فوق تخصص قرنیه چشم بر تفاوت اندک اعمال جراحی لازک و لیزیک تاکید کرد و گفت: بهتر است افرادی که قوز قرنیه و آستیگمات بالای 4 دارند از این اعمال جراحی استفاده نکنند.

تفاوت اعمال جراحی لازک و لیزیک چیست؟

سلامت نیوز:فوق تخصص قرنیه چشم بر تفاوت اندک اعمال جراحی لازک و لیزیک تاکید کرد و گفت: بهتر است افرادی که قوز قرنیه و آستیگمات بالای 4 دارند از این اعمال جراحی استفاده نکنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،محمد جعفر قائم پناه فوق تخصص قرنیه چشم  درباره تفاوت بین عمل های جراحی لیزیک و لازک گفت: این دو عمل تفاوت زیادی با هم ندارند. در برخی مواقع ترجیحا عمل لازک و در برخی مواقع عمل لیزیک انجام می شود.


وی افزود: بیمارانی که قرنیه ای نازک تر دارند و احتمال عوارض بیشتری در آنها وجود دارد بهتر است عمل لازک انجام شود ولی بیمارانی که آستیگمات بالا دارند الزاما باید لیزیک انجام دهند. در مجموع بر اساس مطالعاتی که در سطح بین الملل انجام شده نتیجه این دو عمل تقریبا یکسان است.


قائم پناه با اشاره به اینکه یکی از شایع ترین بیماری های چشمی عیوب انکساری - نزدیک بینی و دوربینی- بیماران است گفت: در این بیماری چشم ضعیف می شود و برای بهترشدن دید باید از عینک استفاده شود. اما کیفیت دید به وسیله عینک پایین تر است و اغلب افراد دنبال دید بهتر هستند ضمن اینکه وابستگی هم به عینک نخواهند داشت در نتیجه افراد می توانند از اعمال جراحی لیزیک و لازیک استفاده کنند.


وی انجام این اعمال جراحی را منوط به شرایطی دانست و اظهار داشت: سن افراد ترجیحا باید بالای 18 سال باشد البته در برخی موارد استثنا می توان این اعمال را برای افراد زیر 18 سال انجام داد. در شش ماه گذشته نمره چشم فرد نباید تغییر محسوسی کرده باشد. چنانچه نمره چشم افراد مدام در حال تغییر باشد نمی تواند از این جراحی ها استفاده کند چرا که ضعیفی چشم می تواند پس از عمل جراحی تداوم پیدا کند.


فوق تخصص قرنیه چشم تاکید کرد: بیمارانی که آستیگمات بالای 4 و کسانی که قوز قرنیه دارند بهتر است مورد این نوع اعمال جراحی قرار نگیرند.
وی درباره افرادی که پس از اعمال جراحی لازک و لازیک دچار تاری دید می شوند گفت: از 2 تا 6 ماه باید صبر کرد تا فرآیند بهبودی قرنیه کامل شود. در روزهای اول دید بهتر می شود و روند بهبودی بیشتر بر اساس نمره چشم  و پاسخ بیمار و داروهایی که مصرف می کند، متغیر خواهد بود.


قائم پناه بر غربالگری پیش از عمل تاکید کرد و گفت: اگر پیش از عمل به افرادی که مستعد قوز قرنیه هستند توجه نشود می تواند موجب تشدید قوز قرنیه ی آنها گردد اگرچه در مواقعی هم می توان با تمهیدات لازم و برای افرادی که مشکوک به قوز قرنیه و یا قوز قرنیه خفیف هستند اعمال جراحی لازک و لیزیک را انجام داد.


وی در انتهای این گفتگو بر معاینه چشم کودکان، قبل از ورود به مدرسه تاکید کرد و گفت: در صورت نیاز برای کودکان باید عینک تهیه شود تا مانع از تنبلی چشم در آنها شد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha