دوشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۳
کد خبر: 315300

دادن کود‌های شیمیایی زیاد به محصولات کشاورزی مانند هندوانه می‌تواند باعث تجمع سطح بالای نیترات در آن‌ها شود.

هندوانه‌ ممنوعه که نباید لب به آن بزنید!

سلامت نیوز: دادن کود‌های شیمیایی زیاد به محصولات کشاورزی مانند هندوانه می‌تواند باعث تجمع سطح بالای نیترات در آن‌ها شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران از برایت ساید، تابستان فصل هندوانه است. نیتروژن یکی از عناصر مهم در رشد و تکامل میوه هاست. با این حال، زیاده روی در دادن کود‌های شیمیایی به محصولات کشاورزی عوارض جدی به دنبال دارد.

در حقیقت کشاورزان با افزودن کود‌های نیتروژن دار، ظرف تنها ۳ هفته می‌توانند وزن یک هندوانه را به ۱۲ کیلوگرم برسانند. با این حال، نیترات بالا موجود در هندوانه می‌تواند باعث مسمومیت مصرف کنندگان آن شود. به همین دلیل توجه به هندوانه در زمان مصرف بسیار مهم است.

یکی از راه‌های تشخیص سطح بالای نیترات موجود در هندوانه، توجه به محل تلاقی گوشت قرمز هندوانه و بخش سفید پوست داخلی است. اگر این بخش زرد رنگ باشد، نشان دهنده میزان بالای نیترات در هندوانه است و برای جلوگیری از مسمومیت باید از مصرف آن اجتناب کنید.

از دیگر روش‌های تشخیص میزان بالای نیترات، توجه به حفره‌های موجود در هندوانه است. گرچه برخی تصور می‌کنند این حفره‌ها ناشی از فعالیت حشرات است، اما در حقیقت این موضوع نشان دهنده سطح بالای نیترات است و باید از مصرف آن خودداری کنید.

همچنین وجود فضای خالی بزرگ در وسط هندوانه از دیگر نشانه‌های استفاده بیش از حد از کود‌های شیمیایی است. طعم و مزه این نوع هندوانه کمی تلخ است. در صورتی که در این موضوع تردید دارید، می‌توانید یک تکه از هندوانه را در دمای اتاق در آب قرار دهید. اگر رنگ آب به صورتی روشن تغییر کرد، نشان دهنده خطرناک بودن آن است و بهتر است آن را دور بریزید.

هندوانه‌ای با ترکیب زیاد نیترات برای سلامتی بدن مضر است. از این رو، توصیه می‌شود در صورت مشاهده هر گونه از علائمی که پیشتر ذکر شد، از مصرف آن خودداری کرده و آن را دور بریزید. مسمومیت با نیترات غالباً با تکرر ادرار، اسهال و دل درد بروز می‌کند. این موضوع در شرایط حاد برای مثال مسمومیت با آب آلوده با نیترات می‌تواند فرد را به کام مرگ بکشاند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha