سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵
کد خبر: 310926

پزشکان تاکید می‌کنند زنانی که به کمبود ید دچار هستند و باردار می‌شوند بیشتر احتمال دارد فرزندانش به اختلالات عصبی دچار شوند.

تاثیر منفی کمبود ید در بدن مادر برای رشد نوزاد

سلامت نیوز:پزشکان تاکید می‌کنند زنانی که به کمبود ید دچار هستند و باردار می‌شوند بیشتر احتمال دارد فرزندانش به اختلالات عصبی دچار شوند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، متخصصان استرالیایی در یک مطالعه جدید اظهار داشتند: تعداد قابل توجهی از زنان جوان با خطر به دنیا آوردن کودکان مبتلا به بیماریهای عصبی روبرو هستند که دلیل آن مصرف ناکافی ید در مادران است.


تغییرات غذایی از جمله روند رو به رشد خودداری از مصرف نان و نمک یددار و همچنین کاهش مصرف فراورده های حیوانی حاوی ید می تواند به کاهش سطح ید در بدن زنان کمک کند.


در این بررسی محققان به ارزیابی میزان ید در نمونه ادرار دو گروه از زنان که رژیم غذایی گیاهی و حیوانی داشتند پرداختند. میزان ید در نمونه ادرار زنانی که رژیم غذایی گیاهی داشتند ۴۴ میکروگرم در لیتر و در گروه دیگر ۶۴ میکروگرم در لیتر بوده است. همچنین محققان مشاهده کردند زنانی که از مصرف نمک یددار خودداری کرده اند با کمبود شدید ید مواجه هستند.


محققان تاکید کردند: مصرف میزان کافی از ید برای رشد ذهنی جنین ضروری است. کمبود خفیف تا متوسط ید در بدن مادر بر رشد زبان، حافظه و سرعت پردازش ذهنیِ کودک تاثیر می گذارد.


به گفته محققان در دوران بارداری نیاز به ید افزایش یافته و مصرف یک مکمل ۱۵۰ میلی گرم قبل از بارداری و در کل دوران بارداری توصیه می شود.
به گزارش هندوستان تایمز، منابع غذایی حاوی ید نیز شامل نان غنی شده، نمک ید دار، غذاهای دریایی، تخم مرغ و محصولات لبنی هستن.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha