پنجشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹
کد خبر: 313984

کنکور برای داوطلبان توام استرس‌ و نگرانی است، در حالیکه با مصرف برخی مواد غذایی مفید می‌توان این استرس را مهار و آزمون را با آرامش و موفقیت سپری کرد.

کدام مواد غذایی برای کنکوری‌ها مفید است؟

سلامت نیوز:کنکور برای داوطلبان توام استرس‌ و نگرانی است، در حالیکه با مصرف برخی مواد غذایی مفید می‌توان این استرس را مهار و آزمون را با آرامش و موفقیت سپری کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،مهدیه مهری متخصص تغذیه افزود: برخی داوطلبان با نزدیک شدن به زمان کنکور، اشتهای زیادی پیدا می‌کنند که ناشی از استرس روحی و روانی بوده و در حالت تهاجمی برای آرام کردن خود، به کارهای زیادی از جمله خوردن زیاد غذا روی می‌آورند.


وی اظهار داشت: کنکوری ها باید غذا را خوب بجوند و با آرامش بیشتری غذا بخورند، از مصرف زیاد شیرینی و تنقلات خودداری کنند زیرا این خوراکی‌ها ممکن است در نگاه اول انرژی‌زا به نظر برسد اما این مواد خاصیت نداشته و پس از مدتی باعث  احساس خستگی بیشتر می شود.


مهری غذاهای نشاسته‌ای مانند ماکارونی، برنج و نان را به دلیل تاثیر در کیفیت خواب در شب کنکور مفید دانست و افزود: ناهار و شام را کمی مختصر و  صبحانه که غذای اصلی است کامل‌تر مصرف شود، در صبح روز کنکور بهتر است به منظور افزایش کارایی مغز، از مواد سرشار از پروتئین یا  فیبر مانند تخم‌مرغ، نان تست با عسل استفاده شود.


وی افزود: داوطلبان تا زمان کنکور ماست یا یک لیوان شیر کم چرب هر شب بخورند تا خواب راحت داشته باشند و نیاز به کلسیم هم تامین شود و از مصرف سوسیس، کالباس، همبرگر و پیتزا، پفک و چیپس و سیب زمینی سرخ کرده پرهیز کنند.


این متخصص تغذیه تصریح کرد: خوردن نان،  پنیر و گردو یا تخم‌مرغ یا یک ظرف عدسی  در روز کنکور کمک می‌کند تا در طول امتحان آرام باشید و همچنین مصرف عسل و نوشیدنی‌های حاوی عسل در کاهش اضطراب بسیار موثر است.


مهری با بیان اینکه برخی از سبزی‌ها از جمله ریحان، نعنا، کاهو و سیب در کاهش اضطراب بسیار مفید است، گفت: کنکوری هایی که اضطراب زیادی دارند و نمی‌توانند صبحانه مفصل بخورند، توصیه می‌ شود از موز و مقداری کشمش استفاده کنند.


وی یادآور شد: خوردن جگر، گوشت و ماهی کمک زیادی به کاهش اضطراب می‌کند زیرا کم‌خونی نیز یکی از دلایل کاهش تمرکز است و در طول روز، آب کافی بنوشید ولی آشامیدن آب و نوشیدنی‌ها در وسط غذا خود سبب اختلال هضم و ایجاد نفخ می‌شود.


مهری تصریح کرد: مصرف روزانه یک لیوان شیر ‌برای ایجاد آرامش در طول دوران آمادگی برای کنکور موثر است و استفاده بیش از حد از مواد غذایی بسیار شیرین و پرچرب در طول دوره کنکور نه تنها مفید نیست بلکه سبب افزایش وزن و بروز چاقی‌ ‌می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha