چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 313116

رئیس مرکز ملــی خشکســالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ضمن تشریح آخرین وضعیت بارش‌ها در کشور گفت: احتمال می‌رود که بارش‌ها در پاییز ۱۴۰۰ دیرتر از زمان نرمال آغاز شود. از این‌رو دوره خشکسالی طولانی خواهد بود.

بدون‌تعارف هشدار می دهیم ، «آب نیست»

سلامت نیوز:رئیس مرکز ملــی خشکســالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ضمن تشریح آخرین وضعیت بارش‌ها در کشور گفت: احتمال می‌رود که بارش‌ها در پاییز ۱۴۰۰ دیرتر از زمان نرمال آغاز شود. از این‌رو دوره خشکسالی طولانی خواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،احد وظیفه با اشاره به اینکه از ابتدای مهرماه تاکنون در کشور حدود ۱۳۰ میلیمتر بارش داشته‌ایم، اظهار کرد: این میزان نسبت به میانگین بلند مدت کشور بیش از ۴۰ درصد کمتر است. 

کاهش ۵۰ تا ۸۵ درصدی بارش‌ها

 وی با بیان اینکه درحال‌ حاضر با کاهش جدی میزان بارش‌ها در استان‌های مختلف کشور روبه‌رو هستیم، تصریح کرد: در استان‌هایی مانند هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی کمبود بارش‌ها بین ۵۰ تا ۸۵ درصد گزارش شده است. از سویی دیگر در غرب و جنوب غرب کشور در استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان و چهارمحال و بختیاری نیز کاهش بارش‌ها کاملا محسوس است. وظیفه ادامه داد:

برای مثال میزان بارش نرمال استان کرمانشاه سالانه ۴۸۰ میلیمتر است اما این استان تاکنون تنها ۵۰ درصد بارش سالانه خود را دریافت کرده است. به این نکته باید توجه کنیم که استان‌های غربی و جنوب غربی کشور از نظر بارش چشمه‌های ایران هستند و سالانه حدود ۷۰۰ میلیمتر بارش دریافت می‌کنند که بخش قابل توجهی از بارش سالانه کشور است اما متاسفانه طی سال آبی جاری اوضاع در این استان‌ها خوب نیست. 

 تاثیر کاهش بارش‌ها بر رودخانه‌ها

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه کاهش بارش‌ها اثری جدی روی آورد رودخانه‌ها گذاشته است، گفت: درحال‌ حاضر تنش آبی در بسیاری از استان‌ها به‌ویژه استان‌های جنوبی مانند خوزستان محسوس است علاوه بر این بارش برف در ایران طی زمستان نیز بسیار کم و از سویی دیگر دمای هوا بالاتر از حد نرمال بود.

از این‌رو ذخایر برف کاهش یافت و آورد رودخانه‌ها نیز نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرد. به گفته وی بر اساس اعلام وزارت نیرو ذخایر سدها نیز در کشور وضعیت خوبی ندارد و در برخی از مناطق آب پشت سدها نسبت به سال گذشته حدود ۴۰ درصد کمتر شده است. بر این اساس تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور نیز شرایط خوبی ندارند. با تمامی این‌ها نیاز است که مسئولان از تمامی روش‌های مدیریت منابع آبی در کشور استفاده کنند. کشت تابستانه نیز در استان‌ها متوقف شود.وظیفه تاکید کرد: مردم نیز باید بیشترین صرفه‌جویی را انجام دهند چرا که درحال‌ حاضر هیچگونه تعارفی نداریم و آب نیست. در بسیاری از مناطق نیز محدودیت منابع آبی شدید است.

 تابستانی گرم پیش‌رو است

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه دمای هوا در بهار ۱۴۰۰ حدود دو تا سه درجه بیشتر از میانگین بلند مدت کشور بوده است، تصریح کرد:

پیش‌بینی می‌شود که دمای هوا در تابستان نیز کماکان بیشتر از میانگین بلند مدت باشد البته بی‌هنجاری دمایی در نیمه غربی ایران بیشتر خواهد بود و انتظار داریم که دمای هوا در استان‌هایی مثل کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان و... حدود یک تا دو درجه سانتیگراد بیشتر از میانگین بلند مدت باشد. وی با اشاره به اینکه دمای هوا در دامنه‌های جنوبی البرز ازجمله تهران طی تابستان حدود یک تا ۱.۵ درجه سانتیگراد بیش از نرمال پیش‌بینی می‌شود، گفت:

در نیمه شرقی کشور نیز دمای هوا طی تابستان در محدوده نرمال و در برخی مناطق یک درجه بالای نرمال خواهد بود. بر این اساس دمای هوا در جنوب شرق ایران و سیستان و بلوچستان نیز در محدوده نرمال پیش‌بینی می‌شود. وظیفه در پایان اظهار کرد: بر اساس مدل‌های اقلیمی پیش‌بینی می‌شود که بارش‌ها در پاییز ۱۴۰۰ دیرتر از زمان نرمال آغاز شود. از این‌رو انتظار داریم که دوره خشک طولانی را در پیش داشته باشیم البته درحال‌ح اضر این موضوع در حد احتمال است و طی یکی دو ماه آینده با قطعیت بیشتری می‌توان در این‌خصوص نظر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha