سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، در ارتباط با روند واکسیناسیون سالمندان، گروه های آسیب پذیر و دانش آموزان، توضیحاتی ارائه داد.

دغدغه ما واکسیناسیون دو گروه سنی است/نگران دانش آموزان هستیم

سلامت نیوز:سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، در ارتباط با روند واکسیناسیون سالمندان، گروه های آسیب پذیر و دانش آموزان، توضیحاتی ارائه داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، علیرضا رئیسی، در نشست ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، گفت: نیاز ما به واکسن برای سه چهار هفته پیش رو است و دست ما در این مدت سه چهار هفته بسته است.


وی افزود: هدف نخست ما در برنامه واکسیناسیون، افراد ۷۰ سال به بالا برای تزریق دوز دوم است و همچنین افراد ۷۰ سال به بالا که جامانده اند.
رئیسی ادامه داد: از امروز ۱۵ هزار دوز واکسن به دانشگاه شهید بهشتی و ۱۱ هزار دوز نیز به هر کدام از دانشگاه‌های تهران و ایران تحویل می‌شود و انتظار داریم بعد از آن تمام کمبودها را در بحث واکسیناسیون ۷۰ سال به بالا به ما بدهید تا هر آنچه در این خصوص کم دارید، جبران شود.


وی گفت: پیشنهاد من این است که دیگر اسپوتنیک تحویل نگیریم چرا که اگر بگیریم باید دوز یک و دو را با هم تحویل بگیریم، در غیر این صورت کار خراب می‌شود.
رئیسی افزود: بحث واکسیناسیون تهران خیلی مهم است و باید مراکز تجمیعی را برای تزریق واکسن جامعه هدف با همان مقدار واکسنی که توزیع می‌شود سریع بازگشایی و شروع کنیم تا معطلی پیش نیاید.


وی ادامه داد: اکنون دو موضوع اصلی پیش رو داریم یکی واکسیناسیون افراد سالمند و دیگری گروه‌های آسیب پذیر است که باید واکسیناسیون آنها انجام شود.
رئیسی گفت: همچنین واکسیناسیون افراد بالای ۵۰ سال که ۸۶ درصد بیماری‌های زمینه‌ای را دارند در اولویت قرار گیرند. البته واکسیناسیون افراد زیر ۱۸ سال نیز برای ما خیلی مهم است و نباید از آن غافل شویم چرا که بحث بازگشایی مدارس را پیش رو داریم و مسلماً مدارس خیلی آسیب بالایی دارند و بازگشایی مدارس دغدغه خیلی بزرگی است.


وی افزود: ما در این خصوص نیازمند یک بسته هستیم و معلمان را باید واکسینه کنیم و همچنین رانندگان سرویس مدارس نیز باید واکسینه شوند و والدین نیز آموزش‌های لازم را ببیند، اما باید توجه داشته باشیم زیرساخت‌های ما خیلی مناسب نیست.


رئیسی گفت: ای کاش ۱۰ تا ۱۲ میلیون دوز واکسن از چین برای دانش آموزان می‌خریدیم اگر هم ۱۰ میلیون شدنی نبود حداقل ۵ میلیون نیاز داریم تا دانش آموزان در معرض خطر و آسیب پذیر را واکسینه کنیم و مدارس را باز کنیم و در واقع اصل را بر بازگشایی مدارس بگذاریم کما اینکه در آمریکا و کانادا دانش آموزان واکسینه می‌شوند.


وی ادامه داد: در واقع افراد ۵۰ سال به بالا و زیر ۱۸ سال دغدغه بعدی ما هستند و افراد ۲۰ سال به بالا و ۴۰ سال به بالا خیلی دغدغه و مشکل نداریم، البته بیماری‌های زمینه‌ای جز اولویت‌ها است، اما از عدم بازگشایی مدارس خیلی آسیب دیده ایم.


رئیسی افزود: برای افراد ۶۵ سال به بالا یک میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن نیاز داریم که یک میلیون آن باید با واکسن برکت و ۸۰۰ هزار تا نیز با واکسن وارداتی انجام شود. اما ۶۰ تا ۶۵ سال عدد بالایی است و بالای دو میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن نیاز داریم، بنابراین بهترین راه این است که به جای ۵ سال (فاصله سنی) دو سال به دو سال فراخوان داده شود.


وی گفت: توصیه من این است که مراکز تجمیعی را زیاد کنیم و جاهایی که تراکم جمعیت دارند، نیروها را بیشتر کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha