دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸
کد خبر: 312388

هوا که گرم می‌شود یکی از مهم‌ترین مسائلی که ذهن خانواده ها را درگیر می‌کند، نگهداری سالم مواد غذایی و جلوگیری از فساد آن است. با این که هنوز وارد تابستان نشده‌ایم اما به دلیل گرمی هوا، استفاده از لوازم برقی بیشتر شده و برنامه قطع برق در نواحی مختلف اعلام شده است.

جلوگیری از فساد مواد غذایی هنگام قطع برق

سلامت نیوز:هوا که گرم می‌شود یکی از مهم‌ترین مسائلی که ذهن خانواده ها را درگیر می‌کند،  نگهداری سالم مواد غذایی و جلوگیری از فساد آن است. با این که هنوز وارد تابستان نشده‌ایم اما به دلیل گرمی هوا، استفاده از لوازم برقی بیشتر شده و برنامه قطع برق در نواحی مختلف اعلام شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،به همین دلیل در ادامه به روش‌های نگهداری از مواد غذایی در زمان قطع برق اشاره می‌کنیم : اولین گزینه‌ای که به ذهن همه ما می‌رسد این است که در یخچال و فریزر را  کمتر  باز کنیم. اگر در فریزر را باز نکنید، مواد غذایی تا دو روز منجمد باقی می ماند  و یخچال 4 ساعت مواد را سالم نگه می‌دارد.البته اگر یخچال و فریزر شما استاندارد باشد.بهتر است مواد غذایی را تازه مصرف کنید و اگر مجبور به فریز کردن مواد هستید، هوای داخل بسته بندی ها را کاملا خارج کنید و از یخ زدن کامل آن ها مطمئن شوید.  تمیز کردن یخچال و فریزر را طوری تنظیم کنید که مواد غذایی زمان زیادی در بیرون از یخچال قرار نگیرد.

بهترین زمان برای تمیز کردن یخچال و فریزر زمانی است که مواد غذایی داخل آن ها تمام شده است و شما قصد دارید برای منزل خرید کنید. غذاها را تا زمانی که ایمن بودنشان ثابت نشده است، مزه نکنید. اگر روی مواد غذایی بعد از وصل شدن برق بلورهای یخ وجود دارد می توانید آن ها را منجمد کنید. سعی کنید این مواد غذایی را زود مصرف کنید.غذاهای فاسدشدنی را در صورتی که بیش از دو ساعت در گرمای تابستان در درجه حرارت اتاق مانده اند، دور بریزید.به اندازه نیاز غذا بپزید که نیاز به نگه داشتن باقی مانده غذا  در یخچال نباشد.

 مواد غذایی که بیرون از یخچال ماندگاری دارند مانند غلات آماده صبحانه، کنسرو و آب بطری را در قفسه های آشپزخانه تان نگه دارید.پیش از قطع برق دمای یخچال را روی 4 درجه یا کمتر تنظیم کنید. مواد غذایی که زودتر فاسد می‌شود مانند شیر و تخم مرغ را در قسمت انتهایی  طبقات یخچال قرار دهید. به این نکته توجه کنید که تحت هر شرایطی دمای یخچال و فریزر نباید به بیشتر از 7 درجه افزایش پیدا کند که اگر چنین شد باید همه غذاهای فاسدشدنی مانند گوشت قرمز و طیور، ماهی، تخم مرغ و فراورده های حاوی آن، پنیر، شیر، لوبیای پخته، غلات پخته، سیب زمینی پخته، سالاد سیب زمینی و پودینگ و ... را دور بریزید. 

برای این که  در یخچال و فریزر را در زمان قطع برق برای نوشیدن آب خنک کمتر باز کنید، از کلمن آب سرد استفاده کنید.  در فصل تابستان که هوا گرم است لازم است دمای یخچال به صفر نزدیک شود. البته قرار گرفتن درجه یخچال روی دمای مناسب به محتویات یخچال بستگی دارد.

  دما را مطابق با استاندارد یخچال تان انتخاب کنید و به یاد داشته باشید همیشه به جای تغییر بزرگی که می تواند دمای داخلی را یک باره تغییر دهد، تنظیمات کوچک و تدریجی انجام دهید.  می توانید  آب را در ظرف‌های فلزی در فریزر قرار دهید تا یخ بزند و در موارد ضروری از آن استفاده کنید. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha