اغلب انتظار داریم که وقتی یک نوزاد جدید به جمع خانواده اضافه می‌شود، فرزند اول هم مثل سایرین مشتاق باشد، اما گاهی کودک اول عکس العمل‌هایی مثل لجبازی، قشقرق به پا کردن، تحریک پذیری، رفتار خشن با شیرخوار، چسبیدن به مادر، شب ادراری، مشکلات خواب و تغذیه، رفتارهای بچگانه مثل درخواست پستانک و شیشه شیر و یا کودکانه صحبت کردن را نشان می‌دهد. چطور باید رفتارهای او را مدیریت کنیم که این اتفاق، تجربه خوشی برای همه خانواده باشد؟

چطور کودک خود را برای پذیرش نوزاد جدید آماده کنیم؟

سلامت نیوز-*عاصفه اله‌وردی: اغلب انتظار داریم که وقتی یک نوزاد جدید به جمع خانواده اضافه می‌شود، فرزند اول هم مثل سایرین مشتاق باشد، اما گاهی کودک اول عکس العمل‌هایی مثل لجبازی، قشقرق به پا کردن، تحریک پذیری، رفتار خشن با شیرخوار، چسبیدن به مادر، شب ادراری، مشکلات خواب و تغذیه، رفتارهای بچگانه مثل درخواست پستانک و شیشه شیر و یا کودکانه صحبت کردن را نشان می‌دهد. چطور باید رفتارهای او را مدیریت کنیم که این اتفاق، تجربه خوشی برای همه خانواده باشد؟

آموزش دهید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ضمیمه خانواده روزنامه اطلاعات، فرزند شما به دیدن عکس‌ها و شنیدن داستان‌های مربوط به دوران نوزادی‌اش علاقه‌مند است. شیرخوار دوست و یا فامیل‌تان را به کودک نشان داده و یا درباره نوزاد جدید برای او داستان بگویید. با توجه به سن کودک درباره تولد کودک و جنسیت برای او توضیح دهید. بهتر است در ماه‌های پایانی بارداری، او را با خبر کنید، وگرنه در کل ۹ ماه بطور دائم می‌پرسد چرا امروز به دنیا نمی‌آید.

احساس کودک را درک کنید

اگر می‌گوید نوزاد را دوست ندارم، به او نگویید این احساس بد است. بلکه اجازه ابراز این احساس را بدهید و با او بحث نکنید؛ حتی گاهی با احساس او همراه شوید و نامطلوب بودن حضور یک فرزند تازه در جمع خانوادگی را تصدیق کنید. باید توجه داشت که کودک برای سازگاری با شرایط تازه نیاز به زمان دارد. در طول روز بیشتر به او بگویید که دوستش دارید، بیشتر او را در آغوش بگیرید و زمان‌های خاصی را برای بازی با او یا کتاب خواندن در کنار او اختصاص دهید. این فعالیت‌ها به فرزند شما اطمینان می‌دهد که همچنان به او اهمیت می‌دهید.

کودکان را با هم رها نکنید

تا زمانی که کودک اول به سن دبستان نرسیده باشد، دو کودک را حتی لحظه‌ای با هم تنها رها نکنید. چون ممکن است به هر دلیلی با نوزاد، رفتارهای پرخاشگرانه داشته باشد.

تنبیه هم قاعده و قانون دارد

بعضی از رفتارهای نامناسب کودک را نادیده بگیرید. اگر بطور واضح رفتار نادرستی از او دیدید که مسئولیت رفتارش با خودِ شما نبود، در این شرایط معمولاً استفاده از تکنیک «وقفه تربیتی» یکی از بهترین گزینه‌هاست. در این موقعیت، با مشاور کودک مشورت کنید.

مراقب کلمات و جملات خود باشید

کلماتی که با فرزند اول خود به کار می‌برید، بخصوص بلافاصله پس از تولد نوزاد جدید بسیار مهم است و می‌تواند منجر به حساسیت فرزند بزرگ‌تر شود. برای مثال هرگز هنگام رد کردن خواسته‌های کودک، نوزاد را بهانه نکنید.

اختلاف سن مناسب

اختلاف سنی خیلی کم (کمتر از سه سال) بین بچه‌ها، همیشه می‌تواند باعث به وجود آمدن برخوردها و اختلافاتی شود، چرا که هر دو نیاز شدید و فراوانی به توجه والدین دارند. پس، در این صورت اطمینان حاصل کنید که وقت کافی در اختیار بچه اول قرار می‌دهید تا او احساس کمبود پیدا نکند.

چگونه آماده شوید

کتاب‌هایی را برایش بخوانید که با به دنیا آمدن بچه‌های کوچک و اضافه شدن آنها به جمع خانواده و شادی و صمیمیت بیشتر، صحبت می‌کنند از هر فرصتی استفاده کنید و در مورد طفل داخل شکم تان با او صحبت کنید. اجازه دهید که کودک حرکات جنین را داخل شکم‌تان احساس کند. از همکاری کردن کودک در آماده‌کردن اتاق نوزاد تشکر کنید. با همدیگر برای نوزاد جدید هدیه بخرید. می‌توانید از طرف نوزاد جدید نیز برای کودک بزرگ‌تر هدیه بخرید.

تغییر را دلنشین کنید

اگرمی خواهید تخت یا اتاق جدیدی را برای ورود فرزند دومتان تهیه کنید، چهار تا شش هفته قبل از به دنیا آمدن‌ نوزاد اقدام کنید. در این‌صورت احتمال خیلی کمی وجود دارد که فرزند اولتان در رابطه با این تغییر و تحولات احساس ناراحتی پیدا کند و حس حسادتش تحریک شود.

بچه‌ اول، خودش یک بچه است

بگذارید که فرزند اولتان یک بچه باقی بماند و دوران خوش و خاطره انگیز خردسالی اش حفظ شود. از او توقع تغییرات سریع نداشته باشید. اگر هنوز از پوشک استفاده می‌کند، بگذارید اوضاع به همان روال پیش برود و اگر به او شیر می‌دهید سریع آن را قطع نکنید.

از خاطرات نوزادی ‌اش بگویید

آلبومی از عکس‌های دوران نوزادی‌اش تهیه کنید و هدایایی را نشان دهید که وقتی تازه متولد شده بود، دریافت می‌کرد و علاقه و توجهی را به یادش بیندازید که در آن زمان کسب می‌کرد.

اسباب بازی ویژه برای کودک

اسباب بازی‌های جدید برای فرزند اولتان بخرید. از دوست و اقوام خواهش کنید بجای آوردن هدیه برای نوزاد، برای فرزند اولتان هدیه بیاورند تا میزان حسادت و حساسیت او کمتر شود. علاوه بر این، سعی کنند به جای نزدیک شدن به نوزاد و در آغوش گرفتن او، به فرزند اولتان توجه کنند.

از او کمک بخواهید

این عمل به او حس توانایی، کاردانی، شایستگی، لیاقت و توانمندی می‌بخشد. وقتی بچه جدید به دنیا می‌آید، فرزند اولتان می‌تواند با آوردن پوشک برای مادرش یا تکان دادن یک اسباب بازی مقابل صورت بچه کمک سودمندی ارائه دهد.

مزایای خواهر یا برادر بزرگتر بودن

فرزند اولتان را درگیر فعالیت‌هایی کنید که قادر به انجامشان است و می‌تواند او را از بچه تازه متولد شده مجزا کند، و به این ترتیب این پیام را به او برسانید که چون دیگر یک طفل کوچک نیست، می‌تواند کارهای خاصی را انجام دهد.

* مشاور کودک، نوجوان و خانواده

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha