سه‌شنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵
کد خبر: 314254

در مورد اهمیت روده هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد، اما ما می دانیم که روده مسئول بسیاری از سلامتی و رفاه ما است. بدیهی است که این یک قسمت اصلی از سیستم گوارش است، اما باکتری‌های موجود در روده نیز ویتامین تولید می‌کنند و با مبارزه با باکتری‌های مضر ما را خوب نگه می‌دارند. در واقع ۷۰٪ سیستم ایمنی بدن در روده یافت می‌شود! حتی نشان داده شده است که می‌تواند بر سلامت روان ما تأثیر بگذارد.

بهترین غذاها برای داشتن روده سالم

سلامت نیوز: در مورد اهمیت روده هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد، اما ما می دانیم که روده مسئول بسیاری از سلامتی و رفاه ما است. بدیهی است که این یک قسمت اصلی از سیستم گوارش است، اما باکتری‌های موجود در روده نیز ویتامین تولید می‌کنند و با مبارزه با باکتری‌های مضر ما را خوب نگه می‌دارند. در واقع ۷۰٪ سیستم ایمنی بدن در روده یافت می‌شود! حتی نشان داده شده است که می‌تواند بر سلامت روان ما تأثیر بگذارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ام اس ان، بهترین روش برای داشتن روده سالم، رژیم‌های متنوع و پر از غذاهای گیاهی غنی از مواد مغذی است.

غذاهای سرشار از فیبر: حبوبات

غذاهایی که فیبر محلول زیادی دارند، هنگام هضم آب را جذب می‌کنند و سپس می‌توانند توسط باکتری‌های خوب روده مصرف شوند. فیبر نامحلول هضم نمی‌شود، بنابراین گیاه خشن را اضافه می‌کند و به حرکت سریع غذا در سیستم گوارش کمک می‌کند. حبوبات مانند لوبیا، نخود خشک و عدس منابع بسیار خوبی برای هر دو هستند.

غذاهای سرشار از فیبر: جو دو سر

جو دوسر منبع خوبی از فیبر محلول است. همچنین می‌توانید میوه‌های تازه دارای پوست یا میوه‌های خشک را برای فیبر اضافی مصرف کنید.

غذاهای سرشار از فیبر: میوه‌ها و سبزیجات

میوه‌های تازه مانند گلابی، پرتقال و توت فیبر زیادی دارند. سبزیجاتی مانند کنگر فرنگی، کلم بروکلی، نخود سبز، سیب زمینی شیرین و کدو سبز نیز همینطور. علاوه بر تأمین تغذیه باکتری‌های سالم در روده، یک رژیم غذایی با فیبر بالا از شرایط مزمن مانند بیماری‌های قلبی و دیابت نوع ۲ محافظت می‌کند.

غذاهای پروبیوتیک: ماست

غذاهای پروبیوتیک حاوی ارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که مشابه باکتری‌های خوبی هستند که در روده شما زندگی می‌کنند. خوردن پروبیوتیک به افزایش کمیت و تنوع باکتری‌ها در بدن کمک می‌کند و در کل منجر به داشتن روده سالم می‌شود.

غذاهای پری بیوتیک

اکنون پروبیوتیک ها بسیار در دسترس هستند، اما اکثر مردم از پری بیوتیک ها اطلاع ندارند. در حالی که غذاهای پروبیوتیک باکتری‌های زنده‌ای را به روده اضافه می‌کنند، غذاهای پری بیوتیک به تغذیه باکتری‌های خوبی که از قبل وجود دارد کمک می‌کند و از رشد آن اطمینان می‌یابد.

غذاهای پری بیوتیک: پیاز و سیر

خوردن غذاهای پری بیوتیکی که موجودات سالم روده را زنده نگه می‌دارند به همان اندازه مهم است. خوشبختانه، برخی از سبزیجات اساسی مانند پیاز، سیر و تره فرنگی مانند پری بیوتیک ها عمل می‌کنند.

غذاهای پری بیوتیک: مارچوبه

سایر سبزیجات پری بیوتیک شامل مارچوبه، کنگر فرنگی، کاسنی و لوبیای سویا است.

غذاهای پری بیوتیک: موز

یکی دیگر از منابع عالی پری بیوتیک، موز است.

غذاهای ضد التهاب: ماهی‌های چرب

التهاب زمانی ایجاد می‌شود که بدن برای محافظت از شما در برابر عفونت یا سموم، گلبول‌های سفید تولید کند. متأسفانه، این واکنش حتی در مواقعی که تهدیدی برای سیستم ایمنی بدن وجود نداشته باشد، ممکن است رخ دهد. این طیف وسیعی از شرایط گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر و کولیت اولسراتیو را تشدید می‌کند. برخی از غذاها حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که به آرامش التهاب کمک می‌کنند. ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد و ساردین این کار را انجام می‌دهند.

غذاهای ضد التهاب: گردو

گردو، دانه‌های چیا و دانه‌های کتان به راحتی به رژیم غذایی شما اضافه می‌شوند و همان اسیدهای چرب امگا ۳ مفید را دارند.

غذاهای ضد التهاب: میوه و سبزیجات

برخی از میوه‌ها و سبزیجات نیز ضد التهابات طبیعی روده هستند. سبزیجات شامل کلم بروکلی، فلفل، و گوجه فرنگی هستند. بهترین میوه‌ها توت و انگور است.

پلی فنول ها

مشابه فیبرهای نامحلول و پری بیوتیک ها، غذاهایی که حاوی پلی فنول هستند به طور کامل هضم نمی‌شوند و به روده می‌روند جایی که باکتری‌های خوب را تغذیه می‌کنند.

پلی فنول ها: شکلات تلخ و کاکائو

شکلات تلخ و کاکائو پر از پلی فنول است و این منابع خاص می‌توانند مقدار بیفیدوباکتریوم و لاکتوباسیل ها را در روده افزایش دهند.

پلی فنول ها: روغن زیتون

هم زیتون و هم روغن زیتون سرشار از پلی فنول هستند.

پلی فنول ها: سبزیجات

پلی فنول ها را می‌توان در سبزیجات، به ویژه کلم بروکلی و پیاز قرمز نیز یافت.

آب کافی بنوشید

نوشیدن آب کافی برای عملکرد خوب تمام اندام‌های بدن ضروری است. اگر به طور ناگهانی مقدار فیبر در رژیم خود را افزایش دهید، ممکن است نفخ شکم داشته باشید، اما نوشیدن آب اضافی می‌تواند به شما کمک کند تا ضمن تنظیم، این مشکل را خنثی کنید.

از چه مواردی باید خودداری کرد: قندهای تصفیه شده

قندهای تصفیه شده باعث التهاب می‌شوند، که عملکرد سالم را مختل می‌کند و تحقیقات نشان می‌دهد که میکروبیوم روده را تغییر می‌دهند.

چه چیزهایی باید اجتناب شود: گوشت قرمز

ترکیب کارنیتین موجود در گوشت قرمز هنگامی که با باکتریهای روده تداخل می‌کند، تغییر شکل می‌دهد و می‌تواند منجر به تجمع پلاک در رگ‌های شما شود.

از چه مواردی باید خودداری کرد: غذاهای فرآوری شده

غذاهای فرآوری شده معمولاً دارای فیبر کمی، قندهای تصفیه شده زیاد و سایر اجزای شیمیایی زیادی هستند که می‌توانند بر روده تأثیر منفی بگذارند.

ترجمه از شفقنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha