دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶
کد خبر: 311749

همان طور که می‌دانید قند خون انرژی مورد نیاز سلول‌های بدن را تامین می‌کند. به همین دلیل نوسان و به ویژه بالا رفتن قند خون باعث بروز مشکلات مزمن در بدن می‌شود.

علامت پنهان افزایش قند خون

سلامت نیوز:همان طور که می‌دانید قند خون انرژی مورد نیاز سلول‌های بدن را تامین می‌کند. به همین دلیل نوسان و به ویژه بالا رفتن قند خون باعث بروز مشکلات مزمن در بدن می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،البته قند خون بالا علایم مشخصی دارد که ممکن است از چشم ما دور بماند به همین دلیل توجه به علایم پنهان قند خون بالا اهمیت زیادی دارد. در ادامه به این علایم  اشاره می‌کنیم :  

 کاهش سرعت بهبود زخم‌ها

دیابت منجر به عوارض عصبی یا به عبارتی آسیب عصبی می‌شود و به‌دنبال آن اختلال در گردش خون در ناحیه آسیب دیده و کند شدن روند بهبود زخم  را به‌ همراه دارد.  به‌خصوص در پاها که به طور معمول جریان خون کندتر است. 

 تغییرات پوستی

تیرگی و ضخیم شدن پوست در نواحی مانند صورت، گردن، پاها  و ... می تواند  در برابر مقاومت به انسولین هم بروز کند. تاول، عفونت و تغییر رنگ پوست  می تواند نشانه ای از قند خون کنترل نشده باشد. 

افزایش تشنگی و تکرر ادرار

ممکن است در هوای گرم احساس تشنگی کنید و متوجه تشنگی به دلیل افزایش قند خون خود نشوید، اما تشنگی در پی افزایش قند خون همراه با احساس خشکی دهان و تکرر ادرار نشانه بارز افزایش قند خون است. کلیه‌ها   برای دفع گلوکز اضافه تلاش می کنند  و به همین دلیل فرد تکرر ادرار را تجربه می‌کند. در این شرایط با این که بیمار آب زیادی می‌نوشد اما در معرض خطر کم آبی و سرگیجه قرار دارد. 

  گرسنگی بیشتر، وزن کمتر

 جالب است بدانید با این که در نشانه‌های ابتلا به دیابت پرخوری ذکر می‌شود اما فرد دچار کاهش وزن ناخواسته می‌شود و این موضوع  به دلیل در دسترس نبودن قند خون برای سلول‌های بدن است. بدن  به ناچار از چربی و پروتئین برای تامین انرژی استفاده می‌کند و دچار کاهش وزن و تحلیل عضلانی می‌شود. 

خستگی

در مبتلایان به دیابت نوع 2  انسولین به راحتی به سلول‌های بدن وارد نمی‌شود و از طرفی عملکرد انسولین هم ممکن است دچار اختلال شده‌ باشد . به همین دلیل قند به جای این که وارد سلول‌ شود در خون باقی می‌ماند و همه این عوامل باعث احساس خستگی مزمن در فرد می‌شود.

تاری دید

برای داشتن بینایی قوی و شفاف باید جریان خون سالم در مویرگ‌های خونی چشم جریان داشته باشد. قند خون و همچنین فشار خون بالا به چشم‌ها  صدمه می‌زند و تهدیدی برای بینایی است. دید غیرشفاف و لخته خون در چشم  از آن  مشکلاتی است که در صورت پدیدار شدن حتما باید به چشم پزشک مراجعه کنید.   

بی حسی

 قند خون کنترل نشده  می تواند منجر بهآسیب های عصبی و نوروپاتی دیابتی شود. نوروپاتی ابتدا باعث درد و سپس  به ‌تدریج باعث  بی‌ حس شدن پاها می ‌شود. 

مشکلات  گوارشی

 دیابت به  اعصاب دستگاه گوارش هم  آسیب می ‌رساند. هنگامی که شکم شما در هضم غذا دچار تاخیر شود، شرایطی که به آن «تاخیر در تخلیه معده یا فلج ناقص دستگاه گوارش» گفته می ‌شود، رخ می‌ دهد.

 مهم‌ترین دلیل  ابتلا به دیابت پنهان 

چاقی مهم‌ترین دلیل ابتلا به دیابت پنهان است و سبب افزایش مقاومت بدن نسبت به انسولین می‌شود. در نتیجه رعایت اصول تغذیه سالم و مناسب در پیشگیری از ابتلا به دیابت پنهان و دیابت نوع 2 از اهمیت بسیاری برخوردار است.  

 افراد در معرض ابتلا

 افرادی که اضافه وزن دارند و چاق محسوب می‌شوند. افرادی که در خانواده (والدین یا خواهر و برادر) سابقه بیماری دیابت دارند. افرادی که در دوران حاملگی به دیابت بارداری مبتلا بوده یا نوزادی با وزن بیش از ۹ کیلوگرم به دنیا آورده‌اند. افرادی که فشار خون بالا دارند.زنانی که دچار سندروم تخمدان پلی کیستیک هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha