اقدامات پی در پی و ضربات کاری در حال مهار موج چهارم کرونا در کشور است. این در حالی است که رعایت پروتکل‌ها از سوی برخی از مردم همچنان جدی گرفته نمی‌شود که باید فکری جدی به حال این مساله کرد.

بیش از 40هزار نفر از مبتلایان کرونا قرنطینه را نقض کردند

سلامت نیوز:اقدامات پی در پی و ضربات کاری در حال مهار موج چهارم کرونا در کشور است. این در حالی است که رعایت پروتکل‌ها از سوی برخی از مردم همچنان جدی گرفته نمی‌شود که باید فکری جدی به حال این مساله کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،وزیر بهداشت و درمان دیروز در اجلاس مجازی مشترک روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و فرماندهان سپاه استان‌ها اعلام کرد: با وجود همه فشارهایی که ویروس موتاسیون یافته آورد در مرحله سرازیری این قله‌های رو به صعود هستیم. از سوی دیگر خبرهای جدیدی هم درباره افزایش واکسن‌های وارداتی و تولید نمونه‌های ایرانی به گوش می‌رسد.معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز روز گذشته در همایش یاد شده گفت: در دوماه گذشته بیش از 40هزار نفر از مبتلایان مثبت که قرنطینه بوده‌اند، نقض قرنطینه کرده‌اند و این افراد همانند یک بمب ویروسی در جامعه می‌چرخند.یکی از بزرگترین اهداف ما در گام پنجم، اطمینان حاصل کردن از رعایت قرنطینه موارد شناسایی شده با شیوه محله محور است.دکتر علیرضا رئیسی در ادامه سخنانش اظهار داشت: در بیش از 14ماه گذشته همواره شاهد همکاری وزارت بهداشت، سازمان بسیج و هلال‌احمر، بوده‌ایم و در آینده بیشتر در مورد مدیریت بیماری در ایران قضاوت خواهند کرد و خواهیم دید که ایران باتوجه به تحریم‌ها و شرایطی که داشته، از موفق‌ترین مدیریت‌های بیماری را داشته است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: سایت‌های معتبری در دنیا وجود دارد که میزان مرگ‌ومیر و ابتلا به بیماری را با توجه به جهش ویروس پیش‌بینی می‌کنند و سال گذشته در آذرماه و دی‌ماه براساس مدل‌سازی‌هایی که در دنیا انجام شده بود، باید مرگ‌و‌میر بیشتر از هزار و 200‌مورد در روز داشتیم و اتفاقا در دی‌ماه، پایین‌ترین میزان مرگ‌و‌میر بیماران را در کشور داشتیم و به زیر 100‌نفر رسید. این اشتباه محاسباتی که همواره کشورهای دیگر در همه زمینه‌ها در مورد ایران می‌کنند، در مورد بیماری هم اتفاق افتاد.


نادیده‌انگاری قدرت هم‌افزایی ایرانیان

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در بخش دیگری از سخنانش گفت: این مؤسسات و کشورها بر اساس فرمول‌های ریاضی و خشک، محاسبات می‌کنند، اما قدرت هم‌افزایی نیروهایی که در ایران در کنار همدیگر قرار می‌گیرند را در محاسبات‌شان، در نظر نمی‌گیرند. ما با‌توجه به شبکه گسترده بهداشتی و همچنین نهادینه‌سازی همکاری بین بخشی که همواره بسیج و سازمان‌های مردم نهاد در کنار ما بوده‌اند، قدرتی است که نمی‌شود با محاسبات ریاضی آن‌ها را در نظر گرفت و در فرمول قرار داد.معاون بهداشت وزارت بهداشت یادآور شد: در این مدت اقدامات بسیار خوبی با همکاری بسیج و وزارت بهداشت انجام شد و هنوز هم در حال انجام است. هم‌اکنون هم طرح شهید سلیمانی در حال اجراست و هیچ‌وقت این طرح، متوقف نشده است و باید به استان‌ها رفت و دید که چه جلوه‌هایی از مدیریت شکل می‌گیرد.


گام‌های واکسیناسیون

معاون بهداشت وزارت بهداشت عنوان کرد: تاکنون پنج گام در قالب بسیج ملی مقابله با کرونا اجرا کرده‌ایم. این گام‌ها یک ابتدا و یک انتها دارد، همانگونه که ابتدای هر گام را اعلام می‌کنیم، انتهای هر گام را نیز اعلام می‌کنیم. انتهای گام پنجم، پایان شهریورماه امسال است و اول مهرماه نیز گام ششم آغاز می‌شود.

وی اضافه کرد: گام پنجم با اهداف کلی از جمله مدیریت و کنترل کووید19 از طریق بیماریابی فعال، رهگیری حداکثری و واکسیناسیون در 6‌ماهه اول سال‌1400، در حال اجراست و علاوه بر بیماریابی فعال و رهگیری و قرنطینه، هدف بزرگی که به گام پنجم اضافه کرده‌ایم، واکسیناسیون عمومی است. همچنین، اهداف اختصاصی ما در این گام، واکسیناسیون فاز اول تا 90‌درصد در سه ماهه اول است که به آن رسیده‌ایم. واکسیناسیون فاز دوم تا 90‌درصد در سه ماهه اول و دوم یکی دیگر از اهداف جزیی ماست که شروع شده و به کمک بسیج به پایان خواهیم برد.

رئیسی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف جزیی ما در گام پنجم بسیج مقابله با کرونا، انجام واکسیناسیون فاز سوم تا 90‌درصد در سه ماهه دوم سال است و هدف‌گذاری ما این است که تا پایان گام پنجم، فاز اول، دوم و سوم واکسیناسیون را با کمک بسیج به پایان برسانیم که جمعیت تحت پوشش در این فازها، حدود 12 تا 14‌میلیون نفر هستند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا یادآور شد: از دیگر اهداف ما در گام پنجم، تست و بیماریابی 10‌نفر از افراد در تماس با مبتلایان و موارد شناسایی شده است و میانگین کشور بر‌اساس 80‌درصد رهگیری و بیماریابی فعال، باید به ازای هر بیمار، حداقل هشت نفر از اطرافیان وی، مورد تست واقع شوند.این مقام مسوول در وزارت بهداشت رعایت نکردن قرنطینه توسط بیماران شناسایی شده را یکی از نقاط ضعف اعلام کرده است.

رئیسی در ادامه گفت: در دو ماه گذشته بیش از 40‌هزار نفر از مبتلایان مثبت که قرنطینه بوده‌اند، نقض قرنطینه کرده‌اند و این افراد همانند یک بمب ویروسی در جامعه می‌چرخند. یکی از بزرگترین اهداف ما در گام پنجم، اطمینان حاصل کردن از رعایت قرنطینه موارد شناسایی شده با شیوه محله‌محور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha