زاینده‌ رود که قرن‌ها سرچشمه حیات و رشد در فلات مرکزی ایران بوده، در سال‌های اخیر بر اثر بی‌توجهی و دخالت بی‌حساب و کتاب انسان در طبیعت، گرفتار خشکی شده است.

توسعه آبیاری نوین راه سازگاری کشاورزان اصفهانی با کم آبی

سلامت نیوز:زاینده‌ رود که قرن‌ها سرچشمه حیات و رشد در فلات مرکزی ایران بوده، در سال‌های اخیر بر اثر بی‌توجهی و دخالت بی‌حساب و کتاب انسان در طبیعت، گرفتار خشکی شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،نوسان‌های دوره‌ای جریان این رودخانه که مشکلات متعددی برای محیط‌ زیست، پوشش گیاهی و گونه‌ های جانوری منطقه ایجاد کرده، کشاورزی را که یکی از مشاغل اصلی فلات مرکزی است تحت‌الشعاع قرار داده و پر ریسک کرده است.استان اصفهان با دارا بودن۵۶۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی معادل ۵ درصد از مساحت استان، ۳.۹درصد از اراضی کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده و با دارا بودن شرایط متنوع آب و هوایی، استعداد تولید انواع محصولات کشاورزی را دارد.

استفاده بهینه از منابع آبی در کشاورزی بویژه در مناطقی که بیشتر با مشکلات خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنند امری حیاتی و ضروری است و همین ضرورت، کشاورزان اصفهانی را بر آن داشته تا با اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار، قطره‌ای و بارانی به همراه دیگر روش‌های نوین در بهینه‌سازی مصرف آب و افزایش بهره‌وری و تولیدات کشاورزی و باغی روی آورند.رئیس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان  در این خصوص گفت:

با توجه به کم آبی سال‌های اخیر اکثر کشاورزان به سوی آبیاری نوین روی آورده‌اند و با دست زدن به ابتکارات جدید سعی دارند تا این شغل را سرپا نگهدارند.وی با بیان اینکه در صورت افزایش اعتبارات هم کارشناسان و هم کشاورزان قادر خواهند بود در همین سال‌های بی‌آبی؛ کشاورزی را توسعه دهند، افزود: در توسعه کشت گلخانه‌ای استان اصفهان در جایگاه برتر کشور قرار گرفته است و تلاش می‌شود با بردن فضای کشت صیفی‌جات از سطح باز به سطح بسته خصوصاً در بخش گیاهان دارویی همچون زعفران، گل محمدی و... محصولات باغی چون انار، بادام و پسته و... که به آب کمتری نیاز دارند گام‌های مثبتی در جهت حفظ و احیا و افزایش تولید برداشته شود. 

این مسئول با اشاره به اینکه بهره‌وری در مصرف آب و افزایش راندمان از مزایای اجرای چنین طرح‌هایی به‌شمار می‌رود، اظهار داشت: با توجه به کاهش بارندگی‌ها و کم شدن منابع آب بویژه در مناطق مرکزی ایران و استان اصفهان، بی‌شک اهمیت چنین طرح‌هایی بیش از گذشته شده است. تا سال 1399حدود ۱۲۳ هزار هکتاراز اراضی معادل نیمی از سطح کشت استان با این روش آبیاری می‌شده است که در سال‌جاری حدود 5 هزار و 300 هکتاربه این میزان افزوده شده است. ضمن اینکه 15 هزار هکتار نیز آماده بهره‌برداری برای طرح‌هایی است که به محض اختصاص بودجه در فاز عملیاتی قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با تأکید بر ضرورت تغییر تاریخ کاشت در بعضی از محصولات زراعی بهاره به پاییزه برای پایداری هرچه بیشتر منابع آبی، اضافه کرد: اصلاح الگوی کشت محصولات زراعی با جایگزینی و توسعه کشت گیاهان مقاوم به خشکی از دیگر برنامه‌های اصلی این نهاد محسوب می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با اشاره تهیه اطلس نیاز آبیاری محصولات کشاورزی تصریح کرد: با توجه به بارندگی‌های مناسب در سال آبی 97 تا 98 و تأمین آب از محل شبکه آبرسانی زاینده‌رود و افزایش سطوح زیر کشت، میزان تولید محصولات در مقایسه با گذشته افزایش داشت. همچنین از 564 هزار هکتار اراضی با قابلیت کشاورزی در سال زراعی سال 98 حدود 290 هزار هکتار معادل 51/5 درصد به کشت محصولات زراعی که 254 هزار هکتار مربوط به زراعت کشت‌های آبی و36 هزار هکتار مربوط به کشت‌های دیم و مابقی اراضی زراعی آبی و دیم آیش و باغ‌ها بود.

امسال نیز پیش‌بینی شده با اختصاص بودجه 150 میلیارد تومانی در سال آبی 1400 این سطح زیر کشت اعم از کشت باز و گلخانه‌ای در شرایطی که کم آبی به اوج خود رسیده است، محصولات بیشتری را به بازار عرضه کند.از سوی دیگر معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و کم آبی، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و انتقال کشت از فضای باز به بسته در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان قرار گرفته است.اصغر رستمی با بیان اینکه در حال حاضر بالغ بر 2300 هکتار سطح زیرکشت محصولات گلخانه‌ای داریم، افزود:

با توجه به بهره‌وری آب، مصرف کمتر آب، افزایش تولید و همچنین ارزش صادرات این محصولات توسعه این کشت در اولویت قرار می‌گیرد.همچنین حدود دو سال دوران مشارکت این طرح و پنج سال هم زمان بازپرداخت تسهیلات است. امیدواریم با اجرای این طرح در آینده‌ای نزدیک وضعیت کشت گلخانه‌ای به نسبت مناسب برسد.

وی با اشاره به فرایند دریافت مجوز بیان کرد: خوشبختانه با تسهیلگری سازمان جهاد کشاورزی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان در کمتر از یک‌ ماه بهره‌بردار و متقاضی می‌توانند به پروانه تأسیس دسترسی پیدا و بلافاصله با ورود به سامانه دریافت تسهیلات مراحل تکمیلی کار خود را پیگیری کنند. پس از آن تسهیلاتی که 80 درصد هزینه‌های گلخانه را پوشش می‌دهد از طریق بانک کشاورزی دریافت خواهند کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha