ملانوما نوعی سرطان پوست است که می تواند به سایر اندام های بدن سرایت کند.

هر چیزی که باید درباره سرطان پوست "ملانوم" بدانید

علائم و نشانه های ملانوما

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ان اچ اس، شایع ترین علامت ملانوم ظاهر شدن یک خال جدید یا تغییر در خال موجود است.این پدیده می تواند در هر جایی از بدن اتفاق بیفتد، اما شایع ترین نواحی آسیب دیده در مردان کمر و پاها در زنان است.

ظاهر شدن ملانوما در مناطقی که از قرار گرفتن در معرض آفتاب محافظت می شوند، مانند باسن و پوست سر، غیر معمول است.

در بیشتر موارد، ملانوم ها شکل نامنظمی دارند و بیش از 1 رنگ هستند.

خال همچنین ممکن است بزرگتر از حد طبیعی باشد و گاهی اوقات می تواند خارش یا خونریزی داشته باشد.

خال هایی که به تدریج تغییر شکل، اندازه یا رنگ می دهند احتیاج به بررسی توسط پزشک دارند.

انواع ملانوم

ملانوم در حال گسترش سطحی

ملانوم سطحی شایع ترین نوع ملانوم در بریتانیا است.آنها در افرادی با پوست رنگ پریده و کک و مک شایع تر هستند و در افرادی که پوست تیره تر دارند بسیار کمتر دیده می شوند.

ملانوم

آنها در ابتدا تمایل به رشد به سمت بیرون دارند تا به سمت پایین، بنابراین مشکلی ایجاد نمی کنند.

اما اگر به سمت پایین و در لایه های عمیق تر پوست رشد کنند، می توانند به سایر قسمت های بدن گسترش یابند.

اگر خال دارید که بزرگتر می شود، به خصوص اگر لبه نامنظمی داشته باشد، باید به پزشک مراجعه کنید.

ملانوم ندولار

ملانوم ندولار نوعی ملانوم است که سریع‌تر در حال رشد است و اگر برداشته نشود، می‌تواند به سرعت به لایه‌های عمیق‌تر پوست رشد کند. ملانوم ندولار معمولاً به صورت یک توده در حال تغییر روی پوست ظاهر می شود که ممکن است به رنگ سیاه تا قرمز باشد.

ملانوم

آنها اغلب روی پوستی که قبلاً نرمال بود و بیشتر روی سر و گردن، سینه یا پشت رشد می کنند.

خونریزی یا تراوش یک علامت شایع این نوع ملانوم است.

ملانوم لنتیگو بدخیم

ملانوم لنتیگو بدخیم بیشتر افراد مسن را تحت تاثیر قرار می دهد، به ویژه آنهایی که زمان زیادی را در خارج از منزل سپری کرده اند.آنها به آرامی در طی چندین سال رشد می کنند و در مناطقی که اغلب در معرض نور خورشید هستند، مانند صورت ظاهر می شوند.

ملانوم

ملانوم های لنتیگو بدخیم مسطح هستند و به صورت جانبی در لایه های سطحی پوست ایجاد می شوند.

آنها شبیه یک کک و مک به نظر می رسند، اما معمولا بزرگتر، تیره تر و بیشتر از یک کک مک معمولی برجسته هستند.

این نوع ملانوم بدخیم می تواند به تدریج بزرگتر شود و ممکن است تغییر شکل دهد.

در مرحله بعد، آنها ممکن است به سمت پایین به لایه های عمیق تر پوست رشد کنند و می توانند توده (ندول) ایجاد کنند.

ملانوم عدسی آکرال

ملانوم عدسی آکرال نوع نادری از ملانوم است که معمولاً در کف دست ها و کف پا رشد می کند. آنها همچنین گاهی اوقات می توانند در اطراف ناخن ایجاد شوند، معمولاً ناخن کوچک یا بزرگ پا.

ملانوم

ملانوم عدسی آکرال شایع ترین نوع ملانوم در افراد با پوست تیره است، اما در افراد با هر رنگ پوستی ممکن است رخ دهد.

ملانوم آملانوتیک

ملانوم های آملانوتیک رنگ کمی دارند یا اصلاً رنگ ندارند، اما ممکن است گاهی صورتی یا قرمز یا دارای لبه های قهوه ای روشن یا خاکستری باشند.

ملانوم

چه چیزی باعث ملانوم می شود؟

ملانوم توسط سلول های پوستی ایجاد می شود که شروع به رشد غیر طبیعی می کنند.

تصور می شود قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید باعث بیشتر ملانوم ها می شود، اما شواهدی وجود دارد که نشان می دهد برخی از آنها ممکن است در اثر قرار گرفتن در معرض آفتاب ایجاد شود.

نوع قرار گرفتن در معرض نور خورشید که باعث ملانوم می شود، قرار گرفتن در معرض اشعه های شدید و ناگهانی خورشید است. به عنوان مثال، در تعطیلات، که منجر به آفتاب سوختگی می شود.

برخی موارد می توانند شانس ابتلا به ملانوم را افزایش دهند،نظیر:

  • تعداد زیادی خال یا کک و مک
  • پوست رنگ پریده که به راحتی می سوزد
  • موهای قرمز یا بلوند
  • یکی از اعضای نزدیک خانواده که ملانوم داشته است

چه کسی تحت تأثیر ملانوم قرار می گیرد؟

سرطان پوست ملانوما پنجمین سرطان شایع در بریتانیا است. هر ساله حدود 16000 مورد جدید ملانوم تشخیص داده می شود.

بیش از 1 مورد از هر 4 مورد سرطان پوست در افراد زیر 50 سال، ملانوم تشخیص داده می شود که در مقایسه با سایر انواع سرطان بسیار زود است.

در سال های اخیر، سرطان پوست در بریتانیا بسیار شایع شده است. تصور می شود که این نتیجه افزایش قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید در هنگام تعطیلات در خارج از کشور باشد.

سالانه بیش از 2300 نفر در بریتانیا بر اثر ملانوما جان خود را از دست می دهند.

تشخیص ملانوم

در صورت مشاهده هرگونه تغییر در خال های خود به پزشک عمومی مراجعه کنید. اگر فکر کنند ملانوم دارید، شما را به یک کلینیک یا بیمارستان تخصصی ارجاع می دهند.

در بیشتر موارد، یک خال مشکوک با جراحی برداشته می‌شود و از نزدیک بررسی می‌شود تا مشخص شود که آیا سرطانی است یا خیر. این عمل به عنوان بیوپسی شناخته می شود.

بیوپسی معمولاً شامل برداشتن نمونه کوچکی از بافت است. اما در موارد ملانوم معمولاً از ابتدا کل آن حذف می شود.

همچنین ممکن است آزمایشی برای بررسی اینکه آیا ملانوم به غدد لنفاوی شما سرایت کرده است یا خیر. (که به عنوان بیوپسی گره نگهبان شناخته می شود.)

ملانوم

درمان ملانوم

درمان اصلی ملانوم جراحی است، اگرچه درمان شما به شرایط شما بستگی دارد.

اگر ملانوم در مراحل اولیه تشخیص داده شود و درمان شود، جراحی معمولاً موفقیت آمیز است.

اگر ملانوم تا مرحله پیشرفته تشخیص داده نشود، درمان عمدتاً برای کاهش سرعت گسترش سرطان و کاهش علائم استفاده می شود. این روش ها معمولا شامل داروهایی است که تغییرات ژنتیکی خاصی را در ملانوم هدف قرار می دهند، مانند مهارکننده های BRAF یا داروهایی که پاسخ های ایمنی بدن شما را به ملانوم تقویت می کنند.

اگر شما ملانوم داشتید، احتمال بازگشت آن وجود دارد. اگر سرطان پیشرفته‌تر یا گسترده‌تر باشد، این خطر افزایش می‌یابد.

اگر تیم سرطان شما احساس می کند که خطر بازگشت ملانوم وجود دارد، برای نظارت بر سلامت خود به معاینات منظم نیاز دارید. همچنین به شما آموزش داده می شود که چگونه پوست و غدد لنفاوی خود را بررسی کنید تا در صورت بازگشت ملانوم به تشخیص آن کمک کنید.

بیشتر بدانید: راهکاری جدید برای مقابله با ملانوم

پیشگیری از ملانوما

ملانوما همیشه قابل پیشگیری نیست، اما شما می توانید با اجتناب از آفتاب سوختگی (حتی صورتی رنگ شدن در زیر نور خورشید) شانس ابتلا به آن را کاهش دهید.

اکثر مردم در هنگام تعطیلات در طول تابستان و در حین انجام فعالیت های خارج از منزل مانند باغبانی، آفتاب گرفتن یا ورزش دچار آفتاب سوختگی می شوند.

در این مواقع باید بسیار مراقب باشید، به خصوص اگر پوست رنگ پریده و خال های زیادی دارید.

شما می توانید با استفاده از کرم ضد آفتاب و لباس پوشیدن معقول در برابر نور خورشید از خود در برابر آسیب های خورشید محافظت کنید.

از تخت های آفتاب و لامپ های آفتابی باید خودداری کرد.

بررسی منظم پوست می تواند به تشخیص زودهنگام کمک کند و شانس درمان موفقیت آمیز شما را افزایش دهد.

بیشتر بدانید: پیشگیری از عود ملانوم با استفاده از یک واکسن

سرطان ملانوما، به صورت خال در پوست ایجاد می‌شود

یک متخصص پوست درباره سرطان پوستی ملانوم توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، امیر هوشنگ احسانی متخصص پوست با اشاره به سرطان پوست ملانوما اظهار کرد: سرطان پوست ملانوما، به صورت ناخواسته یا به صورت خال در پوست ایجاد می‌شود. سرطان پوست ملانوما در برخی مواقع با قرار گیری در برابر نور خورشید و یا حتی بدون قرار گرفتن در برابر نور خورشید می‌تواند ظاهر شود که یکی از بدخیم‌ترین سرطان‌های پوستی است.


او افزود: سرطان پوست ملانوما علاوه بر اینکه بدخیم‌ترین سرطان‌های پوستی بوده یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر در بیماری‌های پوستی نیز است که باید زیر نظر پزشک در اسرع وقت درمان شود.


احسانی گفت: ملانوم سرطان سلول‌های رنگدانه‌ای پوست بوده که این بیماری ممکن است از روی خال‌های عادی و یا از پوست سالم ایجاد شود. ملانوم بیشتر در قسمت‌هایی از بدن قرار می‌گیرد که دربرابر نور خورشید قرار میگیرد مثل صورت، دست‌ها و حتی در جاهایی که دربرابر نور نیز نیست مانتد پاها اتفاق می‌افتد.


متخصص پوست بیان کرد: با تغییر در سلول‌های رنگدانه پوست، ملانوم ایجاد می‌شود. گستردگی و باعث نفوذ به جاهای دیگر بدن شده به همین دلیل باید زودتر درمان شود. درمان ملانوم با جراحی و شیمی درمانی به صورتی است که ضایع برداشته شده و در گاهی اوقات باید برای درمان و جراحی کناره ملانوم از دیگر درمان‌ها استفاده شود، زیرا علت این بیماری نامشخص است.


او با اشاره به نوع تشخیص و درمان ملانوم اظهار کرد: تنها راه تشخیص بیماری سرطان پوست ملانوم، نمونه برداری از پوست بیمار بوده که پزشک را از داشتن این بیماری در فرد مطمئن می‌کند. بیماری ملانوم علاوه بر اینکه بدخیم‌ترین و کشنده‌ترین بیماری پوستی است قابل درمان نیز بوده و هیچ زمان قابل برگشت نخواهد بود.


احسانی در پایان تصریح کرد: علاوه بر اینکه بیماری سرطان پوست ملانوم در مردها و زنان به یک اندازه بوده و هیچ شباهتی بین آن‌ها نیست، تشخیص و درمان آن هم به یک صورت انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha