عبور از کرونا، برداشتن ماسک از صورت و بازگشت به شرایط عادی زندگی مدتی پس از ورود کووید-19 به ایران آرزوی همگان شد. برای تحقق رویای بازگشت به زندگی گذشته ماه‌ها انتظار برای کشف واکسن کرونا بود.

واکسن ریخت

سلامت نیوز: عبور از کرونا، برداشتن ماسک از صورت و بازگشت به شرایط عادی زندگی مدتی پس از ورود کووید-19 به ایران آرزوی همگان شد. برای تحقق رویای بازگشت به زندگی گذشته ماه‌ها انتظار برای کشف واکسن کرونا بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی، تا آن موقع اول از همه مردم باید ماسک می‌زدند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند. کادر درمان هم در خط مقدم مبارزه کرونا بود و وزارت بهداشت در جایگاه فرماندهی. اما ماه‌ها پس از ساخت واکسن‌های گوناگون در جهان، این فرماندهی نتوانسته آن‌طور است که باید مردم و کادر درمان را راضی کند.  از یک سو کادر درمان خسته ‌شده‌‌اند و تحت فشارند و از سوی دیگر مردم هر روز به تعداد زیادی جان خود را از دست می‌دهند.

در این میان فرماندهی حفظ جان مردم در دست کسانی است که نه تنها تاکنون عملکرد قابل قبولی نداشته‌‌اند بلکه گاه و بی‌گاه با برخی سخنان نسنجیده و وعده و وعید‌ها، روحیه مردم و کادر درمان را هدف قرار‌‌ می‌دهند؛ مسئله‌ای که با واکنش‌های زیادی همراه شده است. سعیدرضا مهرپور، رئیس بیمارستان شریعتی تهران با توجه به روزهای سخت شیوع ویروس کرونا و عملکرد ضعیف وزارت بهداشت در کنترل این بیماری در حساب اینستاگرامی خود نوشت: «تنها سلاح ما درحال حاضر واکسیناسیون فوری و گسترده مردم است.کاش نمی‌خواستیم که الگوی جهانی شویم، کاش نمی‌خواستیم در دهان این و آن بکوبیم، کاش آنقدر شعار نمی‌دادیم، کاش با دنیا ارتباط بهتری داشتیم، کاش سرمان را پایین می‌انداختیم و برای مردم کشورمان از شرکت‌های معتبر واکسن می‌خریدیم، کاش نمی‌خواستیم که قهرمان دنیا باشیم. دارد خیلی دیر می‌شود، اگر نگوییم که دیر شده است.»

با این وجود برخی از اظهارات مسئولیت‌داران در وزارت بهداشت مانند واکنش توهین‌آمیز کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو که به منتقدان پس از واکنش‌های عمومی به قیمت تعیین شده برای واکسن برکت آنها را پفیوزان تاریخ خوانده بود، سبب افزایش نارضایتی‌ها از عملکرد این مجموعه شده است، اما در این میان باید به حرف‌های متناقض و وعده و وعیدهایی که عملی نمی‌شود اشاره کرد.


 نمکی: تا آخر خرداد 14میلیون واکسن تزریق می‌شود

ماه گذشته علیرضا رئیسی ابراز امیدواری کرده بود که تا آخر این ماه واکسن کووبرکت وارد مرحله عملیاتی شود و یک میلیون دوز نیز به گروه‌های هدف تزریق شود.  وعده نفر اول وزارت بهداشت اما بیشتر از این حرف‌ها بود و با نگاه امروز مثل سنگ بزرگی برای نزدن می‌ماند. سعید نمکی وزیر بهداشت در اردیبهشت وعده داده بود که تا آخر خردادماه 14 میلیون نفر که شامل بیماران صعب‌العلاج و افراد بالای 60 سال هستند واکسن دریافت‌‌ می‌کنند. این درحالیست که اکنون در نیمه تیرماه هستیم و هنوز گروه سنی ۶۵سال برای دریافت واکسن اعلام نشده است. 


 وعده ها؛ از روزی 80 هزار تا 500 هزار

 وعده‌های وزیر بهداشت اما فقط به 14میلیون واکسن ختم نمی‌شود. نمکی اواخر اردیبهشت در نیشابور نیز وعده داده بود که میزان واکسیناسیون به‌ زودی، روزانه بین 300 تا 500 هزار دوز خواهد رسید. با این وعده اگر او دست پایین را بگیریم دست کم در 10 روز تنها سه میلیون و در یک ماه بیش از 9 میلیون دوز واکسن تزریق می‌شد. با این حال روزانه در ماه گذشته کمتر از 80 هزار دوز واکسن و در کل این ماه کمتر از دو و نیم میلیون دوز واکسن تزریق شده است. 


 وعده بی سرانجام برکت 

این در حالی‌ست که محمد مخبر، رئیس ستاد فرمان اجرایی امام که تولید واکسن برکت را پیش‌‌ می‌برد نیز اوایل خرداد وعده داد ظرف یک ماه‌ونیم بین چهار تا پنج میلیون دوز واکسن برکت تولید شود. بر اساس این وعده حالا که از نیمه تیرماه گذشته باید این رقم محقق می‌شد، اما آن‌گونه که علی ربیعی سخنگوی دولت خبر داده تعداد واکسن‌های تولید شده برکت رقمی حدود دو میلیون دوز است که این واکسن‌ها در حال طی کردن تست‌های پایداری هستند.

وزیر بهداشت هم دوشنبه گذشته رقم متفاوتی اعلام کرد و گفت: واکسن برکت با ماهی سه میلیون دوز آماده تولید است و ۳۲۰ هزار دوز تحویل شده است که از این هفته استفاده از این واکسن در برنامه عمومی واکسیناسیون کرونای کشور آغاز می‌شود.  علیرضا رئیسی نیز چهارشنبه هفته گذشته گفت: هم اکنون 380 هزار دوز واکسن کووبرکت در اختیار داریم و 40هزار دوز دیگر در حال برچسب‌گذاری است.


 بالاخره 50 ، 20 یا 10 میلیون دوز؟

در این میان رئیس مرکز اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام در صفحه توئیتر خود گفته:«تا الان دو میلیون و پنجاه هزار دوز واکسن برکت تولید شده است. از این هفته افزایش ظرفیت تولید محقق شد و هم اکنون یک میلیون و دویست هزار دوز در هفته تولید واکسن داریم.» او در ادامه وعده‌ای عجیب داده و گفته:«تا پایان شهریور بیش از ۵۰ میلیون ‌‌دوز واکسن تولید خواهیم کرد.»

با این حال حتی ادعای اخیر نیکی ملکی نیز با اظهارات کیانوش جهانپور رئیس سازمان غذا و تناقض دارد. جهانپور گفته بود:«پیش‌بینی‌‌ می‌کنیم تولید واکسن کرونا در تیر ماه به سه میلیون دوز برسد و از شهریور ماه این عدد به ۱۰ میلیون دوز در ماه افزایش پیدا کند.»  علیرضا رئیسی نیز با ابراز امیدواری از این‌که تا اول مرداد حدود 650 هزار دوز دیگر از این واکسن در اختیار نظام سلامت قرار خواهد گرفت، گفته تا ابتدای مرداد حدود یک میلیون دوز واکسن کووایران برکت در اختیار خواهیم داشت. براساس برنامه‌ریزی‌ها در مرداد هر هفته یک میلیون دوز واکسن داخلی خواهیم داشت که این رقم در شهریور به ماهانه 10میلیون دوز واکسن افزایش پیدا خواهد کرد. 


 یک میلیون و 200 هزار واکسن ریخت

اظهارات نیکی ملکی با گفته‌های قبلی خود او نیز در تناقض است. او چند هفته قبل در همان صفحه توئیتر خود گفته بود که ظرفیت تولید واکسن برکت از 12میلیون دوز هم بیشتر خواهد بود و تا شهریور به بیش از 20 میلیون دوز در ماه خواهد رسید. او سپس گفته بود که نزدیک چهار میلیون دوز واکسن تولید شده است. این اظهارات که آن زمان با واکنش‌هایی همراه شده بود. نیکی ملکی سپس پاسخ داد:«بعد از تولید در مرحله پر کردن ویال‌ها مشکلی ایجاد شود و بیش از یک میلیون و 200 هزار دوز واکسن از خط تولید خارج شود مشکلی است که به دلیل تازه تاسیس بودن خط تولید ممکن است ایجاد شود.»


 خرابکاری آمریکایی‌ها و تکذیب آن

در این میان انتشار دو خبر دیگر درباره واکسن‌های داخلی حاشیه‌ساز شد. ماجرا از وقتی شروع شد که روزنامه تهران‌تایمز به نقل از محمد مرندی و استفاده از عنوان رئیس فرهنگستان علوم پزشکی برای او، از یک خرابکاری در روند تولید واکسن کرونای بنیاد برکت توسط آمریکا خبر داد. بیان این خبر پس از اظهارات حجت نیکی ملکی مبنی بر درباره خارج شدن یک میلیون و 200 هزار دوز واکسن توجه‌ها را به خود جلب کرد.

اما گروه دارویی برکت خبر خرابکاری در خط تولید واکسن خود را تکذیب کرد. محمد مرندی نیزدر صفحه توئیتر خود درباره نقل قولی که از او منتشر شده نوشت:«خبری که ادعا می‌شود تهران تایمز از قول بنده گفته صحت ندارد. نه رئیس فرهنگستان علوم پزشکی هستم نه صحبتی در مورد خرابکاری در خط تولید شده است. در گفت‌وگویی با مجری شبکه تلویزیونی المیادین عرض کردم تحریم‌های آمریکا مانع ورود به‌هنگام برخی نیازهای اساسی کارخانه واکسن‌سازی شده.»


 مینو محرز؛ عضو ستاد مقابله با کرونا یا محقق واکسن برکت؟

از حواشی دیگر واکسن‌های داخلی باید به اظهارات مینو محرز درباره واکسن مشترک انستیتو پاستور و کشور کوبا اشاره کرد. مینو محرز تاکنون به عنوان عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا شناخته می‌شد، اما کیانوش جهانپور اعلام کرده که محرز هیچ سمتی در ستاد ملی کرونا و کمیته‌های کشوری وابسته به این ستاد ندارند.

محرز که به عنوان محقق در تیم تولید واکسن کووایران برکت حضور دارد در مصاحبه‌ای گفته بود: «مرحله سوم واکسن ایرانی کوبایی را به برخی افراد در ایران تزریق کردند و قرار بود یک پروژه مشترک باشد اما بعد سفیر این کشور اعلام کرد ما چنین پروژه‌ای نداریم. خود کوبا برای این واکسن دستور «تزریق اضطراری» صادر کرد و گفت خودمان و کشورهای دیگر آمریکای جنوبی بیشتر نیاز داریم و اولویت را به آنها داد. سفیر هم این برنامه را اعلام کرد. بنابراین این پروژه مشترک اگر هم باشد، به تأخیر افتاده و نمی‌تواند خیلی کمک کند.»

جهانپور همچنین با تکذیب اظهارات مینو محرز گفته است:«کار مشترک انستیتو پاستور ایران و مؤسسه واکسن‌سازی فینلای کوبا در زمینه تولید واکسن کرونا با نام «پاستوکووک» به خوبی پیش رفته است.» او با بیان این‌که احتمال تحویل اولین محموله واکسن پاستوکووک در روزهای آتی وجود دارد، اظهار کرد:«تولید واکسن پاستوکووک هر هفته و هر ماه افزایش پیدا خواهد کرد و مشخص نیست برخی با چه هدفی با این اظهارات، این موضوع را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند؟» علیرضا بیگلری رئیس انستیتو پاستور ایران هم با رد اظهارات مینو محرز مبنی بر منتفی شدن همکاری ایران و کوبا برای تولید واکسن مشترک کرونا تاکید کرد:«بانک سلول تولید این واکسن گرفته شده، مقدمات تولید انجام شده و اولین سری واکسن تا چند روز آتی تحویل وزارت بهداشت خواهد شد.» بیگلری با بیان این‌که به صورت هفتگی در زمینه واکسن کرونای ایران و کوبا با طرفین جلسات هفتگی منظم داریم، گفت:«من نمی‌دانم چرا خانم دکتر محرز این اظهارات را مطرح می‌کنند و تعجب می‌کنم. این اظهارات خیلی عجیب است.»


 بالاخره واکسن وارد کنیم یا صادر؟

در این میان ظاهرا مردم و کادر درمان هم باید از کرونا در رنج باشند و هم از مقر فرماندهی مبارزه با کرونا که نه مدیریت قابل قبولی از خود نشان داده و نه گفتاردرمانی‌هایش با بیانات متناقض و وعده و وعید تاکنون برای عموم مردم امیدبخش بوده است. عجیب‌تر از همه آن که در حالی که هنوز تامین واکسن مردم با واکسن داخلی در غبار و ابهام است وزیر بهداشت می‌گوید: «در ماه‌های آینده به تدریج از واکسن‌های خارجی بی‌نیاز می‌شویم و حتی این امکان هست که در پاییز و زمستان واکسن ایرانی ضمن ثبت در سازمان جهانی بهداشت، به دنیا صادر شود.» در حالی که علیرضا زالی  فرمانده ستاد عملیات مقابله با ویروس کرونا در استان تهران، با اشاره به موج پنجم همه‌گیری کرونا، مسئله اصلی ایران را در مقابل کرونا، «واکسیناسیون»‌‌ می‌داند و با تاکید بر لزوم واردات واکسن کرونا‌‌ می‌گوید:«تولید واکسن‌های داخلی جوابگوی نیاز کشور نیست.» جلیل میرمحمدی میبدی نایب‌رئیس اول کمیسیون بهداشت مجلس نیز در مصاحبه با سایت انتخاب‌‌ می‌گوید:«۱۲۰میلیون ‌‌دوز واکسن مورد نیاز کشور است که مجموع واکسن خارجی و داخلی هم جوابگوی تامین این تعداد ‌‌دوز نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha