یکشنبه ۶ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۷
کد خبر: 313697

عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا اظهار داشت: در صورتی که بیماری آندومتریوز به موقع شناسایی و مداوا شود، درمان پذیر است همانطور که اکنون نیز در مراکز پیشرفته ایران و توسط متخصصان ایرانی انجام می‌شود.

آندومتریوز درمان پذیر است

سلامت نیوز: عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا اظهار داشت: در صورتی که بیماری آندومتریوز به موقع شناسایی و مداوا شود، درمان پذیر است همانطور که اکنون نیز در مراکز پیشرفته ایران و توسط متخصصان ایرانی انجام می‌شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، آندومتریوز بیماری شایع در بین زنان و به معنی رشد بافت داخلی رحم در جایی بیرون از رحم است، لگن شایع ترین محل بروز آندومتریوز است. در این بیماری بافت اندومتر (لایه داخلی رحم) در بیرون از محل اصلی خود (رحم) تشکیل می شود و این بافت می تواند در تمام بافت های بدن به جز طحال به وجود آید.


دکتر خدیجه شادجو، جراح و فلوشیپ لاپاراسکوپی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا افزود: با پیشرفت علم و بهره گیری از تجهیزات پزشکی مدرن، امکان درمان بیماری آندمتریوز فراهم شده، کما اینکه تاکنون تعداد زیادی در این ایران درمان شدند.
وی، کاهش درد، رفع ناباروری را از جمله مزیت های درمان این بیماری اعلام کرد و گفت: بیمار تا سن یائسگی تحت مراقبت ما است و اجازه نمی دهیم ضایعات  برگشت پیدا کند.


عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا اظهار داشت: بیماران آندومتریوز تقریبا تا زمان یائسگی تحت کنترل پزشکان مرکز ناباروری ابن سینا قرار دارند.
شادجو ادامه داد: بیماران تا سن یائسگی به طور مرتب تحت مراقبت پزشکان این مرکز قرار دارند و ما اجازه نمی دهیم به سادگی ضایعات بیماری برگشت پیدا کند.
جراح و فلوشیپ لاپاراسکوپی بیان داشت: حتی برخی همکاران ما به بیماران آندمتریوز اعلام می کنند که این بیماریی است که همیشه با آنان خواهد بود و  درمان پذیر نبوده و بیماران باید با شرایط آن بسازید، که موضوع اشتباهی است.


بیماران ایرانی آندمتریوزی برای درمان، نیازی به خارج رفتن ندارند
عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا در پاسخ به این سوال که آیا نیاز است که بیماران ایرانی برای مداوا یا تکمیل مداوا به خارج از کشور بروند، گفت: در حال حاضر نیازی نیست بیماران برای درمان آندومتریوز حتی نوع بسیار پیشرفته آن، به خارج از کشور برود.
شادجو اظهار داشت: نظام درمانی که در مرکز درمان ناباروری ابن سینا راه اندازی شده در دسترس بیماران در بسیاری از کشورهای دیگر نیست.
وی افزود: اطلاعات پزشکان ایرانی از بیماری و عمل جراحی لاپاراسکوپی به‌روز بوده و آنان تجربیات و اندوخته های علمی بسیار مناسبی در این زمینه دارند.


آندمتریوزی ها مستعد سرطان تخمدان هستند
شادجو بیان داشت: بیماران آندومتریوز علاوه بر موارد نظیر ناباروری، مستعد برخی بیمارهای خطرناک از جمله سرطان تخمدان هم هستند.
وی به عوارض جراحی های ناقص در زنان مبتلا به این بیماری اشاره کرد و گفت: جراحی های ناقص و با ابعاد زیاد، عواقب ناگواری می تواند برای فرد بیمار در سنین باروری ایجاد کند. بیمار با یک یا چند عمل جراجی ناقص، دچار عوارض ناگواری خواهد شد.


عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا تاکید کرد که اگر آندومتریوز توسط ماما، پزشک عمومی و متخصص زنان در سایر مراکز درمانی تشخیص داده می شود باید بیمار به مراکز درمانی تخصصی ارجاع شود تا خدمات مناسب را دریافت کند.


شادجو با اشاره به اینکه برخی بیماران نیاز به درمان دارویی دارند، گفت: اگر بیمارانی نیاز به جراحی داشته باشند در اغلب موارد به روش لاپاراسکوپی انجام می شود و در موارد بسیار معدودی این کار به روش جراحی  شکم باز خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha