سرپرست واحد فرآوری و پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: افرادی که بر اثر کرونا دچار مرگ مغزی می‌شوند، اعضای بدنشان برای پیوند عضو مورد استفاده قرار نمی گیرد.

عضو بیماران کرونایی دچار مرگ مغزی، اهدا نمی‌شود

سلامت نیوز: سرپرست واحد فرآوری و پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: افرادی که بر اثر کرونا دچار مرگ مغزی می‌شوند، اعضای بدنشان برای پیوند عضو مورد استفاده قرار نمی گیرد.

به گزارش سلامت نیوز، سام زراعتیان نژاد در گفت و گو با ایرنا افزود: افرادی که دچار مرگ مغزی می شوند، شناسایی شده و با توجه به همه گیری شیوع بیماری کرونا، تست کرونا از آنها گرفته می شود و در صورت مثبت بودن تست، اهدای عضو انجام نمی گیرد.

وی با بیان اینکه امسال در مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران از ابتدای سال تاکنون ۹ بیمار مرگ مغزی برای اهدای عضو داشتیم، اظهار داشت: اعضای بدن این بیماران از جمله قرنیه، کبد و کلیه به بیمارانی که در نوبت انتظار دریافت پیوند بودند اهدا شد.  

زراعتیان نژاد تاکید کرد: با توجه به اینکه در دوران همه گیری کرونا، تعداد تخت های آی سی یو محدود است، مراکز درمانی این دانشگاه همواره تلاش کردند تا این تخت ها در اختیار بیماران قرار داده شود.

این پزشک تصریح کرد: بیماری که دچار مرگ مغزی می شود پس از غربالگری پی سی آر برای کووید ۱۹و در شرایطی که سطح هوشیاری بیمار زیر پنج باشد، اهدای اعضای وی به نیازمندان انجام می شود.

این جراح عمومی خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی ایران بزرگترین واحد اهدای عضو کشور است و در دوران کرونایی، این واحد تمام تلاش خود را برای اهدای عضو به نیازمندان انجام می دهد، البته فردی که دچار مرگ مغزی شده باید توسط متخصصان نورولوژیست، مغز و اعصاب، بیهوشی و پزشکی قانونی، در مورد اینکه دیگر امکان بازگشت و ادامه حیات به دنیا را ندارد، مورد تایید قرار گیرد و با رضایت خانواده بیمار، اهدای اعضای وی به نیازمندان انجام شود.

زراعتیان نژاد تاکید کرد: بسیاری از بیمارانی که دچار مرگ مغزی می شوند در صورت داشتن کارت اهدای عضو، باید رضایت خانواده نیز برای این اقدام جلب شود، در صورت عدم رضایت خانواده، انجام اهدای عضو ممکن نیست.

به گفته وی، اهدای عضو به این معنی است که یک فرد یا ولی دم او اجازه می دهد تا بافت ها یا اعضای سالم او به شخص دیگری برای پیوند اهدا شود که این پیوند می تواند زمانی که فرد زنده است یا پس از مرگ او صورت گیرد. پیوندهای متداول شامل کلیه ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه ها، استخوان، مغز استخوان، پوستو قرنیه است، برخی از ارگان ها و بافت ها را می توان زمانی که شخص اهداکننده زنده است به شخص دیگری پیوند زد اما در بیشتر موارد اهدای عضو زمانی صورت می گیرد که فرد اهداکننده دچار مرگ مغزی شده باشد و رضایت خانواده در این زمینه ضروری است.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سالانه ۲ هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار تن از افراد در سوانح رانندگی دچار مرگ مغزی می شوند که این افراد امکان اهدای عضو پیدا می‌کنند و ایران رتبه ۲۶ جهان در اهدای عضو و رتبه ۳۷ اهدای عضو فرد مرگ مغزی را دارد.

تاکنون در بیش از ۳۳ مرکز کشور حدود ۵۳ هزار پیوند «کلیه» و بیش از ۶ هزار پیوند کبد صورت گرفته‌ و مرکز پیوند شیراز با ۷۰۰ پیوند، رتبه یک جهان را در این پیوند به خود اختصاص داده‌ است و  هر فرد می‌تواند تا هشت عضو و ۵۳ بافت و نسوج از بدن خود را اهدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha