پنجشنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
کد خبر: 314719

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا با تاکید بر اهمیت مراقبت حین بارداری، گفت: نکته مهم این است که حتی با انجام زایمان نیز مراقبت بارداری به اتمام نمی‌رسد و تا ۶ هفته بعد از زایمان هم باید مراقبت‌ها ادامه داشته باشد.

راهکارهای اصلی مراقبت حین بارداری

سلامت نیوز:عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا با تاکید بر اهمیت مراقبت حین بارداری، گفت: نکته مهم این است که حتی با انجام زایمان نیز مراقبت بارداری به اتمام نمی‌رسد و تا ۶ هفته بعد از زایمان هم باید مراقبت‌ها ادامه داشته باشد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایسنا، به دکتر زهره داودی مقدم با تاکید بر اینکه مراقبت بارداری پیش از بارداری باید انجام شود، گفت: خانمی که تصمیم به بارداری گرفته است حتما باید با متخصص زنان مشاوره داشته باشد که از نظر بدنی معاینه شده و در عین حال سوابق بیماری‌اش پرس و جو شود؛ زیرا برخی بیماری‌ها لازم است پیش از اقدام به بارداری با دارو کنترل شود. تعیین گروه خونی، برخی آزمایشات خونی، چکاپ کلیه‌ها و... از دیگر اقدامات مهم پیش از بارداری است تا در صورت مساعد بودن همه‌ شرایط، اجازه اقدام به بارداری داده شود.


وی افزود: مصرف قرص فولیک اسید باید از همین دوران آغاز شود تا جلوی برخی ناهنجاری‌های لوله عصبی را بگیرد. با آغاز بارداری مراقبت‌های جدی آغاز می‌شود و خانم با انجام اولین آزمایش و احراز بارداری باید به دکتر زنان مراجعه کند. بارداری را به سه بخش سه ماهه تقسیم می‌کنیم که در هر سه ماه برخی اقدامات باید صورت گیرد. در سه ماهه اول باید چک کنیم بارداری خارج از رحم رخ نداده باشد و مراقب باشیم تا جنین سقط نشود. در اواخر سه ماهه اول غربالگری جنین باید انجام شود. در سه ماهه دوم  نیز غربالگری دوم، سونوگرافی سلامت و چکاپ دهانه رحم انجام می‌شود و در سه ماهه سوم مواردی همچون جفت سر راهی، خون‌ریزی‌های احتمالی، وزن گیری جنین و... بررسی می‌شود.


این متخصص زنان و زایمان،ادامه داد: نکته مهم این است که حتی با انجام زایمان نیز مراقبت بارداری به اتمام نمی‌رسد و تا ۶ هفته بعد از زایمان هم باید مراقبت‌ها ادامه داشته باشد. کنترل فشارخون، بررسی زخم برای جلوگیری از بروز عفونت و... از موارد مهم مراقبت پس از بارداری است.


وی با تاکید بر لزوم فاصله‌گذاری کافی بین دو بارداری‌، بیان کرد: یکی از اقدامات پزشک، مشاوره درست در این زمینه است؛ زیرا فاصله زمانی بین دو بارداری باید مناسب باشد. فاصله زمانی مناسب بین دو بارداری ۱۸ ماه و بالاتر است.


داوودی مقدم ادامه داد: اصلاح سبک زندگی، بهبود تغذیه، ترک سیگار، قلیان و الکل، انجام ورزش مناسب و... از نکات بسیار مهم در مراقبت بارداری است که خود فرد باید رعایت کند.


وی به یک تصور غلط در خانم‌های باردار اشاره کرد و گفت: تصور اینکه مصرف هر نوع گیاه دارویی برای دوره بارداری مناسب است، درست نیست. مثلا گیاه شیرین بیان سبب افزایش فشارخون می‌شود که در دوره بارداری ما سعی می‌کنیم این موضوع را کنترل کنیم بنابراین؛ پیش از مصرف موارد این چنینی بهتر است با پزشک مشورت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha