روز سه‌شنبه تصویری از انگشت شكسته شده خبرنگاری كه برای پوشش واكسیناسیون به یكی از پایگاه‌های سلامت زیر نظر دانشگاه شهید بهشتی رفته بود و با برخورد خشن حراست مواجه شد، خبرساز شد.

رییس دانشگاه شهید بهشتی: عذرخواهی می‌كنم

سلامت نیوز:روز سه‌شنبه تصویری از انگشت شكسته شده خبرنگاری كه برای پوشش واكسیناسیون به یكی از پایگاه‌های سلامت زیر نظر دانشگاه شهید بهشتی رفته بود و با برخورد خشن حراست مواجه شد، خبرساز شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،24 ساعت پس از خبری شدن ماجرا و نقدهای تند جامعه رسانه‌ای و مجلس به این حادثه، رییس دانشگاه شهید بهشتی عذرخواهی كرد. امیر اسماعیلی، سردبیر روزنامه صبح نو پس از این ماجرا در صفحه توییتر خود در مورد برخورد مامور حراست با فائزه مومنی، خبرنگار این روزنامه توضیح داد:«خبرنگار روزنامه صبح نو روز گذشته همزمان با روز ارتباطات برای تهیه گزارش از روند واكسیناسیون و صحبت با عوامل كادر بهداشت كه مشغول این جریان هستند به مجموعه ساعی در میدان سپاه مراجعه می‌كند و بعد از مصاحبه و گفت‌وگو هنگام خروج از مجموعه با برخورد زشت و زننده مامور حراست مجموعه به نام ق.ج مواجه می‌شود.

این مامور با اعتراض به خبرنگار روزنامه صبح نو امر به پاك كردن فایل‌های صوتی و هر آنچه از مصاحبه‌ها ضبط شده می‌كند، در صورتی كه هیچ ربطی به او نداشته و وقتی با مقاومت خبرنگار ما برای پاك نكردن فایل مصاحبه مواجه می‌شود، خانم خبرنگار را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد كه متاسفانه خبرنگار ما دچار شكستگی از ناحیه انگشت دست راست می‌شود. در همان حال با ضبط كیف و وسایلش او را به مدت بیشتر از یك ساعت تحت بازداشت غیررسمی و غیرقانونی در محل قرار می‌دهند.» او با اشاره به سایت روزنامه از خبرنگار خود نوشته است:

«قرار نیست خبط و خطای محرز یك مامور حراست از مجموعه دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی را به پای مجموعه وزارت بهداشت و تشكیلات كادر درمانی بنویسیم اما با توجه به شكایت قضایی صورت گرفته تا آخر كار و احقاق حق خبرنگار خود ایستاده‌ایم».پس از اعتراض گسترده خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای حاضر در شبكه‌های اجتماعی، رسول خضریان، سخنگوی مجمع نمایندگان تهران روز گذشته و در جلسه علنی مجلس نسبت به این برخورد در زیرمجموعه وزارت بهداشت و دانشگاه شهید بهشتی تذكر داد. محمدباقر قالیباف، رییس مجلس هم در پاسخ به این تذكر گفت:«دو كمیسیون بهداشت و اصل ۹۰ پیگیر این موضوع باشند، كمیسیون اصل ۹۰ هم اگر شكایتی آمد آن را مورد بررسی قرار دهد.»

دانشگاه شهید بهشتی هم عاقبت پس از 24 ساعت به این ماجرا واكنش نشان داد. علیرضا زالی، رییس دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به حادثه پیش آمده، گفت:«متاسفانه حادثه‌ تلخ در یكی از مراكز دانشگاهی ما پیش آمد كه نسبت به این حادثه بسیار مكدر شدیم و جا دارد به نوبه خودم از طرف دانشگاه و مسوولان ارشد علوم پزشكی مراتب عذرخواهی و پوزش را از خبرنگار عالیقدر و جامعه خبری اعلام كنم.

مطمئن هستم این حادثه یك استثنا بوده و ما كماكان علاقه‌مند هستیم، رابطه وسیع و ارزنده‌ای بین جامعه معزز خبری و مدافعین سلامت وجود داشته باشد و ان شاءالله مستحكم بماند.» زالی افزود:«حوادثی از این قبیل اگرچه حوادث تلخی است و ما را مكدر كرده اما تلاش داریم در دلجویی از این خواهر عزیز خبرنگار و حتما هم دانشگاه اقدامات انضباطی لازم را در مقابله با این تخلف انجام خواهد داد اما به هر حال جا دارد من از طرف خودم و هیات رییسه دانشگاه پوزش خودم را از جامعه وزین خبری اعلام كنم».

 تعرض به آزادی بیان

«تعدد موارد نقض امنیت حرفه روزنامه‌نگاری به صورت‌های مختلف به حدی رسیده كه هر كس به خود اجازه می‌دهد چنین رفتار مجرمانه، سخیف و تهاجمی را نسبت به یك خبرنگار انجام دهد.»

این بخشی از بیانیه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران بود كه پس از برخورد خشونت‌آمیز با خبرنگار روزنامه صبح نو منتشر شد. این انجمن ضمن محكوم كردن این برخورد با خبرنگار، آن را «یكی از بدترین تعرض‌هایی» دانست كه حین انجام فعالیت حرفه‌ای علیه یك خبرنگار رخ داده:«انجمن همچنین از مسوولان قضایی می‌خواهد شكایت خانم فائزه مومنی و همكاران ما در صبح نو را بدون تبعیض و عادلانه مورد رسیدگی قرار داده تا عبرتی برای متجاوزان به حقوق روزنامه‌نگاران كشور باشد».

شهریار شمس‌مستوفی، دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران می‌گوید پس از اطلاع از این حادثه در اولین فرصت با فائزه مومنی تماس گرفته تا از جزییات ماجرا كسب اطلاع كند. او به «اعتماد» می‌گوید:«ایشان البته عضو انجمن نیستند اما از آنجایی كه ما عقیده داریم هر جا آزادی مطبوعات تهدید شود باید به ماجرا ورود كنیم، با ایشان صحبت كردیم؛ اینكه دقیقا چه اتفاقی افتاده و چه كمكی از دست ما برمی‌آید تا مثلا اگر در روند درمان مشكلی وجود دارد، كمكی كنیم.

ایشان از ما خواستند كه فقط موضع‌گیری كنیم كه البته پیش از آن هم در جلسه فوری انجمن، لزوم موضع‌گیری را مصوب كرده بودیم. نهایتا بیانیه ما منتشر شد و بعد هم رییس انجمن با چند تن از مسوولان وزارت بهداشت صحبت كرد و هم خواستار عذرخواهی جدی از خبرنگار شد و هم برخورد با فرد متخلف و اینكه وزارت بهداشت تمام كمك لازم در روند درمانی خبرنگار را انجام دهد.»

شمس می‌گوید كه انجمن پیگیر ماجرا می‌ماند تا ببیند كه مجازات فرد متخلف به كجا خواهد رسید:«این برخوردها از نظر ما تنها برخورد با یك خبرنگار نیست و برخورد با آزادی مطبوعات است».برای خبرنگاران حوزه‌های مختلف، برخوردها، جدال‌های لفظی، توهین و حتی برخوردهای فیزیكی و خشونت‌بار اتفاقی است كه از سوی اشخاص متفاوت پیش می‌آید اما بدون شك این برخورد از سوی ماموران حراست در مراكز و دستگاه‌های كوچك و بزرگ بیشتر تكرار می‌شوند.

آیا نهادی مانند انجمن صنفی روزنامه‌نگاران می‌تواند مركزی برای گزارش این نوع برخوردها شود و آیا می‌تواند با مستند كردن موارد مختلف تهدید و خشونت علیه خبرنگاران حین انجام وظیفه، گامی برای رفع این برخوردهای غیرقانونی بردارد؟ شمس پاسخ می‌دهد:«در جلسه هفتگی انجمن موضوع را در دستور جلسه گذاشته‌ایم تا همرا با هیات ‌مدیره ببینیم چه راهكارهایی برای جلوگیری از این نوع اعمال وجود دارد. ما یك راهكار قانونی پیدا كرده‌ایم، یعنی در قانون مطبوعات آمده است كه هیچ‌كس حق ندارد مطبوعات را مجبور به انتشار مطلبی كند یا جلوی انتشار مطلب را بگیرد.

در قانون مطبوعات آمده است كه اگر كسی چنین كاری انجام دهد بر اساس حكم دادگاه باید از مسوولیتش تعلیق شود. این یكی از حقوق مطبوعات است كه در همین قانون موجود هم ذكر شده. در جلسه انجمن حتما هم از منظر حقوقی و هم از منظر پیشنهادی كه دادید، گفت‌وگو خواهیم كرد تا بتوانیم خبرنگاری را به جایگاه اصلی‌اش بازگردانیم.»

شمس می‌گوید این جایگاه خبرنگاری حال سالیان درازی است كه از آنچه بود، فاصله گرفته است:«پس از دولت آقای خاتمی، به نظرم جایگاه خبرنگاری دچار نزول شد. پس از آن توقیف فله‌ای مطبوعات احساسی به وجود آمده كه می‌شود با مطبوعات به راحتی برخورد كرد و جلوی انتشار آزاد اطلاعات را گرفت».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha