رییس جامعه متخصصین داخلی کشور گفت: وضعیت مالی ۵۰ درصد از جامعه پزشکی خراب است. همچنین حدود ۸۷ نفر از اعضای جامعه پزشکی در سال گذشته مرگ خودخواسته را انتخاب کردند که این امر نشان‌دهنده وضعیت اسفناک جامعه پزشکی است.

مرگ خودخواسته 87 نفر از اعضای جامعه پزشکی در سال گذشته

سلامت نیوز:رییس جامعه متخصصین داخلی کشور گفت: وضعیت مالی ۵۰ درصد از جامعه پزشکی خراب است. همچنین حدود ۸۷ نفر از اعضای جامعه پزشکی در سال گذشته مرگ خودخواسته را انتخاب کردند که این امر نشان‌دهنده وضعیت اسفناک جامعه پزشکی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جهان صنعت، این روزها که در آستانه برگزاری هشتمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی هستیم، به نظر می‌رسد مدیریت سازمان نتوانسته رضایت حداکثری اعضای صنف و دیگر پزشکان را جلب کند، زیرا اغلب بر این عقیده‌اند که سازمان نظام پزشکی نتوانسته به درستی از حقوق جامعه پزشکی دفاع کند. از نظر پزشکان، سازمان باید به عنوان یک نهاد صنفی بسیار قوی‌تر عمل کند و قوانین محکمی برای دفاع از پزشکان داشته باشد. همچنین برخی اعضا بر این باورند که سازمان نظام پزشکی از لحاظ قانونی فاقد اختیارات قانونی لازم برای دفاع و حمایت از پزشکان است. مثال بارز آن هم تعیین نشدن تعرفه‌های مناسب برای پزشکان است در حالی که براساس گزارش‌ها با توجه به شیوع کرونا وضعیت مالی حدود ۵۰ درصد از جامعه پزشکان وخیم اعلام شده است. همین بی‌توجهی‌ها سبب شده تا برخی از پزشکان ترک شغل کنند یا به فکر شغل دوم باشند و عده‌ای هم از کشور مهاجرت کرده‌اند. به تازگی نیز دکتر محمدمهدی قیامت، متخصص بیهوشی و مراقبت‌های ویژه، درخصوص عملکرد سازمان نظام پزشکی به «جهان‌صنعت» گفته بود: «عملکرد این دوره سازمان نظام پزشکی بسیار ضعیف بوده است. دکتر فاضل در دوره گذشته با سابقه بسیار درخشان و خوش‌نامی‌ای که داشت به خاطر کهولت سن و عدم توانایی کافی سازمان نظام پزشکی را به قهقرا برد. همچنین سایر افرادی هم که در این منصب بر کرسی نشستند نتواستند وضعیت را ساماندهی کنند. نتیجه این شد که در حال حاضر رییس نظام پزشکی تهران به دلیل فساد مالی در زندان به سر می‌برد و سازمان عملکرد چندان مثبتی نداشته است.» این در حالی است که دکتر قیامت با قاطعیت اعلام کرد در این دوره انتخابات نظام پزشکی رای نمی‌دهد.


رای دادن، اتلاف وقت است!
در همین راستا دکتر بهروز برومند پدر نفرولوژی ایران هم در خصوص عملکرد ضعیف سازمان نظام پزشکی به «جهان‌صنعت» گفت: دو دوره اول سازمان نظام پزشکی در قبل از انقلاب تا شروع اعتصاب پزشکان با قدرت درخشید. بعد از اعتصاب پزشکان قوانین نظام‌پزشکی تغییر کرد. در حقیقت اقتدار از این سازمان گرفته شد. به همین خاطر امروزه نظام پزشکی ایران از لحاظ قانونی فاقد اقتدار است. بنابراین نمی‌توان از چنین سازمانی توقعی داشت. نظام‌پزشکی زمانی دارای اقتدار بود که می‌توانست تعرفه بخش خصوصی را تعیین کند چراکه به طور قطع بخش خصوصی در اختیار دولت نیست. این در حالی است که سازمان نظام پزشکی نه تنها در تعیین تعرفه‌ها بلکه در بسیاری از موارد مرتبط با پزشکان فاقد اختیار است. بنابراین موضوعی که به سازمان اجازه پیشرفت و توانمندی را نمی‌دهد، سدهای قانونی است که پیش‌روی پزشکان قرار گرفته است. طبیعتا با چنین سدهای قانونی‌ای کسی نمی‌تواند توقع داشته باشد که پزشکان مملکت به نظام‌پزشکی امیدوار باشند.


نخستین رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: به عقیده من میزان پزشکانی که در انتخابات سازمان شرکت می‌کنند به نسبت کل افرادی که دارای شرایط رای‌دهی هستند، بسیار کمتر از زمانی است که قانون نظام‌پزشکی به پزشکان اختیارات می‌دهد. در حال حاضر دلیل کاهش استقبال از انتخابات مذکور این است که کاندیداها هم دارای قدرت کافی برای مقابله با مشکلات پزشکان نیستند. بنابراین برای ما فرقی نمی‌کند که چه فردی رییس سازمان شود زیرا در هر صورت کاری از دستش بر‌نمی‌آید. بنابراین با چنین شرایطی نگرانم که میزان مشارکت پزشکان در هشتمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی نیز همانند دوره قبل بسیار پایین باشد.


رییس سابق انجمن نفرولوژی ایران با تاکید بر اینکه تغییر ریاست سازمان تغییری در روند ایجاد نمی‌کند، اظهار کرد: متاسفانه با تغییر ریاست و هیات مدیره سازمان هیچ چیزی درست نمی‌شود چرا که قانون، سد تغییر و اصلاح این سازمان است. به همین دلیل با تغییر ریاست این سازمان هیچ چیزی اصلاح نمی‌شود. زمانی هم که قانون در به آنها اجازه داده، فرد ضعیف توانایی حل مشکلات و حمایت از پزشکان را ندارد. اما در حال حاضر اگر فرد توانمند باشد یا نباشد فرقی به حال ما پزشکان ندارد. البته شاید یکی از علت‌هایی که دکتر ایرج فاضل از ریاست نظام پزشکی استعفا دادند و به جای ایشان دکتر ظفرقندی منصوب شدند همین ماجرای بی‌اختیاری سازمان بوده است. اگرچه من نمی‌توانم ۱۰۰در‌صد این موضوع را تایید کنم ولی می‌توانسته یکی از دلایل استعفای دکتر فاضل بوده باشد.


وی درباره بزرگ‌ترین ضعف سازمان نیز بیان کرد: به عقیده من نبود قانونی که بتواند سرنوشت پزشکان را تغییر دهد یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های سازمان نظام پزشکی است. وقتی رییس سازمان از لحاظ قانونی اختیاراتی نداشته باشد، برای حمایت از افرادش باید چه کار کند؟!
دکتر برومند با اشاره به تنها نقطه قوت سازمان نظام پزشکی گفت: هر سازمانی یک نقطه قوتی هم دارد، این سازمان هم تنها نقطه قوت‌اش گوش دادن به مشکلات پزشکان بود ولی عملا نمی‌توانست حمایتی از پزشکان انجام دهد. سازمان نظام پزشکی حتی زمانی که دادگاه‌ها علیه و برخلاف پزشکان رای می‌دهند نتوانسته حمایتی کند. از طرفی اگر پزشکی را بخواهد به دلیل اشتباهات آشکارش مجازات کند به دلیل اینکه آن پزشک به جایی وصل است، نمی‌تواند. بنده معتقدم که سازمان نظام پزشکی در صورتی می‌تواند قدرت داشته باشد که وزیر بهداری مملکت با نظر نظام پزشکی انتخاب شود، یا حتی رییس‌جمهوری برای انتخاب وزیر بهداری از سازمان نظام پزشکی نظرخواهی کند. در موارد اینچنینی با سازمان هیچ رایزنی‌ای صورت نمی‌گیرد. با این تفاسیر بنده هم همانند دیگر همکاران در انتخابات سازمان نظام پزشکی رای نخواهم داد زیرا از نظر من اتلاف وقت است.


نظام پزشکی مدافع پزشکان نیست
دکتر ایرج خسرونیا، رییس جامعه متخصصین داخلی کشور هم یکی از پزشکان مطرح کشور است که در خصوص عملکرد سازمان گفت: سازمان نظام پزشکی در این مدت تمام تلاش خودش را کرده ولی متاسفانه شاهد پیشرفتی در عملکرد آنها نبودیم. اعضای هیات‌مدیره در راستای پیشبرد اهداف سازمان نظام پزشکی سعی کردند ولی با توجه به قوانین موجود و مخالفت‌های مجلس و وزارتخانه پیشرفتی در جهت بهبود وضعیت پزشکان صورت نگرفته است.
وی افزود: سازمان نظام پزشکی نقطه قوتی نسبت به هیات مدیره قبلی نداشته است. این سازمان از لحاظ قانونی باید مدافع حقوق بیماران و جامعه پزشکان باشد، چراکه تنها نهاد صنفی است که باید از منافع پزشکان از جمله مالیات، بیمه، فشارهای شهرداری و تعرفه حمایت کند.


این در حالی است که درخصوص مالیات نشست‌هایی در اداره مالیات تشکیل می‌دهند ولی به نتیجه‌ای نمی‌رسند. با توجه به اینکه نظام پزشکی و سازمان امور مالیاتی در جریان تعطیلی ۱۶‌ماهه برخی پزشکان به دلیل پاندمی کرونا بودند اما باز هم نسبت به سال گذشته مالیات‌ها افزایش پیدا کرده است. این موضوعات فشار حداکثری به جامعه پزشکی وارد می‌کند زیرا وضعیت مالی ۵۰ درصد از جامعه پزشکی خراب است. همچنین حدود ۸۷ نفر از اعضای جامعه پزشکی در سال گذشته مرگ خودخواسته را انتخاب کردند که این امر نشان‌دهنده وضعیت اسفناک جامعه پزشکی است.


خسرونیا درباره اینکه با تغییر ریاست سازمان نظام پزشکی وضعیت بهتر می‌شود یا خیر، بیان کرد: به عقیده من باید تغییرات اساسی در سازمان نظام پزشکی صورت گیرد. اگر قرار باشد ریاست سازمان تغییر کند باید جوانان روی کار بیایند زیرا آنها عملیاتی‌تر هستند. درست است که ما از کارت اعتباری افراد قدیمی و نامدار استفاده می‌کنیم ولی متاسفانه این دست از افراد به دلیل سن بالا با کندی و ملاحظات زیادی حرکت می‌کنند. این در حالی است که افراد جوان اگر به ریاست سازمان برسند، از زورگویی‌های مجلس و وزارت بهداشت تا حد زیادی جلوگیری می‌کنند. پس معتقدم باید افرادی به ریاست سازمان منتخب شوند که بدهکاری به سازمان‌ها و احزاب دیگر نداشته باشند. فرد باید آزاده باشد تا به راحتی بتواند از حقوق پزشکان دفاع کند. افراد نباید با ملاحظات رفتار کنند تا شاید در انتخابات بعدی هم بر همین کرسی بنشینند بلکه آنها باید به گونه‌ای رفتار کنند که از جامعه پزشکی حمایت و دفاع کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • yalda ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    0 0
    جای تعجبه که این قشر از جامعه از کم بودن حقوق و مشکلات معیشتی ناله کنن.چیزی که ما می بینیم در بین رزیدنت ها که کمترین میزان در آمد رو دارن ماشین های آنچنانی ،لباس های آنچنانی ،مهمونیا و..... تازه نگاه کاملا مثبتی به آینده دارن .حقوق یک شب کشیک غیر موظفی ایشون برابر با نصف حقوق بنده پرستاره.