محققان دریافتند داروهایی که برای درمان نازایی مورد استفاده قرار می‌گیرند، موجب افزایش احتمال ابتلا به سرطان سینه نمی‌شوند.

داروهای نازایی، خطر سرطان سینه را افزایش نمی‌دهند

سلامت نیوز: محققان دریافتند داروهایی که برای درمان نازایی مورد استفاده قرار می‌گیرند، موجب افزایش احتمال ابتلا به سرطان سینه نمی‌شوند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا ، درمان نازایی شامل مصرف مجموعه‌ای از داروها با کارکردهای مختلف از بهبود رهاسازی تخمک در دوره طبیعی زنان گرفته تا تحریک چرخه تخمک‌گذاری، IVF یا بارورسازی تخمک در آزمایشگاه و انتقال آن به رحم است.


به گزارش پایگاه خبری ساینس،داروهایی که برای بهبود رهاسازی تخمک مورد استفاده قرار می‌گیرند موجب افزایش هورمون استروژن شده و می‌توانند بر سلول‌های سینه اثر بگذارند. به همین علت نگرانی‌هایی در خصوص تبعات نامطلوب احتمالی این داروها بر سلول‌های سینه و تشکیل تومورهای سرطانی وجود دارد.


در تحقیقات محققان کالج کینگ لندن واقع در انگلیس که با مطالعه سوابق پزشکی ۱.۸ میلیون زن تحت درمان نازایی در تمام گروه‌های سنی پیش از یائسگی و در یک دوره ۲۷ ساله انجام گرفت، مشخص شد مصرف داروهایی که برای درمان نازایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به ویژه داروهای بهبود دهنده رهاسازی تخمک، اثر قابل توجهی بر افزایش خطر سرطان سینه ندارند.


به رشد کنترل نشده سلول‌های پوشش داخلی مجرای شیری یا لوبول، سرطان سینه گفته می‌شود. هر سینه از ۱۵ تا ۲۰ بخش به نام لوب تشکیل شده که به صورت خوشه‌ای در کنار هم قرار دارند. لوب‌ها مجموعه‌ای از غدد شیری هستند. هر لوب از بخش‌های کوچکتری به نام لوبول تشکیل شده است. سرطانی که از لوبول آغاز شود، سرطان لوبولار نامیده می‌شود. سرطان سینه در زنان شایع‌تر است، گرچه احتمال ابتلای مردان نیز به سرطان سینه وجود دارد.


غربالگری سرطان
ماموگرافی، سونوگراف و معاینه بالینی سینه مهمترین روش‌های غربالگری هستند. انجام ماموگرافی سالانه پس از چهل‌سالگی ضروری است.

آخرین آمار مربوط به سرطان سینه از سازمان جهانی بهداشت
-سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در زنان است.- سالانه حدود ۲.۱ میلیون زن به سرطان سینه مبتلا می‌شوند.-سرطان سینه بیشترین عامل مرگ و میر سرطان در بین زنان را به خود اختصاص داده است.-در سال ۲۰۱۸ میلادی ۶۲۷ هزار زن بر اثر سرطان سینه جان خود را از دست دادند.-سرطان سینه ۱۵ درصد آمار مرگ و میر زنان بر اثر سرطان را به خود اختصاص می‌دهد.- میزان سرطان سینه در سراسر جهان رو به افزایش است.-غربالگری منظم و تشخیص به موقع مهمترین عوامل موفقیت در درمان است.


چگونه از ابتلا به سرطان سینه پیشگیری کنیم؟

 در سرطان فاکتورهای مهمی از جمله ژنتیک دخیل هستند که غیر قابل اجتنابند، ولی با انتخاب سبک زندگی سالم،‌ کاهش وزن، ورزش منظم، خودداری از مصرف سیگار و الکل  از جمله مهمترین راهکارهای پیشگیری هستند. از طرفی برخی افراد بیشتر در معرض سرطان سینه قرار دارند. سن، عوامل ژنتیکی و سابقه فامیلی، هورمون درمانی، بافت متراکم سینه، توده‌های خوش‌خیم سینه و پروتز سینه از جمله مهمترین عوامل خطر این عاضه هستند.


مهمترین علایم سرطان سینه

ممکن است رشد تومور سینه کاملا بدون علامت باشد، ولی شایع‌ترین علایم سرطان سینه عبارتند از :-وجود توده در هر ناحیه از سینه و زیر بغلتومورهای مربوط به سرطان سینه معمولا بدون درد هستند. این توده‌ها در سونوگرافی و ماموگرافی مشاهده می‌شوند. بنابراین لازم است به محض مشاهده توده، به پزشک مراجعه شود.

-تورم در ناحیه زیر بغل

-درد یا حساسیت در سینه

گرچه توده سینه معمولا بدون درد است، ولی می تواند باعث حساسیت و درد در ناحیه سینه شود.

-مسطح شدن یا فرو رفتگی در سطح سینه

-هرگونه تغییر شکل، رنگ و اندازه در سینه

-تغییر دمای پوست ناحیه سینه

-تغییر شکل نوک سینه و احساس فرورفتگی، خارش و سوزش در این ناحیه

-ایجاد بثورات پوستی در ناحیه سینه

-هر گونه ترشح روشن یا خونی از سینه

 

درمان

 جراحی، پرتودرمانی، هورمون درمانی و شیمی‌درمانی از جمله مهمترین روش‌های درمان هستند. در برخی موارد و درصورت گسترش نیافتن تومور، به تشخیص پزشک پرتو درمانی کفایت می‌کند.


گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Fertility and Sterility  منتشر دشه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha