رییس شرکت داروسازی آسترازنکا گفت: این شرکت برای همیشه نمی‌تواند هیچ سودی دریافت نکند و به زودی از کشورهایی که خواستار واکسن کرونا هستند هزینه بیشتری دریافت می کند.

آسترازنکا به زودی واکسن کرونای خود را گران می‌کند

سلامت نیوز:رییس شرکت داروسازی آسترازنکا گفت: این شرکت برای همیشه نمی‌تواند هیچ سودی دریافت نکند و به زودی از کشورهایی که خواستار واکسن کرونا هستند هزینه بیشتری دریافت می کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه دیلی میل، رییس اجرایی شرکت آسترازنکا اعتراف کرد که این غول دارویی نمی تواند برای همیشه از واکسن ویروس کرونای خود هیچ سودی نبرد.


این شرکت غول داروسازی که پیش از این یک میلیارد دز از واکسن کرونای خود را به سراسر جهان تحویل داده است به زودی از کشورهایی که خواستار این واکسن هستند، هزینه دریافت می کند.


با این حال شرکت داروسازی آسترازنکا هنوز اعلام نکرده است که چه زمانی سود خود را از واکسن کووید- ۱۹ خواهد گرفت.


پاسکال سوریوت مدیر اجرایی آسترازنکا به فایننشال تایمز گفت: ما نمی توانیم برای همیشه سود نبریم ، اما هرگز قصد کسب سود کلان را نخواهیم داشت. ما قطعاً قیمت های مقرون به صرفه ای خواهیم داشت که بسته به ثروت کشورهای مختلف قیمت گذاری را در سطوح مختلف تنظیم می کنیم.


اظهارات وی پس از آن منتشر شد که دیروز شرکت داروسازی رقیبش «فایزر»  فاش کرد که  انتظار دارد فروش واکسن کووید-۱۹ این شرکت به ۳۳.۵ میلیارد دلار (۲۳.۹ میلیارد پوند) در سال جاری برسد.

آسترازنکا در صورتی که در مسیر مشابه ای قرار داشت، چقدر می توانست از واکسن کرونای خود پول بدست آورد.
شرکت آسترازنکا همچنین از گزارش مالی خود برای نیمه اول سال ۲۰۲۱ رونمایی کرد.   این شرکت تنها ۹۰۰ میلیون دلار (۶۴۴ میلیون پوند) فقط از واکسن کرونای خود فروش داشته است.


اما از آنجایی که این شرکت واکسن کرونای خود را تنها با هزینه حدود ۳ دلار برای هر دز به فروش رساند، هیچ سودی از این فروش نبرد.
در مقایسه شرکت فایزر با فروش واکسن کرونای خود که هزینه بالاتری داشت، ۷.۸ میلیارد دلار (۵.۶ میلیارد پوند) درآمد کسب کرد. این شرکت آمریکایی  سود خود را با شریک آلمانی خود  «بایون تک» تقسیم می کند.


شرکت فایزر اکنون مطالعات بالینی در مورد تزریق دوز سوم احتمالی واکسن کووید خود را به عنوان تقویت کننده آغاز کرده است. تزریق چنین تقویت کننده هایی می تواند به عنوان یک جریان درآمد «با دوام»  برای این شرکت باشد.


مقامات بهداشتی آمریکا تاکنون از تزریق دوز سوم واکسن کرونا برای جمعیت وسیع حمایت نکرده اند، اما مقامات در حال بررسی نیاز به تزریق دوز سوم و تقویتی واکسن کرونا در افراد با نقص ایمنی هستند.


 ویروس کرونا موسوم به «کووید۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد و سازمان جهانی بهداشت ۲۱ اسفند ۹۸ همه گیری جهانی این ویروس را اعلام کرد.


کشورهای زیادی همچون آمریکا، ایران، هند، روسیه، چین، انگلیس و کوبا وارد عرصه تولید واکسن کرونا شده اند و موفقیت های چشمگیری در این زمینه کسب کرده اند.
اکنون واکسیناسیون علیه ویروس کووید ۱۹ در بسیاری از کشورها در حال انجام است.

ترجمه از خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha