موج پنجم کرونا روزهای سیاهی را در ایران رقم زده است، هر ۵ دقیقه یک نفر در کشور به دست این ویروس‌ می‌میرد، آمار ابتلایان نیز رکورد زده است. در یک هفته گذشته تعداد مبتلایان کرونا برای چهار روز به بالای ۳۰هزار نفر رسید، در هفت روزی که گذشت به طور میانگین هر روز ۲۸۹۰۵ نفر در کشور به کرونا مبتلا شدند.

کرونا، هر 5 دقیقه یک قربانی

سلامت نیوز:موج پنجم کرونا روزهای سیاهی را  در ایران رقم زده است، هر ۵ دقیقه یک نفر در کشور  به دست این ویروس‌ می‌میرد، آمار ابتلایان نیز رکورد زده است. در یک هفته گذشته تعداد مبتلایان کرونا برای چهار روز به بالای ۳۰هزار نفر رسید،  در هفت روزی که گذشت به طور میانگین هر روز ۲۸۹۰۵ نفر در کشور به کرونا مبتلا شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ،در این مدت تعداد مبتلایان به سرعت از ۱۸هزار نفر تا نزدیک ۳۵هزار نفر افزایش پیدا کرد.در مجموع در هفت روز گذشته  ۲۰۲۳۳۷ نفر در کشور به کرونا مبتلا شدند، این آمار  در مقایسه با هفته پیش تعداد مبتلایان کووید-۱۹ در ایران ۲۶.۶ درصد افزایش پیدا کرده، در حالی که هفته قبل تعداد مبتلایان کرونا در کشور حدود ۱۷درصد افزایش پیدا کرده بود.

در حالی در هفته گذشته مبتلایان کرونا مرز ۲۰۰هزار  نفر را رد کروند که  در اوج موج چهارم،  مجموع مبتلایان کرونا در ایران به ۱۶۷۰۳۳ نفر رسیده بود و این به معنی رکوردشکنی تعداد مبتلایان این بیماری در ایران است.با توجه به روند صعودی تعداد مبتلایان اصلا بعید نیست که در روزهای آتی این رکورد هم شکسته شود.

میزان مرگ و میر نیز مانند آمار مبتلایان روندی صعودی طی کرد.  در یک هفته  گذشته سه روز  تعداد مرگ و میر کرونایی  به بالای ۳۰۰ نفر رسید.  در این مدت کرونا به طور میانگین هر روز به زندگی ۲۸۷ زندگی مهر  پایان زد. مرگ ۲۰۱۱ نفر در یک هفته به معنای پایان زندگی ۵ نفر در هر دقیقه به‌خاطر ابتلا به کروناست.وضعیت رنگ‌بندی کرونایی در کشور نیز در هفته گذشته در قیاس با هفته قبل از آن  تغییر مثبتی نکرده است. در حال حاضر ۲۸۵شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰شهر در وضعیت نارنجی، ۵۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

وضعیت برخی از شهرهای قرمز به حدی وخیم شده که صدای مسئولان بهداشتی را نیز در آورده است. همین دیروز جمعی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی و پزشکان مشهد طی بیانیه‌ای خواهان تعطیلی شهر مشهد توسط مسئولان شدند. در بخشی از این بیانیه آمده است: «مدت‌هاست که هشدار می‌دهیم که اگر ‌شهر به صورت کامل تعطیل نشود، فاجعه‌ای در راه است. عادی‌انگاری کاذب در شهر کاملا مشهود است.

برگزاری مجالس شلوغ عروسی و عزا، دورهمی‌های خانوادگی، رستوران‌های شلوغ، بازارهای که تا دیروقت پذیرای خیل مشتریان هستند، سفرهای تابستانی و بدتر از همه عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح جامعه سبب انفجار بیماری کووید در شهر مشهد شده است. چطور باید بگوییم که ظرفیت تخت‌های بیمارستانی مشهد در حال اتمام است و به زودی حتی فضای بستری و بیمارستانی کافی برای پذیرش سیل عظیم بیماران را نخواهیم داشت.

کادر درمان خسته و فرسوده شده‌اند و جانی در رمق نمانده است.چرا هیچ‌کس تصمیم نمی‌گیرد؟چرا هیچ‌کس گوش نمی‌دهد؟»وضعیت وخیم و قرمز اغلب شهرها، رکوردزنی تعداد مبتلایان و افزایش مرگ و میر کرونایی در حالی است که به گفته مسئولان هنوز ایران به اوج موج پنجم نرسیده است. سعید نمکی، وزیر بهداشت در این  رابطه گفته: «در حال حاضر در سر بالایی پیک پنجم قرار داریم و متاسفانه عدم رعایت پروتکل‌ها و مسافرت‌های متعدد راه را برای کنترل پیک پنجم دشوار می‌سازد.

ویروس دلتا، بسیار سرکش است و اگر شیوه رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی اینگونه باشد، امیدواری چندانی به خارج شدن از وضعیت قرمز در اکثر شهرهای کشور نداریم اما اگر مردم رعایت کنند و ارگانهای مختلف بر روی رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی، پافشاری کنند‌ می‌توانیم امیدوار باشیم که در چند روز آینده، وضعیت آرام تری داشته باشیم.»با تمام این شرایط بغرنج کرونایی در کشور، روند واکسیناسبون عمومی نیز به کندی پیش‌ می‌رود. اما به رغم این روند کند، هفته گذشته در حوزه تهیه واکسن خبرهای امیدوار کننده‌ای شنیده شد.

دو روز پیش پس از چند ماه بحث و گمانه‌زنی سرانجام نخستین محموله از واکسن کرونا خریداری شده از سوی بخش خصوصی که حدود ۳۰۰ هزار ‌‌دُز واکسن بود، به کشور وارد شد. ورود این محموله این امیدواری را ایجاد کرد که با ورود بخش خصوصی به این حوزه، بتواند بر  مشکل تهیه واکسن تاثیر بگذارد. علاوه بر ورود بخش خصوصی به واردات واکسن، دیروز نیز دومین محموله از واکسن آسترازنکا اهدایی از طرف ژاپن به ایران  وارد کشور شد. در عین حال روز پنچ شنبه هم دهمین محموله واکسن روسی «اسپوتنیک وی» به حجم ۱۰۰ هزار دُز وارد کشور شد.

کیانوش جهانپور نیز دیروز وعده داد که در همین هفته دو محموله واکسن از چین  و در هفته‌‌های آتی واکسن‌های سبد کوواکس به ایران وارد‌ می‌شود و در کنار اینها واکسن کوو ایران به صورت منظم  به سبد واکسیناسیون عمومی وارد‌ می‌شود.جهانپور گفته: خوشبختانه در شرایطی هستیم که به نقطه حداکثری واکسیناسیون روزانه رسیدیم و اگر بخواهیم با همین سرعت هم ادامه ‌دهیم، تقریبا برای دو هفته واکسن موجود است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha