در حدود چهار ماهه ابتدایی سال جاری بیش از ۵۲۸ میلیون دلار دارو،تجهیزات و ملزومات ضروری پزشکی وارد کشور شده است.

واردات ۵۲۸ میلیون دلاری دارو و تجهیزات پزشکی

سلامت نیوز: در حدود چهار ماهه ابتدایی سال جاری بیش از ۵۲۸ میلیون دلار دارو،تجهیزات و ملزومات ضروری پزشکی وارد کشور شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، در کنار شش قلم کالای اساسی که همچنان ارز ترجیحی دریافت می کنند دارو، تجهیزات و ملزومات ضروری پزشکی نیز در لیست دریافت کنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی قرار دارد و با وجود اینکه در قانون بودجه سال جاری مقرر شد محاسبه حقوق ورودی تمامی اقلام با ارز ۴۲۰۰ حذف  و با نرخی نزدیک به بازار محاسبه شود، دارو ،تجهیزات و ملزومات پزشکی به همراه شش قلم کالای اساسی از این تغییر نیز مستثنی ماند.

طبق آخرین گزارش مربوط به واردات کالاهای اساسی در آمار گمرک ایران، از ابتدای سال تا نیمه تیرماه ۳.۹ هزار تن دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی وارد ایران شده که ارزش آن به ۵۲۸.۳ میلیون دلار می‌رسد.


این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل ۴.۵ هزار تن دارو به ارزش بالغ بر ۴۴۳.۴ میلیون دلار وارد شده بود.

بر این اساس میزان واردات دارو از لحاظ وزنی نسبت به پارسال ۱۵ درصد کاهش داشته ولی ارزش آن ۱۹ درصد رشد دارد.

با این حال چندی پیش بانک مرکزی اعلام کرده بود که برای دوره ابتدای سال تا نیمه تیرماه، ۵.۵ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی تامین کرده که ۴.۶ میلیارد دلار آن مربوط به شش قلم و ما بقی که بیش از ۹۰۰ میلیون دلار بود به واردات حوزه بهداشت و درمان اختصاص داشت که هنوز دلیل این اختلاف آماری گمرک و بانک مرکزی مشخص نشده است.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha