رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت از افت ۵۰ درصدی اهدای عضو در ایام کرونا خبر داد.

افت ۵۰ درصدی اهدای عضو در ایام کرونا

سلامت نیوز:رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت از افت ۵۰ درصدی اهدای عضو در ایام کرونا خبر داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،«مهدی شادنوش» رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به وضعیت اهدای کلیه در ایام شیوع کرونا در کشور بیان کرد: در هر صورت شیوع کرونا بر روی تمام حوزه‌های سلامت به خصوص حوزه پیوند تاثیر گذاشته است، البته این موضوع طبیعی است، چون ما هم باید از سلامت اهدا کننده و گیرنده اطمینان داشته باشیم، همچنین وضعیت مراقبت از افراد بعد از اهدا هم از اهمیت زیادی برخوردار است. به طور کلی، به دلیل اختلال‌های ایجاد شده در زمان شیوع کرونا، ما در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ شاهد افت ۵۰ درصدی اهدای عضو و پیوند بودیم.


شادنوش در مورد بیشترین سن نیازمندان به اهدای پیوند، افزود: در این مورد، رنج سنی‌های مختلفی وجود دارد، اما معمولا بین ۴۰ تا ۵۵ سال نیازمند پیوند و اهدای عضو  هستند که البته این موضوع در مناطق مختلف متفاوت است، یعنی بسته به سبک زندگی و مناطق جغرافیایی که افراد آنجا زندگی می‌کنند، شرایط متفاوت خواهد بود.
وی  گفت: در واقع آن منطقه‌ای که بیشترین مشکلات کلیوی را دارد و بیماران به مرحله‌ی دیالیز رسیدند، نیاز به پیوند کلیه آنجا بیشتر است و اینطور نیست که صرفا در مناطق محروم این مشکل بیشتر وجود داشته باشد چون در شهرهای صنعتی هم احتمال دارد، شرایط سخت‌تری از نظر سبک زندگی وجود داشته باشد.


شادنوش با اشاره به فروش کلیه، افزود: این موضوع دیگر یک بحث قدیمی در پیوند ایران است و با توجه به تغییر سیستمی که در این مورد انجام شده، تقریبا امکان استفاده از این گونه قیمت‌گذاری‌ها و مسائل این چنینی وجود ندارد.


وی در مورد موضوع فروش کلیه برای گذران امورات زندگی گفت: از دید اخلاق پزشکی چنین چیزی به شکل غیرمدیریت شده برای ما قابل قبول نیست و بیشتر تمرکزمان بر روی خدمت‌رسانی هرچه بیشتر است و تلاش می‌کنیم این امر مقدس به دور از حواشی باشد.


شادنوش درباره احتمال بروز عوارض در افرادی که کلیه اهدا می‌کند، ادامه داد: در این رابطه اختلاف نظرات آکادمیک وجود دارد که آیا شرایط یک فرد با یک کلیه با افراد دیگر کاملا یکسان است؟ حتی بعدها اگر برای آن یک کلیه اتفاق بیفتد، چه می‌شود و اینکه آیا اساسا درست است که برای مسائل روزمره دست به فروش عضوی از بدن بزنیم یا نه، اینها مسائلی مطرح در اخلاق پزشکی است.


وی افزود: حوزه سلامت، یک حوزه‌ی مقدسی است که باید برای همه آحاد مردم در دسترس باشد، بنابراین از این دید سیاست وزارت بهداشت مدیریت کردن این موضوع است که همین کار نیز انجام می‌شود تا چیزی به عنوان خرید و فروش اعضا مطرح نشود.


رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: بنابراین ما با مسائل حاشیه‌ای یا حتی بحث علمی اخلاق پزشکی در مورد این مسئله درگیر نیستیم.


وی افزود: در وزارت بهداشت ما مجری حوزه سلامت هستیم و بدون در نظر گرفتن این مسائل حاشیه‌ای، برنامه‌ی ما این نیست که اجازه دهیم در جامعه مطلبی به عنوان خرید و فروش عضو بر سر زبان‌ها باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha