چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۷
کد خبر: 312804

درمان دیسک کمر : در ستون فقرات بدن انسان بین مهره های کمری استخوانی بالشتک ها یا صفحاتی از جنس غضروف قرار دارند كه به آنها دیسک گفته می‌شود و واضحا در کمر به آنها دیسک کمر گفته می شود.

درمان دیسک کمر

سلامت نیوز: درمان دیسک کمر : در ستون فقرات بدن انسان بین مهره های کمری استخوانی بالشتک ها یا صفحاتی از جنس غضروف قرار دارند كه به آنها دیسک گفته می‌شود و واضحا در کمر به آنها دیسک کمر گفته می شود.

دیسک کمر به انگلیسی lumbar disc hernistion گفته می شود.

كمر انسان دارای  ۵ مهره کمر است كه در پایین آنها نیز استخوان مثلثی‌ شكلی به نام استخوان خاجی قرار گرفته است.

بنابراین در ناحیه كمر تعداد دیسک های بین مهره ای ۵ عدد می باشد.

وظیفه اصلی دیسک ها در ستون فقرات بدن انسان ضربه‌گیر بودن آن است.

به عبارتی دیسک ها، فشارهایی را كه به ستون فقرات وارد می‌شود را جذب می‌كند و همچنین کمک در بهبود حركت بین مهره‌ها می نماید. بنابراین همه افراد دیسک کمر دارند و منظور از دیسک کمر فتق یا بیرون زدگی دیسک کمر می باشد که البته یکی از صعب العلاج ترین بیماری های ستون فقرات می باشد که در عین حال قابل درمان است.

دیسک کمر از چه جنسی ساخته شده است؟

دیسک کمر از چه جنسی ساخته شده است؟ در کمر افراد ساختار ژله ای شکلی وجود دارد که عمدتا از آب و کمی پروتئین و دیسک کمر را تشکیل می دهد. معمولا افراد دیسک را کمردرد  هایی می دانند که بسیار دردناک بوده و مانع فعایتهای روزانه می شود. بنابراین همانطور که عنوان شد بیماری دیسک کمر در حقیقت به وضعی فتق دیسک کمر اطلاق می شود.

بیماری دیسک کمر هم در مردان  و هم زنان  تقریبا با شدت مساوی مشاهده می شود. بعضی از منابع معتقدند در مردان ۳۰تا ۵۰ساله فتق دیسک کمر کمی بیشتر دیده می شود. متاسفانه ما روز به روز با سونامی افزایش شیوع و کاهش سن ابتلا به کمر درد به علت دیسک کمر مواجه هستیم.به گونه ای که حتی در کلینیک ها جوانانی در رده سنی ۱۶ تا ۲۰ سال با کمردردهای که به علت فتق دیسک کمر روی داده روزانه مراجعه می کنند.

عکس دیسک کمر

عکس دیسک کمر

همانطور که در شکل سمت راست مشاهده می کنید بیرون آمدن ماده ژله ای داخل دیسک کمر، عصبی که از کنارش رد می شود را تحریک می کند، این در واقع همان پارگی دیسک کمر می  باشد. مجموعه چند ریشه عصب که توسط دیسک های کمر تحریک می شوند، موجب تحریک عصب سیاتیک  ناشی از دیسک کمر شده که به آن درد سیاتیکی می گویند. بنابراین در بسیاری از موارد دیسک کمر و سیاتیک به نوعی مطرح کننده یک بیماری هستند.

علایم دیسک کمر

  • درد موضعی در ناحیه كمرکه در یسیاری از بیماران ممکن است وجود نداشته باشد!
  • درد انتشاری در پاها به عنوان یکی از مهمترین  علائم دیسک کمر مطرح می باشد. علایم دیسک کمر در پاها بسیار متغیر و در حدود ۳۰ نوع علامت مختلف است.
  • احساس ناتوانی یا گرفتگی در پاها و خصوصا درد پشت زانوها
  • بی حسی و ضعف عضلانی
  • احساس گزگز و مور مور و خواب رفتگی در پاها
  • احساس سوزش عضلانی
  • شایان ذکر است علائم اولیه دیسک در اغلب افراد ضعف عضلات ناحیه کمر و شکم است. به دنبال آن دیسک ضعیف شده و بدنبال یک حادثه جابجا شده و با فشار به اعصاب موجب بروز کمر درد و درد ساق پا، ران و … شوند.
  • بسیاری از بیمارانی که دچار گزگز و مور مور در پا ها می باشند ابتدا به بیماری ام اس شک می کنند . در حالی که خواب رفتگی پا بیشتر به دلیل تحریک ریشه عصب توسط دیسک کمر می باشد تا بیماری ام اس. در ام اس بسیاری از علایم از جمله ضعف و دو بینی و… بسیار بارز تر می باشد.
  • دیسک کمر ممکن است موجب کمردرد بسیار شدید شود ولی خصوصا در موارد مزمن ممکن است اصلا کمردرد هم نداشته باشد و فقط علائم درد باسن و درد ساق و کناره پا ایجاد کند.بسیاری از بیماران سابقه کمردرد را دارند ولی ممکن است این درد مربوط به گذشته هایی باشد که راحتی آن را نتوانند به دیسک کمر و درد ساق  و کف پا خود ارتباط دهند.

 راههای تشخیص دیسک کمر

تشخیص دیسک کمر چگونه است ، سوالی که اکثر بیماران دارند

 از جمله راه های تشخیص می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در تشخیص پزشک معالج از بیمار مبتلا به كمر درد می خواهد که دراز کشیده و پای خود را به صورت عمودی بالا ببرد.تست SLR و معاینه انگشت شست و توانایی راه رفتن روی پنجه و پاشنه از مهمترین معاینات در تشخیص دیسک کمر می باشد.
  • تست MRI
  • تست نوار عصب و عضله در تشخیص دیسک کمر
  • برای تشخیص دیسک کمر از میلوگرام ،پرتونگاری نیز استفاده می شود که چندان رایج نیست.
  • تشخیص دیسک کمر در منزل راحت نیست اما اگر علایم شما به پاها  تیر می کشد و درد و خشکی صبحگاهی دارید باید احتمال بالای دیسک کمر را در خود بدهید .
  • تشخیص دیسک کمر در منزل بسیار سخت است ولی اگر کمردردی دارید که به پا انتشار دارد و صبح که از خواب بلند می شوید کمردرد شما تشدید شده است احتمالا دیسک کمر دارید و باید بررسی شوید.

پارگی دیسک کمر چیست

همه افراد دارای غضروفی به نام دیسک در بین ستون فقرات خود می باشند و بیماری دیسک کمر در واقع عمدتا به فتق به همراه پارگی دیسک کمر در لایه خارجی آن اطلاق می شود.

 درمان دیسک کمر

نحوه استراحت برای دیسک کمر چگونه باید باشد
استراحت مطلق 

در مرحله اول درمان دیسک کمر فرد باید استراحت کند البته منظور چند ماه استراحت نیست بلکه ابتدا استراحت مطلق ۳ روزه بعد استراحت نسبی و انجام فعالیت های روزانه به گونه ای که متخصص طب فیزیکی و توانبخشی به بیمار آموزش می دهد.

راه های درمان جدید دیسک کمر بستگی به سن و جنس و میزان بیرون زدگی ماده ژلاتینی و میزان پیشرفت بیماری و علائمی مانند بی اختیاری ادرار و مدفوع بستگی دارد ولی در مراحل اولیه مرتبط با میزان درد نیست.

هر چند سیستم های پیشرفته طب فیزیکی و توانبخشی در کنترل علائم دیسک کمر  بسیار موثر می باشد اما بنده با تجربه بالغ بر ۲۰ سال درمان غیر جراحی دیسک کمر   معتقدم، دیسک کمر بدون رعایت نکات اموزش داده شده به بیمار و انجام ورزش صحیح به شیوه درستی کنترل نمی شود و اگر هم کنترل شود مجدد عود خواهد کرد.

  درمان دیسک کمر با دستگاه :

عملکرد موثر و درمانی دستگاه تراکشن ستون فقرات سبب ایجاد فاصله ی بین مهره ای و آزادسازی دیسک آسیب دیده و تحت فشار مهره ها که این امر بطور معجزه آسایی باعث خونرسانی و آبرسانی به دیسک می شود و در مدت زمان کوتاه دیسک آسیب دیده و تحت فشار بازسازی و ترمیم خواهد شد

مزایای درمان کمر درد با دستگاه :

۱-هزینه خرید مناسب در مقابل هزینه های فیزیوتراپی در کلینیک

۲- وزن و سایز مناسب برای استفاده در منزل و اشغال فضای کم

۳- صرفه جویی در زمان با توجه به نیاز مراجعه مکرر شخص بیمار برای انجام حرکات فیزیوتراپی در کلینیک

۴- دستگاه کشش خانگی ستون فقرات (تراکشن ) درتسریع درمان و مراحل فیزیوتراپی در منزل میتواند موثر واقع شود و در کاهش استرس فرد بیمار برای مراجعه در زمان های مختلف به کلینیک کمک بکند

۵- افزایش فاصله مفاصل بین مهره ای

۶- پیشگیری از چسبندگی غلاف دورال

۷- کاهش فشار دیسک های بین مهره ای

۸- کاهش التهب روی ریشه های عصبی

۹- کاهش درد، التهاب و اسپاسم عضلانی

۱۰- بهبود گردش خون در کانال های عصبی

دستگاه کشش ستون فقرات چیست؟

تراکشن ستون فقرات نوعی از درمان به کمک برداشتن فشار از روی ستوف فقرات است فشار روی آن را کاهش می‌دهد.تراکشن را می‌توان به دو صورت دستی و یا مکانیکی انجام داد. کشش ستون فقرات برای درمان دیسک‌های داری فتق، سیاتیک، بیماری دژنراتیو دیسک، فشردگی اعصاب و سایر عارضه‌های مربوط به کمر مورد استفاده قرار می‌گیرد. برداشتن فشار از روی نخاع بصورت غیرجراحی نوعی کشش موتوریزه شده است که می‌تواند به کاهش درد کمر کمک کند.

در برداشتن فشار از روی ستون فقرات به آرامی ستوان فقرات فرد کشش می‌آید و باعث تغییر نیرو و موقعیت ستون فقرات می‌شود. این تغییر با ایجاد فشار منفی در دیسک، باعث کاهش فشار روی دیسک‌های ستون فقرات می‌شود که همچون کوسن‌های ژل مانندی بین استخوان‌های ستون فقرات فرد قرار دارند. در نتیجه ممکن است که دیسک‌های برآمده یا فتق دار عقب‌نشینی کنند و فشار را از روی عصب‌ها و سایر ساختارهای ستون فقرات فرد بردارند. برداشته شدن فشار از روی اعصاب به بهبودی حرکت آب، اکسیژن و مایعات غنی از مواد مغذی به داخل دیسک‌ها کمک می‌کند و باعث درمان آنها می‌شود.

تراکشن ستون فقرات باعث کششیدن ستون فقرات جهت برداشتن فشار از روی دیسک‌های فشرده می‌شود

معمولا دوره درمانی دستگاه ۶۰ روز برای بیمارانی که عارضه ی دو دیسک آسیب دیده دارند و استفاده روزانه از دستگاه ۳ بار ۳ دقیقه ای می باشد.

برای اشخاصی که بیماری حادتر و تنگی کانال نخاع دارند مدت زمان درمان بیشتر خواهد بود

دستگاه تراکشن دیسک کمر

فروش دستگاه کشش ستون فقرات در فروشگاه درمان دیسک به صورت اینترنتی می باشد

تهران، خیابان ستارخان، جنب پارک ستارخان، خیابان افسر؛ خیابان دیهیم، پلاک ۱، طبقه همکف

همراه : ۰۹۱۲۳۴۴۳۸۸۰
تلفن : ۰۲۱۶۶۵۱۸۸۵۰

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha