چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۴
کد خبر: 312547

پس از شیوع بیماری کرونا، مردم رغبت کمتری برای مراجعه به دندان‌پزشکی دارند و همین مسئله می‌تواند سلامت دندان‌ها را تهدید کند.

۱۱ توصیه‌ دندان‌پزشکی در دوران کرونا

سلامت نیوز: پس از شیوع بیماری کرونا، مردم رغبت کمتری برای مراجعه به دندان‌پزشکی دارند و همین مسئله می‌تواند سلامت دندان‌ها را تهدید کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا زندگی، انجمن دندانپزشکان انگلیس تخمین می‌زند که از زمان بروز بیماری کرونا مراجعه به دندان‌پزشکی ۱۹ میلیون بار کمتر از مدت مشابه سال قبل از آن شده است. به همین خاطر احتمال می‌رود که میزان بیماری‌های دهان و دندان بیشتر شده باشد. به همین خاطر مراقبت از دهان و دندان در این دوران بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

اگر می‌خواهید به دندانپزشک خود مراجعه کنید، توصیه می‌شود از طریق تلفن یا ایمیل با آن‌ها تماس بگیرید تا ببینید آیا مراجعه ضروری است یا خیر. قبل از مراجعه مشاوره آنلاین یا تلفنی بگیرید.

اگرچه تصور می‌شود که دندان‌پزشکان در معرض خطر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ هستند، اما مطالعه‌ای که اخیراً روی ۲۲۰۰ دندانپزشک آمریکایی انجام شد، نشان داد که کمتر از ۱٪  آن‌ها در یک ماه دچار بیماری کرونا شدند. توجه روزمره دندانپزشکان به کنترل عفونت و مراقبت باعث بالا رفتن سلامت دندان‌ها می‌شود. خطر بالقوه بیشتر انتقال ویروس کرونا در استفاده از ابزارهایی مانند مته‌های دندانپزشکی یا مقیاس دهنده‌های اولتراسونیک است.

۱- حالا که کمتر می‌توانید به دندان‌پزشکی مراجعه کنید، چه کاری می توانید برای مراقبت از دندان‌هایتان انجام دهید؟

اکثر مشکلات دندانی قابل پیشگیری است. مسواک زدن صبح و شب، هر بار به مدت دو دقیقه، به طور کلی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و بیماری لثه کافی است. با این حال مطالعات نشان داده است که افراد به طور متوسط ​​۴۳ ثانیه مسواک می‌زنند.

۲- از چه نوع خمیردندان استفاده کنیم؟

هر خمیر دندان حاوی فلوراید کار شست‌وشو را انجام می‌دهد. نه تنها به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌کند، بلکه سرعت پیشرفت هرگونه پوسیدگی موجود را کند می‌کنند.

۳- آیا مسواک برقی ایده خوبی است؟

آنچه که با آن مسواک می‌زنید اهمیت کمتری نسبت به مسواک زدن دارد. استفاده از مسواک دستی هر نوبت دو دقیقه و هر روز دو بار مفید است. برای مسواک برقی هم اینچنین است. برخی مسواک‌های برقی دارای تایمر یا حتی یک اپلیکیشن هستند که به شما کمک می کند تا دقیق‌تر باشید.

۴- چند وقت یکبار باید مسواک خود را تعویض کنیم؟

دندانپزشکان توصیه می‌کنند هر سه ماه مسواک یا سر مسواک خود را تعویض کنید. تعداد بسیار کمی از مردم این کار را می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که هر هفت تا هشت ماه یکبار مسواک‌ها را تعویض می‌کنیم.

۵- مسواک زدن خطر ویروس کرونا را کاهش می‌دهد؟

مسواک زدن بیشتر باید همراه با شستن دست برای محافظت در برابر ویروس کرونا انجام شود، زیرا عوامل ضد میکروبی موجود در خمیر دندان و دهانشویه باعث کاهش باکتری‌های دهان می شود.

ارتباط ابتلا به ویروس با مسواک زدن هنوز اثبات نشده است، اما یک مطالعه از دانشگاه کاردیف علائم امیدوارکننده‌ای یافت که دهان شویه می‌تواند به از بین بردن ویروس کرونا کمک کند. تحقیقات بیشتر در مورد چگونگی تأثیر بهداشت دهان و دندان در کاهش خطر ویروس کرونا در حال انجام است.

۶- غیر از مسواک زدن کامل چه کار دیگری می توانم انجام دهم؟

اگر قبلاً به طور مرتب نخ دندان می‌کشید، آن را ادامه دهید. تمیز کردن بین دندان‌ها به ویژه در مواردی که سابقه بیماری لثه داشته باشید بسیار مهم است. این کار را قبل از مسواک زدن انجام دهید.

۷- پس از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن لثه‌های من خونریزی می‌کند. آیا باید نگران باشم؟

به خصوص هنگام شروع یک رژیم جدید مراقبت از دهان و دندان می‌توان افراد را تحت تأثیر قرار داد، اما خیلی نگران نباشید. خونریزی لثه‌ها ممکن است به خاطر محکم مسواک زدن باشد. هرچند گاهی نشانه بیماری لثه نیز هست. تحقیقات نشان می‌دهند که بیماری لثه در زمان بیماری کرونا بیشتر شده است.

۸- فکر می کنم دارم دندان‌هایم را خرد می‌کنم. چه می توانم بکنم؟

گزارش شده است که دندان‌قروچه به دلیل افزایش سطح استرس طی همه‌گیری شیوع بیشتری پیدا کرده است. مقابله با دندان قروچه در هنگام خواب دشوار است. حتی ممکن است ندانید که این کار را انجام می‌دهید مگر اینکه تختخواب مشترک داشته باشید. این کار می‌تواند باعث بی‌خوابی، درد صورت و سردرد شود. دندانپزشک می تواند تشخیص دهد که آیا دندان قروچه شما در حال آسیب زدن به دندان‌های شما هست یا نه.

۹- چگونه تشخیص دهم که نیاز اورژانسی به دندانپزشکی دارم؟

نیاز فوری به دندانپزشکی می‌تواند شامل تورم صورت تا چشم یا گردن باشد، خونریزی پس از کشیدن دندان که متوقف نمی‌شود، دندان دردی که مانع از خوردن یا خوابیدن می‌شود، یا ضربه‌ای که منجر به خونریزی یا شکستگی می‌شود.

۱۰- اگر دندانم افتاد چه کنم؟

اگر دندانپزشکی بتواند به سرعت به آن برسد، معمولاً می‌توان یک دندان بالغ افتاده را دوباره کاشت. دندان را با تاج نگه دارید نه ریشه، سعی کنید آن را دوباره در سوراخ لثه قرار دهید. به آرامی روی پارچه تمیز گاز بگیرید تا در جای خود قرار گیرد. اگر دندان به راحتی داخل نمی‌شود، آن را در ظرف شیر یا بزاق قرار دهید (بزرگسالان نیز می توانند آن را داخل گونه خود نگه دارند). اگر می‌خواهید تمام سلول‌های کوچک و بدن را در اطراف آن نگه دارید، آن را زیر شیر شست‌وشو ندهید.

۱۱- چند وقت یکبار باید به دندان پزشکی مراجعه کنم؟

اگر بهداشت دهان و دندان خوبی داشته باشید، ممکن است لازم باشد فقط هر دو یا سه سال یک بار مراجعه کنید. دندانپزشکی تعمیرگاهی نیست که همه کارها را برای شما انجام دهد. شما باید خود مسئول بهداشت دهان و دندان خود باشید.

منبع: The Guardian

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha