بدیهی است که اهمیت و روش استریلیزاسیون آزمایشگاه ها و تجهیزات پزشکی امری بسیار ضروری در محیط های آزمایشگاهی می باشد. این امر در بالا بردن دقت و رسیدن به نتایج صحیح در تست های آزمایشگاهی و استریل کردن بسیار مهم می باشد. البته طرق مختلف انجام دادن آن نیز جایگاه ویژه‌ای دارد.

اهمیت و روش استریلیزاسیون آزمایشگاه ها و تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی

سلامت نیوز: بدیهی است که اهمیت و روش استریلیزاسیون آزمایشگاه ها و تجهیزات پزشکی امری بسیار ضروری در محیط های آزمایشگاهی می باشد. این امر در بالا بردن دقت و رسیدن به نتایج صحیح در تست های آزمایشگاهی و استریل کردن بسیار مهم می باشد. البته طرق مختلف انجام دادن آن نیز جایگاه ویژه‌ای دارد.

در خصوص استریم کردن باید گفت که این امر به چندین طرق مختلف انجام می گیرد و مجموع این روش ها در نهایت از بین رفتن میکروارگانیسم ها را در پی خواهد داشت. میلو میکروارگانیسم هایی که می توان آنها را روش استریل کردن از بین برد از قبیل:

    باکتری ها
    قارچ ها
    عواملی که قارچها و باکتریها را انتقال می دهند مثل اسپورها و هاگ ها

همانطور که اشاره شد روش های گوناگونی در جهت مقاصدی خاص در راستای استریل سازی مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال گیاهی استریل کردن تنها برای تجهیزات آزمایشگاهی آلوده و پاکسازی سطوح مورد استفاده قرار می گیرد. از تکنیکهای خاصی در خصوص این امر استفاده می‌شود.

در ابتدا باید تفاوت ضدعفونی کردن و استریل کردن را توضیح دهیم. در رابطه با این موضوع می توان گفت که به مجموعه فرآیندهای که در جهت امتحان کردن میکروارگانیسم های بیماری زا صورت می گیرد را ضد عفونی کردن گویند. بدیهی است که استریل کردن تفاوتی بین میکروارگانیسم های بیماری زا و غیر بیماری زا قائل نمی‌شود و تمامی آن ها را از بین می برد. بنابراین بهترین روش برای فعالیتهای پزشکی و اعمال جراحی می باشد.

روش های گوناگون استریلیزاسیون آزمایشگاه ها و تجهیزات پزشکی:

در خصوص استریلیزاسیون تجهیزات آزمایشگاهی برمبنای نوع ماده و یا سطوحی که باید استیضاح شوند. از متد های گوناگونی در جهت استریل کردن بهره گیری می شود. این متد ها مدل های گوناگونی دارند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد. متد های مختلف برای استریلیزاسیون آزمایشگاه ها به شرح زیر می باشند:

    استریلیزاسیون گرمایی
    استریلیزاسیون با مواد شیمیایی
    استریلیزاسیون با تابش
    استریلیزاسیون با ایجاد فشار زیاد
    استریلیزاسیون به وسیله فیلتراسیون

یکی از بهترین روش هایی که امروزه در اکثر آزمایشگاه ها از آن استفاده می شود. از طریق کردن با روش گرمایی می باشد. همانطور که از نام آن می‌توان حدس زد در این روش میکروب های موجود در سطح و یا ماده را به وسیله گرما از بین می برند. مقدار استریل کردن ارتباط مستقیم به مقدار دما و مدت زمان گرمایش برای استریل کردن فرق دارد.

استریلیزاسیون آزمایشگاه ها - بخاری و گرمای مرطوب:

در بسیاری از آزمایشگاه ها این روش به صورت گسترده استفاده می شود. در واقع روش بخار برای استریل یک روش بسیار متداول است که اساساً با دستگاه اتوکلاو انجام می شود. در نظر داشته باشید که این روش یکی از موثرترین روش ها برای از بین بردن ویروس ها، باکتری ها، میکروب ها، اسپورهای باکتریایی و غیره می باشد. در واقع فرایند انعقاد پروتئین های سلولی و هیدرولیز در میکروب ها به وسیله اتوکلاو اعمال می شود و این امر باعث از بین رفتن ویروس ها و باکتری ها خواهد شد.

توجه داشته باشید که این روند توسط بخار آب و در دمای بسیار بالا و تحت فشار اعمال می شود. در نظر داشته باشید که در این فرایند بخار باعث ایجاد گرمای شدید می شود. اتوکلاو ها قادر می باشند از دمایی بین ۱۲۱ تا ۱۳۴ درجه سانتیگراد بخار گرم شده تحت فشار بهره گیری کنند. در واقع گرمای نهان بسیار بالای بخار تحت فشار باعث می شود بتواند هفت برابر بیشتر از آب در ۱۰۰ درجه سانتی گراد درجه حرارت را نگهداری کند.

اگر بخواهیم این دستگاه اتوکلاو را با یک دستگاه آشنا مقایسه کنیم، می توان آن را با یک اجاق گاز فشار معمولی که از آن در آشپزخانه ها برای مصارف پخت و پز استفاده می ‌کنند، مقایسه کرد. البته در نظر داشته باشید که تفاوتی بین زودپز ها و اتوکلاو وجود دارد و آن تفاوت این است که در دستگاه اتوکلاو قبل از اینکه فرآیند شروع شود، تمام هوا از آن خارج می شود.

البته در روش گرمای مرطوب از جوشاندن و پاستوریزاسیون کردن نیز می توان استفاده کرد. شرکت ابزار پزشکی کاوش مگا تولید کننده انواع تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی ، انواع اتوکلاو در حجم ها و ابعاد مختلف که میتوانید جهت خرید و مشاوره 77937100_ 77937200 -021 تماس حاصل فرمایید.

کاربرد اتوکلاو

اتوکلاو بیشتر برای استریل نمودن  ابزارهای پزشکی و آزمایشگاهی استفاده می شود. این کاربه این صورت است که با حرارت دادن بیش از نقطه ی جوش آب انجام می پذیرد. اگر شما در یک کلینیک مشغول به کار هستید به عنوان مثال به  اتوکلاو رومیزی احتیاج دارید اما اگر در بیمارستان باشید اتوکلاو عمودی برای شما مناسب تر است.

استریلیزاسیون آزمایشگاه ها با روش پرتوی پرقدرت:

از نام این روش نیز می‌توان حدس زد که برای استریل کردن مواد بسته‌بندی شده آن ها را در معرض تابش اشعه قرار می‌دهند. در نظر داشته باشید که در این روش از اشعه ماوراء بنفش، اشعه گاما و اشعه ایکس استفاده می شود.

موضوع مهم در این خصوص نتیجه اثربخشی اشعه ها و مقدار نفوذ آن ها می باشد که در واقع مهمترین تفاوت بین پرتو های مختلف این موضوع است. پرتوهای مذکور بی خطر می باشند و قادرند مناطق کوچک را استیل کنند.

بنابراین از آن ها در این خصوص استفاده می شود. در نظر داشته باشید که به لحاظ قدرت نفوذ این پرتوها می‌توان به دو پرتوی معروف با نام های اشعه گاما و اشعه ایکس اشاره کرد. این موضوع باعث می ‌شود در مقیاس های وسیع استریل کردن توسط این اشعه ها موثر تر باشد.

مصارف استفاده از اشعه ماورا بنفش در حین کار برای موارد زیر است:

    استریل کردن فضای داخل کابین ها.
    استریم کردن ورد استیشن های ایمنی بیولوژیکی.
    بسته های بزرگ و پالتو وسایل پزشکی را با اشعه ایکس س استریل می کنند.
    تجهیزات پزشکی یکبار مصرف مثل سوزن، سرنگ، مجموعه های IV، مواد غذایی، کانول و غیره را نیز با اشعه گاما استریل می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha