معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در تمام کشورها میزان کودکان کار، ترک تحصیلی‌ها، مشکلات روحی روانی و خودکشی زیادتر شده که نشان از فاصله گرفتن از عرصه تحصیل است. به همین دلیل دبیرکل سازمان بهداشت گفتند اگر مجموعه این عوامل را کنار هم بگذاریم خسارتی که دانش آموزان از رفتن به مدرسه می‌بیند از خود کرونا بیشتر است.

پروتکل‌های بهداشتی به میزان ۹۰ درصد در امتحان‌های نهایی رعایت شد/ واکسینه کردن رانندگان سرویس‌های مدارس/ مردم نگران دُز دوم واکسن نباشند

سلامت نیوز:معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در تمام کشورها میزان کودکان کار، ترک تحصیلی‌ها، مشکلات روحی روانی و خودکشی زیادتر شده که نشان از فاصله گرفتن از عرصه تحصیل است. به همین دلیل دبیرکل سازمان بهداشت گفتند اگر مجموعه این عوامل را کنار هم بگذاریم خسارتی که دانش آموزان از رفتن به مدرسه می‌بیند از خود کرونا بیشتر است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، مراسم اختتامیه پویش مدافعان و سفیران سلامت با حضور علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش و محمد محسن بیگی مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش صبح امروز در مجموعه ورزشی انقلاب تهران برگزار شد. 


علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این مراسم اظهار داشت: ما قرابت زیادی با وزارت آموزش و پرورش داریم زیرا گروهی که باید در ابتدا مورد حمایت و هدف ما قرار بگیرند همین گروه دانش آموزان هستند. ما نزدیک به ۱۵ ماه است که درگیر ویروس کرونا هستیم، ویروسی که با اخلاق خودش هم متفاوت بود. 


وی افزود: ما اجداد این ویروس را می‌شناختیم و این ویروس جدیدی نبود اما بعد از آن کرونا خودنمایی کرد و خودش را به عنوان یک ویروس جدیدتر نشان داد. کووید ۱۹ باز با همه ویروس‌ها متفاوت بود و همین موجب شد که خیلی از معادلات به هم بریزد. 
وی اظهار داشت: همه منتظر بودند که ویروس کرونا با فصل گرما از بین برود اما بیشتر استان‌های جنوبی ما درگیر این ویروس در گرما شدند. تابستان فصلی است که در و پنجره‌ها بسته و کولرها روشن می‌شود و این موجب می‌شود که ویروس در محیط بچرخد و همه را درگیر کند، به همین دلیل بیش از همیشه نقش تهویه خیلی مهم شد. 


ضرورت وجود تهویه در مدارس و کلاس‌های درس
رئیسی گفت: همین موجب می‌شود که در آینده ما برای طراحی فضاهای بسته مانند کلاس‌ها و مدارس موضوع تهویه را بیشتر در نظر بگیریم. یا حتی باشگاه‌های ورزشی ما در زیرزمین‌ها قرار دارند که اصلاً تهویه مناسبی ندارند و باید مورد بازنگری قرار بگیرند. 
وی افزود: یکی از شفاف‌ترین کشورها در منطقه در مقایسه با سایر کشورها در خصوص کرونا کشور ایران بوده است. همچنین ایران یکی از شفاف‌ترین و دقیق‌ترین آمار‌ها را ارائه می‌دهد. کشورهای منطقه با کشور ما اصلاً قابل مقایسه نیستند اما کشورهای پیشرفته استانداردهایی دارند که مشخص است و افرادی که در حوزه آمار تخصص کافی دارند می‌توانند این را قضاوت کنند که کشورماچگونه عمل کرده است. 


پرورش مقدم بر آموزش است
رئیسی گفت: با شیوع کرونا در کشورما اولین جایی که به شکل حضوری تعطیل شد مدارس و دانشگاه‌ها بودند. هیچ چیزی جای آموزش حضوری را نمی‌گیرد اما آموزش مجازی هم می‌تواند تاثیرگذار باشد. در بستر مجازی ما فقط آموزش را داریم اما در بستر حضوری بحث پرورش هم مطرح است، در واقع پرورش مقدم بر آموزش است. وقتی مدارس را به شکل مجازی برگزار می‌کنیم بخش پرورش بسیار ضعیف خواهد شد. 
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مواردی در آموزش حضوری وجود دارد که نمی‌توان آن را به آموزش حضوری منتقل کرد. تعطیل بودن آموزش حضوری برای دانش آموزان به ویژه مقطع ابتدایی به قدری آسیب دارد که کرونا ندارد. برخی موارد هستند که در مقطع فوق لیسانس قبول شدن ولی اصلا محیط دانشگاه را ندیدم و در خانه مدرک فوق لیسانس را گرفتند. 


نگرانی از بابت مدارس بیشتر از دانشگاه‌ها است
رییسی گفت: انقدر که نگرانی در خصوص مدارس وجود دارد که درباره دانشگاه‌ها وجود ندارد؛ به چند دلیل، اول اینکه کسانی که وارد دانشگاه می‌شوند قبلاً در حوزه آموزش و پرورش کار خود را کردند. حداقل توانایی آن‌ها برای استفاده از گوشی و لپ تاپ بسیار بالاتر از دانش‌آموزان است و اصولا خیلی از کلاس‌هایشان به صورت خودخوان است. موضوع بعدی که باز تفاوت میان دانشگاه و آموزش و پرورش را نشان می‌دهد این است که کنترل افرادی که سن بالاتری دارند راحت‌تر است. 


وی افزود: شاید دیده باشید که دانش‌آموزان مقطع ابتدایی منظم در کلاس نشسته‌اند اما به محض اینکه زنگ بخورد آن‌ها کنار هم می‌آیند و فاصله اجتماعی از بین می‌رود اما دانشجویان که سن بالاتری دارند این را بهتر رعایت می‌کنند. 
رئیسی در خصوص واکسن برای گروه زیر ۱۸ سال توضیح داد: نکته بعدی واکسن‌پذیر بودن این گروه است، اگر واکسن در اختیار داشته باشیم می‌توانیم دانشجویان را واکسن بزنیم زیرا آنها ۱۸ سال به بالا هستند. اکنون برای گروه زیر ۱۸ سال واکسن مورد تاییدی نیست. 


اصل بر بازگشایی مدارس است
وی با تاکید بر اهمیت بازگشایی مدارس گفت: ما باید اصل را بر بازگشایی مدارس بگذاریم اما بازگشایی مدارس نیاز به یک پکیج و برنامه جامع دارد که باید با همکاری وزارت آموزش و پرورش و سایر گروه‌ها بررسی شود. خانواده‌ها نقش بسیار مهمی در این زمینه دارند. ما توانایی این را داریم که از مرداد ماه معلمان سراسر کشور را واکسینه کنیم و این جزو برنامه‌های اصلی ما است. 


آمادگی واکسینه کردن رانندگان سرویس‌های مدارس را داریم
وی افزود: در طرح بازگشایی مدارس حتی قادر هستیم اگر آموزش و پرورش تایید کند ما راننده‌های سرویس‌های مدارس را هم واکسینه کنیم تا رفت و آمد دانش آموزان مدرسه ایمن‌تر باشد. این برنامه را برای  آخر مرداد قرار خواهیم داد تا پیش از شروع مدرسه‌ها بتوانیم طی فاصله‌ای دو دوز واکسن را به آن‌ها تزریق کنیم. 
معاون وزیر بهداشت گفت: بحث دیگر موضوع استاندارد سازی‌ها و آموزش به معلمان و مدیران است. آموزش و پرورش نسبت به استانداردسازی‌ها به خوبی عمل کرده و خیلی از آن‌ها حتی از کارشناسان ما نیز بهتر می‌دانند. استانداردها شامل فاصله‌گذاری مناسب، تهویه مطلوب، مدیریت ورود و خروج دانش‌آموزان، وجود ماسک برای مواقع ضروری، نصب دستگاه اتوماتیک ضد عفونی، وجود شویند و پاک کننده به مقدار کافی، اطمینان بخشی به والدین و رضایت والدین. این استانداردها اکنون در مدارس در حال اجرا است. 


تقریباً در هیچ استانی میزان رعایت پروتکل‌ها کمتر از ۹۰ درصد نبود
رئیسی اظهار داشت: من از برگزاری بسیار مطلوب آزمون‌های نهم و دوازدهم تشکر می‌کنم. تقریباً در هیچ استانی میزان رعایت پروتکل‌ها کمتر از ۹۰ درصد نبوده و اکثر آن بالای ۹۰ درصد بوده البته در جاهایی هم اشکالاتی وجود داشته است. در طی ۲۴ ساعت محیط امنی که برای دانش آموز وجود داشته همین زمان امتحانات بوده است. البته سایر امتحانات به شکل مجازی برگزار شد. 


وی اظهار داشت: برخی دانش‌آموزان گلایه داشتند که به گونه دیگری آموزش مجازی به ما داده شده و حالا قرار است امتحان حضوری گرفته شود و از این بابت نگرانی زیادی داشتند. اکنون مردم خیلی بیشتر از قبل قدر آموزش و پرورش را می‌دانند و تازه فهمیدند که آموزش و پرورش در تربیت فرزندان ما چقدر موثر است. البته پدر و مادرها هم یک محکی خوردند. 


رییسی گفت: در تمام کشورها میزان کودکان کار، ترک تحصیلی‌ها، مشکلات روحی روانی و خودکشی زیادتر شده که نشان از فاصله گرفتن از عرصه تحصیل است . به همین دلیل دبیرکل سازمان بهداشت گفتند اگر مجموعه این عوامل را کنار هم بگذاریم خسارتی که دانش آموزان از رفتن به مدرسه می‌بیند از خود کرونا بیشتر است. 


وی افزود: افراد زیر ۱۸ سال از نظر سیستم ایمنی با افراد بزرگسال متفاوت و قوی‌تر هستند. میزان بستری بیماران ما با دانش آموزان اصلاً قابل مقایسه نیست. در خصوص بیماری‌های غیر واگیر باید بگویم که ما دانش آموزان چاق زیادی داریم که این خودش یک خطر است. کرونا یک بیماری واگیر است اما کسانی را تحت خطر قرار می‌دهد که دارای بیماری غیر واگیر هستند. اگر ما سبک زندگی را در مواجهه با بیماریهای غیر واگیر به دانش‌آموزان و فرزندانمان یاد بدهیم آن‌ها شرایط بهتری خواهند داشت. 


معاون وزیر بهداشت گفت: کاری که ما باید انجام دهیم این است که اصل را بر آموزش حضوری بگذاریم. اکنون آمریکا و چین دو واکسن برای گروه زیر ۱۸ سال دارند. اما تا پیش از اینکه واکسن برای این گروه در کشور ما تهیه شود باید یک پیکج مناسب برای سال جدید آماده کنیم. 
رئیسی در خصوص موضوع واکسن گفت: فاز یک واکسیناسیون مربوط به کادر بهداشت و درمان بود که واکسینه شدند و فاز ۲ دریافت واکسن مربوط به گروه سنی بالا بودند که در تهران ۸۰ درصد سنین بالا واکسن زدند. قرار بود واکسن به دست ما برسد اما میزان عرضه و تقاضای آن بهم نمی‌خورد. 


امریکا و اروپا ۲۰۰ میلیون دز واکسن تاریخ گذشته دارند اما به کشورهای دیگر نمی‌دهند
وی اضافه کرد: امریکا و اروپا ۲۰۰ میلیون دز واکسن تاریخ گذشته دارند اما به کشورهای دیگر نمی‌دهند. سهم کشورهای فقیر هم از واکسن ۲۵ عدد است.
رییسی گفت: تا پایان سال قطعا ۷۰ درصد جمعیت کشور که گروه هدف هستند واکسن خواهند زد و این اطمینان به جهت میزان تولیدات خودمان است. اگر مجوز واکسن خودمان را بدهند یک میلیون دز آماده داریم، همچنین در تیر ماه این میزان به ۳  میلیون دز،  مرداد بالای ۷ میلیون دز و از شهریور ماه به بعد ماهیانه ۱۰ میلیون دز خواهیم داشت. در نهایت تا پایان سال بالای ۷۰ میلیون دز خواهیم داشت که جدای از واکسن‌های خریداری شده است.


معاون وزیر بهداشت گفت: ما ۱۶ میلیون دز واکسن خریداری کرده بودیم که به خاطر بدعهدی سایر کشورها همه این میزان به دست ما نرسید. تلاش کردیم از سایر کشورها هم واکسن بگیریم و قرارداد بستیم اما آن‌ها اولویت را به کشور خودشان دادند. ما واکسن‌هایی را داشتیم که در فرودگاه بودند و در حال اعزام به کشور ما بود که دادستانی آن کشور ارسال واکسن را متوقف کرد. تزریق واکسن به سادگی نیست و کشورهای پرقدرت دنیا به لحاظ سلامت در این روند به زانو درآمده‌اند. 


وی خاطر نشان کرد: مردم نگران دوز دوم نباشد، ضمن اینکه سینوفارم از شنبه توزیع می‌شود تا افراد بتوانند دز دوم را بگیرند. اسپوتنیک وی را هم وارد کرده‌ایم. کسانی که واکسن سینوفارم زدند تا ۸ هفته و برای اسپونیک وی هم تا ۱۲ هفته زمان هست تا بتوانند دز دوم را دریافت کنند. 


معاون بهداشت وزارت بهداشت در پایان گفت: ما تا سال آینده هیچ نیازی برای خرید واکسن از کشورهای خارجی نداریم و انشاالله تا هفته‌های آینده وضعیت واکسیناسیون مطلوب‌تر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha