عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، آمار معتادان را نسبت به جمعیت کشور نسبتا پایین ارزیابی کرد و گفت: طبق آخرین سرشماری انجام گرفته در سال ۹۵ کل معتادان در کشور کمتر از سه میلیون نفر است که باید با برنامه ریزی درست و هدفمند این جمعیت کمتر شود.

میانگین سن معتادان در کشور ۲۳ تا ۲۴ سال است

سلامت نیوز: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، آمار معتادان را نسبت به جمعیت کشور نسبتا پایین ارزیابی کرد و گفت: طبق آخرین سرشماری انجام گرفته در سال ۹۵ کل معتادان در کشور کمتر از سه میلیون نفر است که باید با برنامه ریزی درست و هدفمند این جمعیت کمتر شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، «علی آقامحمدی» در نهمین جلسه طرح تحول محلات کشور با حضور نمایندگان دستگاه‌ها در وزارت کشور برگزار شد،  اعتیاد را مهمترین و اساسی‌ترین آسیب اجتماعی در محلات و مناطق حاشیه نشین کشور عنوان کرد و گفت: اعتیاد از جمله آسیب‌هایی است که زمینه ساز بروز سایر آسیب‌ها نظیر طلاق و خشونت خانوادگی را در محلات کشور می‌شود و برای همین باید در کاهش آسیب‌های اجتماعی در محلات تمرکز و توجهی ویژه‌تر به موضوع اعتیاد داشته باشیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه برای کاهش آسیب‌های اجتماعی باید نگاهی جامع و راهبردی داشته باشیم؛ گفت: توجه به یک آسیب و غفلت از سایر آسیب‌ها باعث هدر رفت انرژی و دور شدن از اهداف اصلی یعنی ایمن سازی محلات می‌شود و باید راهبردی مشخص در جهت کاهش همه آسیب‌های اجتماعی در محلات داشته باشیم.

آقامحمدی با اشاره به اینکه باید الگوی بومی مشخصی در محلات کشور در جهت کنترل معضل اعتیاد طراحی شود؛ افزود: در این عرصه بسیج عمومی و تشکیل تیم‌های کارشناسی در محله برای افزایش آگاهی بخشی نسبت به پیامدهای اعتیاد شکل گیرد.

وی، داشتن شناخت از نیاز فرد معتاد را که با توجه به مشکلات روحی و روانی به دام اعتیاد پناه برده از ضرورت های این موضوع برشمرد و  یادآور شد: آموزش همگانی در این عرصه ضروری است و نهادهایی مثل هلال احمر ظرفیت بالایی در این حوزه دارند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به رویکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر به عنوان متولی اصلی حوزه اعتیاد اشاره کرد و گفت: رویکرد ستاد در سال های اخیر به سمت پیشگیری از اعتیاد با فعال سازی ظرفیت گروه‌های مرجع معطوف شده و باید این رویه به صورت منظم تر و با حمایت سایر دستگاه‌ها در محلات کشور ادامه یابد.

آقامحمدی، آمار معتادان کشور را در قیاس با جمعیت کشور نسبتا پایین ارزیابی کرد و گفت: طبق آخرین سرشماری انجام گرفته در سال ۹۵ کل معتادان در کشور کمتر از سه میلیون نفر است که باید با برنامه ریزی درست و هدفمند این جمعیت کمتر هم شود.

وی، میانگین سنی معتادان را ۲۳  تا ۲۴ سال عنوان کرد و افزود: اقدام جدی برای مقابله با کاهش سن جمعیت معتادان در کشور صورت گیرد.

آقامحمدی با اشاره به اینکه متاسفانه با ورود مواد صنعتی جدید گروه‌های جدید سنی نوجوانان هم مستعد اعتیاد شده‌اند؛ گفت: آموزش عمومی و همگانی با استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای در کشور از جمله راهکارهای جدی در جلوگیری از افزایش اعتیاد به خصوص در نسل‌های جدیدتر است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تهدید و چالش زنانه شدن اعتیاد در کشور هم گفت: زن محور و بنیان خانواده است و افزایش اعتیاد در این بخش از جمعیت کشور خطری جدی است و باید راهکارهای فرهنگی و آموزشی لازم در این عرصه اتخاذ شود.

وی درباره جلوگیری از تبدیل شدن محلات کشور به محلی برای توزیع و فروش مواد مخدر نیز عنوان کرد: دستگاه‌هایی نظیر هلال احمر، سازمان شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌های خدمات رسان امروز در محلات کشور فعال شدند و باید با کمک گیری از همه ظرفیت‌ها این امکان ایجاد نشود که محلات به مکان فروش مواد مخدر تبدیل شود.

آقا محمدی خاطرنشان کرد: باید با برگزاری رویدادهای فرهنگی و ورزشی شور و نشاط را در محلات تقویت کنیم و اجازه ندهیم محلات به مکانی کسل کننده  و بی‌روح تبدیل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha