چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸
کد خبر: 313119

نماینده مردم الیگودرز در مجلس، معتقد است که افزایش تعداد پزشکان به حل مشکل دریافت زیرمیزی کمک می‌کند و از همه جهات به سود مردم خواهد بود.

ماجرای کمبود پزشک و زیرمیزی/ پزشک سالاری در وزارت بهداشت

سلامت نیوز:نماینده مردم الیگودرز در مجلس، معتقد است که افزایش تعداد پزشکان به حل مشکل دریافت زیرمیزی کمک می‌کند و از همه جهات به سود مردم خواهد بود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، محمد خدابخشی، گفت: متأسفانه در شهرستان الیگودرز مشکل کمبود پزشک داریم. هم کمبود پزشک عمومی و هم پزشک متخصص و به خاطر نبود پزشک در بسیاری از زمینه‌ها ناگزیریم بیماران را از طریق ستاد هدایت وزارت بهداشت به شهرهای بزرگ‌تر منتقل کنیم.
وی افزود: حتی پزشک عمومی هم به تعدادی که لازم است و باید جوابگوی جمعیت باشد، در درمانگاه و مراکز درمانی این منطقه نیست و بیماران و همراهان بیمار در این سفرهای درمانی هزینه‌ها و خطرات جاده‌ای را متحمل می‌شوند.


نماینده مردم الیگودرز در مجلس در خصوص ریشه‌یابی این مسئله گفت: سیاست‌های وزارت بهداشت در این دوره و ادوار گذشته، سیاست‌های ناکارآمدی بوده است و نگاه مسئولان در دانشگاه‌های علوم پزشکی به پذیرش دانشجوی پزشکی و دستیاری، نگاه اقتصادی است و آن میزانی که متناسب با نیاز مناطق مختلف کشور است، هیچگاه محقق نشده است.


خدابخشی در خصوص اجرایی شدن قانون پذیرش دانشجویان تعهدی، اظهار داشت: اگرچه این قانون مفید بوده اما نتوانسته نیاز مناطق مختلف و کمتر توسعه یافته را برای دسترسی به پزشک برآورده کند.


وی ادامه داد: وزارت بهداشت نیز باید با سیاست‌ها و مشوق‌هایی انگیزه کسانی که دوره‌های تخصصی را گذرانده‌اند افزایش دهد تا در مناطق کمتر توسعه یافته ماندگاری بیشتری داشته باشند. خصوصاً برای ماندگاری بیشتر پزشکان طرحی باید تدابیر ویژه‌ای داشته باشد.


نماینده مردم الیگودرز با اشاره به نزدیکی کنکور سراسری خاطر نشان کرد: بومی گزینی یک سیاست کمک کننده به رفع نیاز مناطق مختلف به پزشک است و افرادی که تعلق خاطر به منطقه‌ای دارند و زادگاهشان آنجا است، تمایل بیشتری برای خدمت در آن منطقه خواهند داشت.


خدابخشی افزود: من موافق افزایش ظرفیت پزشکی هستم و باید ظرفیت رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی و دوره‌های دستیاری افزایش پیدا کند و این یک مطالبه است.


وی با اشاره به مرتفع شدن نیاز مناطق مختلف به پزشک در پی افزایش ظرفیت ادامه داد: تعدد پزشک راهگشای بسیاری از معضلاتی است که وزارت بهداشت با آن دست به گریبان است. افزایش تعداد پزشکان به حل مشکل زیرمیزی کمک می‌کند و افزایش ظرفیت در نهایت از همه جهات به سود مردم خواهد بود.
نماینده مردم الیگودرز ادامه داد: وزارت بهداشت باید برای افزایش ظرفیت عزم و اراده داشته باشد. اگر دانشگاهی برای افزایش ظرفیت نیازمند حمایت‌هایی باشد، نیاز است وزارت بهداشت این توسعه زیرساخت‌ها را تأمین کند.


خدابخشی با اشاره به تعارض منافع در سیاستگذاری‌های وزارت بهداشت عنوان کرد: در وزارت بهداشت «پزشک سالاری» حاکم است که به دلیل عدم مدیریت تعارض منافع پزشکان در وزارت بهداشت است. مدیریت این معضل نیازمند تخصص و علم مختص آن است و کسی صرفاً با خوندن رشته‌های نظری مثل داروسازی و علوم آزمایشگاهی بر آن مسلط نخواهد شد.


وی افزود: البته متخصص مدیریت تعارض منافع باید با شاخص‌های بهداشت و درمان و با ادبیات این حوزه نیز آشنایی داشته باشد اما این آشنایی به این معنا نیست که فرد می‌بایست پزشکی یا دندانپزشکی خوانده باشد و در این رشته‌ها تحصیل کرده باشد.


نماینده مردم الیگودرز در پایان خاطرنشان کرد: اصرار بر اینکه مدیریت بهداشت و درمان کشور در اختیار پزشکان باشد، هیچ پشتوانه کارشناسی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha