تهران در جایگاه پایتخت کشور از کمبودهای مختلفی بهره‌ می‌برد. این مساله به‌خصوص در دوره کرونا از بابت مراکز درمانی و تخت‌های بیمارستانی بیشتر به چشم آمد اگرچه کمبودهای فعلی با فداکاری و تلاش‌های کادر درمان جبران شده است.

روزانه 1400‌نفر بستری می‌شوند

سلامت نیوز: تهران در جایگاه پایتخت کشور از کمبودهای مختلفی بهره‌ می‌برد. این مساله به‌خصوص در دوره کرونا از بابت مراکز درمانی و تخت‌های بیمارستانی بیشتر به چشم آمد اگرچه کمبودهای فعلی با فداکاری و تلاش‌های کادر درمان جبران شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ، از سوی دیگر در شرایطی که موج چهارم کرونا سراسر کشور را درگیر کرده است وضعیت استان تهران نشان می‌دهد که پایتخت در 10‌روز اخیر شدیدترین وضعیت کرونایی خود را سپری کرده و این وضعیت حداقل تا دو هفته دیگر ادامه خواهد داشت.دکتر علیرضا زالی، فرمانده مقابله با کرونا در تهران در دیدار فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: کادر درمان سخت‌کوشانه و ایثارگرانه در برابر خیز چهارم کرونا ایستاده‌اند.

وی در ادامه یادآور شد: همکاران شبانه‌روزی و مجاهدانه درحال تلاش برای مقابله با کرونا هستند و متاسفانه باید بگویم که سهمگین‌ترین و توفنده‌ترین امواج ناشی از کرونا در تهران را از ابتدای شیوع تاکنون را در این ۱۰روز تجربه کردیم. به گفته وی در روزهای اخیر بر حجم بالای مراجعان سرپایی، بدحال بودن بیماران، تغییر در الگوی مراجعان بیماری، بالا رفتن سطح مراجعه بستری، وخامت حال بیماران، اشباع سریع تخت‌ها، افزایش تخت‌های مراقب ویژه و تغییر در افزایش تعداد مرگ‌و‌میر شهروندان تهرانی افزوده شده و  پیش‌بینی ما این است که  این شرایط در تهران حداقل ۱۰ تا ۱۴‌روز آینده تغییر چندانی نداشته باشد.

فرمانده مقابله با کرونا در تهران با بیان اینکه  در مواردی مانند تأمین امنیت برای ارائه خدمات پزشکی و سلامت، نظم‌بخشی در فرآیندهای درون‌شهری، ساماندهی فعالیت صنوف و ... نیروی انتظامی نقش پررنگی داشت، گفت: رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تأثیر زیادی بر میزان ابتلا به کرونا و مرگ‌و‌میر ناشی از آن دارد و از این رو برخورد منطقی و ایجاد فرآیند گشت‌های تلفیقی با کمک عزیزان در حوزه اصناف و نیروی انتظامی می‌تواند در این حوزه نقش موثری داشته باشد.


جزئیات درمان در منزل بیماران

معاون درمان ستاد کرونا استان تهران هم روز گذشته با بیان اینکه بار بیماری کووید۱۹ کماکان در تهران در اوج قرار دارد، گفت: با‌توجه به اینکه در هفته گذشته افزایش بیماران سرپایی را داشتیم، نشان از این دارد که تعداد بستری‌ها حداقل تا دو هفته آینده بالا خواهد بود و تا دو هفته بعدش هم مرگ‌و‌میر بالاست.

دکتر نادر توکلی درباره وضعیت بیماری کووید۱۹ در تهران، گفت: اقدام بسیار بسیار موثری که دستورالعملش ابلاغ و انجام شده است، درمان بیماران کرونایی که معمولا درگیری ریوی دارند، به صورت درمان بستری موقت و درمان‌های سرپایی است که به خوبی توانسته رضایتمندی ایجاد کند و مردم را از سردرگمی درآورد. وی افزود: معمولا تعدادی از بیماران در بیمارستان بستری هستند که حدود دو-سوم این بیماران، بیماران بدحالی نیستند و بین پنج تا ۱۰‌روز ممکن است در بیمارستان بستری بمانند.

این بیماران طی دو تا سه روز اولی که درمان‌های‌شان را دریافت می‌کنند، در روند پایدار و تثبیت‌شده‌ای قرار می‌گیرند و در ادامه فقط برای دریافت داروی تزریقی بستری می‌مانند. حال ما این بیماران را ترخیص می‌کنیم و زمانی که شرایط بیمار در مجموع خوب است، ادامه درمان را به صورت سرپایی پیش می‌بریم؛ به‌طوری که بیماران روزانه مراجعه می‌کنند و داروهای‌شان به صورت سرپایی تزریق می‌شود که عمدتا داروهای ضدویروس یا کورتیکواستروئیدها یا داروهای ضدانعقاد که اصلی‌ترین داروهای درمان کرونا در بیمارستان‌ها هستند، تزریق می‌شود.

توکلی ادامه داد: بنابراین روند درمان سرپایی را فعال کردیم و این باعث شده که بتوانیم بخش عمده‌ای از تعداد بستری‌های‌مان را کاهش داده و بهره‌وری بهتری برای ظرفیت تخت‌ها ایجاد کنیم. این اقدام بسیار کمک کرده است. به طوری که در طی یک هفته نزدیک به ۱۰‌هزار مورد تزریق دارو داشته‌ایم و این باعث شده که بتوانیم تقریبا تا روزی ۱۰۰۰‌بیمار را به صورت سرپایی درمان کنیم که رضایتمندی ایجاد می‌کند. البته این افراد، بیمارانی هستند که درگیری ریوی دارند، اما نیاز به اکسیژن ندارند و بابت درگیری ریوی باید داروهایی را تزریق کنند.

همچنین شامل بیمارانی هم می‌شود که در بدو ورود حال عمومی‌شان خوب است، اما درگیری ریوی هم دارند و پزشک توصیه می‌کند که بستری شوند که در اورژانس یا در کنار اورژانس‌ها تمهیداتی دیده شده یا یک واحد مستقلی با عنوان کلینیک بستری موقت درمان کووید است که بیماران به آن‌جا مراجعه کرده،  متخصص بیمار را ویزیت می‌کند و بیمار به صورت سرپایی و روزانه داروهای مورد نیازش را دریافت می‌کند.

وی تاکید کرد: البته این اقدام شرایطی دارد و شرطش این است که بیمار هم یک ظرفیت اقامتی مشخص داشته باشد، شرایط قرنطینه در منزل را داشته باشد و بتواند از خودش مراقبت کند. به هر حال وقتی که مردم به جای اینکه در بیمارستان باشند، بتوانند درمان‌شان را فعالانه از بیمارستان دریافت کنند و به منزل بازگردند، آرامش خاطر بهتری دارند، تغذیه‌شان بهتر است و استرس کمتری نسبت به محیط بیمارستان به آن‌ها وارد می‌شود و رضایتمندی بیشتری هم حاصل می‌شود.


هزینه درمان بیماران

معاون درمان ستاد کرونا استان تهران تاکید کرد: خوشبختانه تمامی خدمات سرپایی و داروهای گران‌قیمتی که برای کرونا وجود دارد، تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و مردم بین ۱۰ تا ۳۰‌درصد پرداختی دارند که عدد ناچیزی است.  توکلی ادامه داد: معمولا در یک پرونده بستری موقت که بیمار می‌آید و داروهای تزریقی را دریافت می‌کند، به‌طور میانگین حدود یک میلیون تومان هزینه دارد که اگر ۳۰‌درصد سهم بیمار را حساب کنید پرداختی بیمار بین ۲۵۰ تا ۳۰۰‌هزار تومان و اگر ۱۰‌درصد در نظر بگیریم، حدود ۱۰۰‌هزار تومان هزینه بیمار می‌شود. البته هزینه بستری به‌دلیل ورود هتلینگ، انجام آزمایشات و ... عدد بالاتری دارد. به گفته وی تهران روزانه 1400‌بیمار بستری دارد و تقریبا معادل همین تعداد هم به صورت سرپایی درمان می‌شوند. وی گفت: در عین حال آی‌سی‌یوها پر است. در آی‌سی‌یو مرگ‌و‌میر بالاست. زیرا نوعا بیماران بدحال هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha