به دنبال افزایش ابتلای كرونا در پایتخت، موجودی تخت بیمارستانی پذیرش مبتلایان جدید در سامانه 6070 (سامانه ویژه جایابی تخت بستری در شهر تهران) صفر شد.

بازگشت به شرایط جنگی

سلامت نیوز: به دنبال افزایش ابتلای كرونا در پایتخت، موجودی تخت بیمارستانی پذیرش مبتلایان جدید در سامانه 6070 (سامانه ویژه جایابی تخت بستری در شهر تهران) صفر شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، در حالی كه طی روزهای گذشته، مسوولان وزارت بهداشت به مردم توصیه كرده‌اند كه برای جایابی تخت بستری كرونا در شهر تهران، قبل از مراجعه حضوری به بیمارستان، با سامانه 6070 تماس بگیرند و در صورت اعلام سامانه، به بیمارستان‌های معین شده مراجعه كنند، یك منبع آگاه به «اعتماد» خبر داد كه به دلیل افزایش صعودی مراجعات كرونایی به مراكز درمانی شهر تهران و تكمیل صددرصدی ظرفیت بستری بیمارستان‌های پایتخت، موجودی تخت بستری تمام بیمارستان‌های خصوصی و دولتی تهران در سامانه 6070 صفر شده است. به گفته این منبع آگاه، متصدیان این سامانه، دستور گرفته‌اند كه در پاسخ به تمام تماس‌های تلفنی، اعلام كنند كه تمام افرادی كه علایم كرونا دارند (درد قفسه سینه یا تنگی نفس) به اورژانس بیمارستان‌ها مراجعه كرده و در صورتی كه موجودی داروهای اولیه بیمارستان، كفایت كند، در اورژانس بیمارستان، تحت مراقبت اولیه قرار گرفته و برای خالی شدن تخت بستری، منتظر بمانند اما معلوم نیست این انتظار، دو ساعت یا دو روز ادامه داشته باشد.


رییس یكی از بیمارستان‌های خصوصی پایتخت، در گفت‌وگو با «اعتماد» در تایید صحبت‌های این منبع آگاه می‌گوید كه در موج «دلتا»، تخت بستری، دارو و پرستار، مشكل جدی تمام بیمارستان‌های تهران است و در ادامه توضیحاتش، می‌گوید كه وزارت بهداشت، توزیع داروی «رمدیسیویر» را برای تمام بیمارستان‌های دولتی و خصوصی، سهمیه‌بندی كرده به این معنا كه اگر بیمارستانی، 300 مراجعه كرونایی داشته، فقط 100 عدد از این دارو در اختیار بیمارستان قرار گرفته و مسوولان بیمارستان، ناچار شده‌اند دارو را با قیمت آزاد تهیه كنند. این رییس بیمارستان می‌گوید كه در حال حاضر، 3 بخش جدید به بستری مبتلایان كرونا اختصاص داده‌اند اما دارویی برای مراقبت‌های اولیه وجود ندارد.


روسای سایر بیمارستان‌های پایتخت هم اعلام كرده‌اند كه هفته پایانی تیرماه در تهران، با چشم انتظاری 520 بیمار كرونایی برای تخت خالی بستری، تكمیل ظرفیت تخت‌های تهران با 7640 بیمار كرونایی بستری و مراجعه یك روزه 17200 مبتلای كرونا به بیمارستان‌های شهر تهران آغاز شده است.


علیرضا زالی، فرمانده قرارگاه عملیاتی مقابله با كرونای شهر تهران، شنبه شب در یك برنامه تلویزیونی، با انتقاد از مدیریت ضعیف كنترل بیماری در سراسر كشور و هشدار درباره تبعات تاخیر غیرقابل توجیه در واكسیناسیون جمعیت عمومی، واقعیت بحران كرونا در تهران را تشریح كرد. زالی، در برنامه زنده تلویزیونی «سرانجام كرونا و رعایت كمرنگ دستورالعمل‌ها» كه شنبه شب از شبكه دوم سیما پخش شد، در توضیح آخرین وضعیت شیوع كووید 19 در تهران و مصون‌سازی جمعیت پایتخت در برابر «دلتا» گفت: «مجموع تعداد بیماران كرونایی بستری در تهران به 7640 نفر افزایش یافته كه از این تعداد، 1844 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. فقط در یك شبانه‌روز (25 تا 26 تیر ماه) 17200 مبتلای كرونا به مراكز بهداشتی و بیمارستان‌های تهران مراجعه و درمان سرپایی دریافت كرده‌اند كه در همین شبانه‌روز، 1300 مبتلای كرونا به دلیل شدت بیماری، بستری شده اما از این تعداد هم ۲۴۳ نفر به دلیل شدت بیشتر علایم، به‌طور مستقیم به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های پایتخت منتقل شده‌اند در حالی كه هر شب در تهران به‌ طور میانگین، ۱۵۰۰ تا 2000 مراجعه سرپایی كرونا به كلینیك‌های موقت را شاهد هستیم. بنا به آخرین گزارشی كه دریافت كرده‌ام، در استان تهران با جمعیت 14 میلیون و 800 هزار نفری، فقط یك میلیون و 400 هزار نفر واكسن كووید 19 گرفته‌اند كه از این تعداد هم، فقط 480 هزار نفر، دوز دوم واكسن را دریافت كرده‌اند.»  


مقایسه گزارش‌های هفته‌های گذشته از وضعیت پایتخت، از نزدیك شدن تهران به «فاجعه دلتا» خبر می‌دهد.
14 تیر ماه، اعلام شد كه فقط در طول یك شبانه‌روز (12 تا 13 تیر) 13 هزار مبتلای كرونا در شهر تهران به بیمارستان‌ها مراجعه كرده و 1395 بیمار با علایم شدید در بیمارستان‌های پایتخت بستری شده‌اند در حالی كه در همین شبانه‌روز 5400 بیمار كرونا در بیمارستان‌های پایتخت بستری بوده‌اند و پرستاران شاغل در بیمارستان‌های محل بستری مبتلایان كرونا، تایید كرده‌اند كه علاوه بر اینكه آمار ترخیص بهبود یافتگان كرونا از بیمارستان‌های تهران رو به كاهش گذاشته، با بیمارانی مواجه بوده‌اند كه به دلیل شدت بسیار بالای علایم بیماری، به سرعت به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شده‌اند.  


19 تیر ماه، علیرضا منافی؛ رییس بیمارستان امام حسین تهران، در برنامه تلویزیونی «تیتر امشب» درباره آخرین وضعیت بیمارستان تحت مسوولیت خود گفت: «با افزایش چشمگیر ورود مبتلایان كرونا مواجهیم. هفته قبل (ابتدای دهه دوم تیر ماه) 30 الی 40 بیمار كرونایی بستری داشتیم و حالا 190 بیمار بستری داریم. 3 بخش بیمارستان به‌ طور كامل درگیر بستری مبتلایان كروناست در حالی كه بیماران دچار درگیری شدید ریوی هستند و با مبتلایان خانوادگی مواجهیم. متخصصان عفونی و متخصصان بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان، معتقدند كه اكثر مراجعان، مبتلای دلتا هستند.»  


سعیدرضا مهرپور؛ رییس بیمارستان شریعتی تهران، دومین مهمان برنامه تلویزیونی «تیتر امشب» در شامگاه 19 تیر ماه بود كه در توضیح آخرین وضعیت بیمارستان تحت مسوولیت خود گفت: «110 بیمار بستری داریم در حالی كه فقط 13 نفر از بستری‌ها، افراد بالای 75 سال و باقی بیماران، از گروه سنی 50 و 60 سال هستند. این آمار نشان می‌دهد كه واكسیناسیون كووید 19، می‌تواند از ابتلا یا مرگ جدید پیشگیری كند چنانكه درگیری پزشك و پرستاران‌مان با كووید 19 هم كاهش یافته به این معنا كه به دلیل دریافت واكسن كووید 19، یا مبتلا نمی‌شوند، یا در صورت ابتلا، علایم بسیار ضعیف‌تری دارند. اگر در روزهای آینده، پوشش واكسیناسیون را افزایش ندهیم، با موج ششم و هفتم هم مواجه خواهیم شد.»  
20 تیر ماه اعلام شد که تعداد بستری های کرونایی بیمارستان های پایتخت به 6246 نفر رسیده در حالی که از این تعداد ، 2143 نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری شده اند .


23 تیر ماه روسای بیمارستان‌های میلاد و رسول اكرم در شهر تهران، مهمانان جدید برنامه تلویزیونی «تیتر امشب» بودند در حالی كه توصیف شرایط بیمارستان تحت مسوولیت ایشان، حكایت از وخیم‌تر شدن وضعیت در فاصله كمتر از یك هفته داشت، چنانكه فرهاد حمزه‌زاده؛ مدیرعامل بیمارستان میلاد تهران در توضیح وضعیت بیمارستان تحت مسوولیت خود گفت: «به نظر می‌رسد به شرایط جنگی بازگشته‌ایم. كاش می‌شد فیلمی از اورژانس بیمارستان نشان می‌دادم. فقط ظرف 24 ساعت، 500 مبتلای كرونا به بیمارستان مراجعه كرده‌اند. به دلیل كمبود تخت در بخش‌های بیمارستان، ناچار شدیم در حیاط بیمارستان، با برپایی چادرها، بیمارستان صحرایی ایجاد كنیم و در این بیمارستان صحرایی، 20 تخت برای مبتلایان سرپایی كرونا مستقر كردیم كه فقط در طول یك روز (22 تیر ماه) 243 مبتلای كرونا، در این بیمارستان صحرایی، دارو گرفته و به منزل بازگشته‌اند و حالا، همزمان با افزایش صعودی مراجعات بیماران سرپایی كرونا، با كمبود داروی رمدیسیویر هم مواجه شده‌ایم علاوه بر آنكه مرگ بیماران‌مان هم افزایش یافته و این بار، بیشتر شاهد مرگ بیماران جوان و گروه سنی 40 ساله و 50 ساله‌ها هستیم.»


تقی ریاحی؛ مدیر عامل بیمارستان رسول اكرم تهران هم در این برنامه تلویزیونی، در توضیح آخرین وضعیت بیمارستان در روز 23 تیر ماه گفت: «به حداكثر بستری‌ها رسیده‌ایم و هر دو یا سه روز، باید بخش جدیدی برای بستری مبتلایان كرونا در بیمارستان ایجاد كنیم در حالی كه همین الان، 60درصد ظرفیت بخش مراقبت‌های ویژه و 50درصد ظرفیت تخت‌های بستری بیمارستان، به مبتلایان كرونا اختصاص یافته و نه تنها با افزایش احتمال ابتلای مجدد به دلیل محقق نشدن واكسیناسیون عمومی مواجهیم، در هفته‌های آینده شاهد سنگین‌ترین همه‌گیری در 18 ماه گذشته خواهیم بود.»

 
در حالی كه به دنبال افزایش صعودی تعداد مبتلایان «دلتا» در تمام استان‌های ایران، تعداد شهرهای قرمز كشور در فاصله دو هفته (13 تا 27 تیر ماه) افزایش 83درصدی داشته و از 92 شهر به 169 رسیده، بنا به گزارشی كه ایرج حریرچی؛ معاون كل وزارت بهداشت ارایه داد، در هفته دوم تیر ماه، مراجعات سرپایی مبتلایان كرونا در كل كشور، افزایش 40درصدی، بستری‌های كرونا، افزایش 17درصدی و میزان فوت مبتلایان، افزایش 10درصدی داشته و در شهر تهران هم، آمار مراجعات سرپایی مبتلایان، 47درصد افزایش یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha