سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸

ما بیش فعالی را معمولا همراه با کودکان می‌دانیم. اختلالی که برای داشتنش باید در سنین پایین‌تر باشیم و کمتر به گوشمان اصطلاح بیش فعالی بزرگسالان خورده است.

با بزرگسال بیش فعال چطور می‌توان زندگی کرد؟

سلامت نیوز-*عطیه میرزا امیری: ما بیش فعالی را معمولا همراه با کودکان می‌دانیم. اختلالی که برای داشتنش باید در سنین پایین‌تر باشیم و کمتر به گوشمان اصطلاح بیش فعالی بزرگسالان خورده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ضمیمه خانواده روزنامه اطلاعات، اما باید بدانید که بزرگسالان هم مانند کودکان دچار این اختلال می‌شوند و حدود ۴ تا ۵ درصد از بزرگسالان در آمریکا به این اختلال مبتلا هستند. البته تعداد کمی از افراد، این اختلال در آنها تشخیص داده می‌شود و تحت درمان قرار می‌گیرند.

شاید این سوال برایتان پیش می‌آید که چه بزرگسالانی به این اختلال مبتلا می‌شوند؟ هر فردی که در کودکی با این اختلال مواجه بوده، در بزرگسالی نیز با آن دست‌به‌گریبان است.

ممکن است در برخی از آنها این بیماری در کودکی تشخیص‌داده نشده باشد و همچنین تحت درمان قرار نگرفته باشند و بعدها در زندگی به مرور زمان این بیماری در افراد بزرگسال تشخیص‌ داده شود. با وجود اینکه تعداد زیادی از کودکان مبتلا به این اختلال، این مرحله را پشت سر می‌گذارند، درصد زیادی از آنها در بزرگسالی هنوز این اختلال را تجربه می‌کنند. بیش فعالی در بزرگسالان زنان و مردان را به‌طور مساوی، درگیر می‌کند.

علائم و نشانه‌ها

مبتلایان به بیش فعالی بزرگسالان انجام‌دادن کارهای زیر برایشان سخت است:

دنبال‌کردن دستورالعمل‌ها، به‌ خاطر سپردن اطلاعات، تمرکزکردن، سازماندهی وظایف و به‌ موقع انجام‌دادن کارها.

این موارد ممکن است در بسیاری از بخش‌های زندگی روزمره فرد مشکل ایجاد کند. درمان‌شدن و یادگیری روش‌هایی برای مدیریت بیش ‌فعالی می‌تواند کمک‌کننده برای این افراد باشد. بیشتر افراد یاد می‌گیرند که خودشان را با این شرایط وفق دهند.

بزرگسالانی که با این اختلال دست‌وپنجه نرم می‌کنند، می‌توانند رشد شخصیتی داشته باشند و به موفقیت دست پیدا کنند.

افراد بزرگسالی که با این اختلال دست و پنجه نرم می‌کنند زیاد شغل خود را تغییر می‌دهند و عملکرد ضعیفی در محیط کار دارند.

آنها از شغل خود غالبا راضی نیستند و به موفقیت‌های کمتری در این زمینه می‌رسند.

مشکلات در زندگی شخصی

مشکلات این افراد به زندگی کاری‌شان ختم نمی‌شود. اکثر آنها در زندگی‌های شخصی خود و همچنین با شریک زندگی‌شان نیز دچار مشکل و اختلاف می‌شوند.

آنها بیشتر از یک فرد عادی تصادف می‌کنند، سیگار می‌کشند، الکل یا مواد مخدر مصرف می‌کنند و در نتیجه پول کمتری هم دارند. اکثر این افراد با مشکلات روانی نظیر افسردگی و اضطراب دست‌وپنجه نرم می‌کنند و به تبع مشکلات زناشویی بیشتری دارند، روابط‌شان با مشکل مواجه می‌شود و جدا می‌شوند و ازدواج‌های متعددی دارند.

بیش فعالی در بزرگسالان و ازدواج

در بیشتر موارد این افراد تصمیمات عجولانه‌ای برای ازدواج و یا طلاق می‌گیرند و به تبع وقوع تعارض‌های زناشویی در آن‌ها بیشتر است.

واکنش‌‌های هیجانی افراطی در مواجهه با مشکلات و دشواری در کنترل خشم در بحث‌‌ها و مشاجرات، منجر به سوء برداشت و آسیب طرفین در زندگی مشترک می‌شوند در حالی که زندگی مشترک، دقت، توجه و رفتار مناسب و سنجیده نسبت به همسر را می‌طلبد.

مشکل دیگر این افراد این است که برقراری ارتباط موثر با دیگران و همسر برایشان دشوار است. چرا که تمرکز کافی برای دقت به صحبت‌های طرف مقابل را ندارند و قادر به دنبال کردن و اتمام کارهایی که به‌ عهده دارند، نیستند. این عدم انجام وظایف ممکن است در ازدواج یا روابط دیگر به عنوان عدم تعهد و بی مسئولیتی تلقی شود و به تدریج موجب احساس تنهایی و نادیده گرفته‌ شدن در همسر شوند.

در حالی که این افراد به دلیل اختلال در توجه و تمرکز، دچار فراموشکاری و مشکل در سازماندهی امور هستند؛ راهکار‌هایی از قبیل مصرف دارو، تلاش برای تقویت ارتباطات، توجه متقابل به یکدیگر و تعهد به تقسیم عادلانه مسئولیت‌ها می‌‌تواند به حفظ رابطه‌‌ای بادوام، قوی و سالم کمک کند.

درمان بیش فعالی در بزرگسالان

در مورد درمان این بیماری بهتر است بدانید که برخی از این مبتلایان با گذر زمان موفق به کسب مهارت‌های جبرانی می‌شوند که به آن‌ها در سازگاری با علائم و مدیریت هیجانات و تمرکزشان کمک می‌کنند. اما درمان دارویی و روان‌ درمانی برای بزرگسالان مبتلا به بیش فعالی اهمیت زیادی دارد و توصیه می شود.

این شیوه های درمانی می‌توانند منجر به بهبود چشمگیر توانایی یادگیری، خویشتن ‌داری و تعامل با دیگران شوند؛ یعنی درست همان چیزی که برای کاهش آسیب‌‌های شغلی، اجتماعی، تحصیلی و… به شدت سودمند است و به سازگاری بیشتر در این افراد کمک می‌کند.

* کارشناس ارشد روانشناسی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha