سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۳
کد خبر: 315662

هنوز مشخص نیست چرا خیز و خروش کرونا در دور پنجم برای کسی در کشور درس عبرت نشده، گویی هر دور این بیماری نبردی است که جامعه هنوز آن را به آخر نرسانده، کرونا با «نقطه سرِخطِ» دوباره ما را به اول کار بازمی‌گرداند.

خروش کرونا؛ نقطه سرِخط

سلامت نیوز: هنوز مشخص نیست چرا خیز و خروش کرونا در دور پنجم برای کسی در کشور درس عبرت نشده، گویی هر دور این بیماری نبردی است که جامعه هنوز آن را به آخر نرسانده، کرونا با «نقطه سرِخطِ» دوباره ما را به اول کار بازمی‌گرداند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، نیما یوشیج گفته بود « زردها بیهوده قرمز نشدند/قرمزی رنگ نینداخته بیهوده بر دیوار» حالا این حکایت نقشه ایران در سامانه ماسک است که در هر دوره بی‌رنگ‌ها به زردی، زردها به نارنجی، نارنجی‌ها به قرمز تبدیل می‌شوند. کار به همین‌جا ختم نمی‌شود، کرونا آنچنان در برخی نقاط کشور می‌تازد که قرمز تیره یا با عنوانی واقعی‌تر «پرخطر» را هم این روز شاهد هستیم.


 دور دورِ کروناست که دارد هی می‌رود و بازمی‌گردد و ما هم با بی‌توجهی خودمان به آن دامن می‌زنیم. کم شدن حساسیت های فردی و اجتماعی علت اصلی رسیدن خیز کرونا به پنجمین دور است. بی‌توجهی به فاصله گذاری اجتماعی، محدودیت های تعیین شده، زدن ماسک و شستن دست‌ها و از همه دردآورتر، رفتن به مسافرت و تداوم ترددهای داخل و برون‌شهری، حضور و قدرت این ویروس رو بیشتر و بیشتر نمایان می‌کند.
بنا به اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سمنان در هفته گذشته چهارمین استان با بالاترین میزان بروز موارد مثبت کرونا در کشور بود.
این در حالی است که از ابتدای شیوع ویروس کرونا سمنان از استان های برتر کشور در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و محدودیت‌های کرونایی تعیین شده بود.


اکنون در استان سمنان شهرستان‌های سمنان و گرمسار در وضعیت قرمز تیره، شاهرود، دامغان و مهدیشهر در وضعیت قرمز کرونایی، شهرستان سرخه در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های میامی و آرادان  در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.
طبق آمار رسمی، پنج نفر دیگر از ظهر یکشنبه تا ظهر دوشنبه بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در استان سمنان فوت کردند و با این حساب، تعداد درگذشتگان کرونا استان از ابتدا تاکنون به یکهزار و ۱۸۹ نفر رسید.


به گزارش کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت مقابله با کرونا استان سمنان شامگاه دوشنبه با ارائه آخرین آمار شیوع این ویروس در استان اعلام کرد: ۳۳۰ مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در استان سمنان از ظهر یکشنبه تا ظهر دوشنبه شناسایی شد و مجموع آمار بیماران کووید ۱۹ در این استان از ابتدا تاکنون به ۴۷ هزار و ۸۷۴ نفر رسید. 


در حال حاضر ۳۳۰ نفر به خاطر ابتلای قطعی به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان سمنان بستری هستند و از ابتدای شیوع ویروس تاکنون ۳۶ هزار و ۱۵۸ نفر به صورت سرپایی درمان شدند.
بنابر این گزارش، با ترخیص ۷۱ بیمار دیگر، موارد بهبودی و ترخیص بیماران کووید ۱۹ در این استان به ۱۲ هزار و ۳۱۹ نفر رسید.

چرا کرونا غافلگیرمان نمی‌کند؟
شهروند سمنانی که به تازگی برای سومین بار از کرونا رهایی یافته به ایرنا گفت: به جز واکسینه کردن شهروندان راهی در مقابله با کرونا نداریم.
مصطفی احمدی با بیان اینکه بنا به تجربه کشورهای پیشرفته قرنطینه و اعمال محدودیت‌ها در شدیدترین حالات به صورت دوره‌ای در برابر کرونا کارساز است، تاکید کرد: بر کسی پوشیده نیست که اعمال محدودیت‌ها و فاصله‌گذاری از سوی جامعه ایرانی چندان جدی گرفته نمی‌شود و مردم دوره‌ای و به صورت کج‌دار و مریز با کرونا برخورد می‌کنند.


وی درباره وضعیت سلامت خود در دوره ابتلا به ویروس دلتا، بیان کرد: آنچه در بار سوم به آن دچار شدم وحشتناک بود و بدنم به چنان درد و تبی دچار شد که در کل زندگی‌ام آن را تجربه نکرده بودم.
وی، تب نوسانی، بدن درد، تعریق شدید، برهم خوردن نظم خواب، خواب ناآرام و از دست دادن تمرکز را مهمترین ویژگی های کرونای دلتا عنوان کرد و گفت: امیدوارم هیچ هموطنی این نوع ویروس را تجربه نکند.
این شهروند سمنانی با بیان اینکه برای ریشه کنی کرونا باید به خرد جمعی برسیم، گفت: برخورد جامعه ایران با کرونا در موج های اول و دوم به ویژه در استان سمنان با خرد جمعی و همبستگی خوبی همراه بود ولی به نظرم مشکلات معیشیتی و مسایلی که هرروزه شاهد آن هستیم، مردم را خسته کرده و مردم آمادگی روانی لازم برای تداوم مقاومت در برابر موج های پیاپی کرونا را ندارند.
وی با اشاره حضور عادی مردم در سطح شهر خاطرنشان کرد: همچنان مردم به صورت عادی مسافرت می‌روند و در کنار این بی‌مسوولیتی، سوال اینجاست که چرا این همه شیوع‌، آمار بستری و مرگ ناشی کرونا غافلگیرمان نمی‌کند و از تدوام موج‌های کرونا درس عبرت نمی‌گیریم. 
سمنان چهارمین استان با بیشترین موارد مثبت کرونا شد
طبق اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در روز دوشنبه یازدهم مرداد ۱۴۰۰ سمنان چهارمین استان با بالاترین میزان بروز کرونا در هفته گذشته شناخته شد.


سیما سادات لاری با اشاره به افزایش ۳۲ درصدی بیماران بستری کرونا در هفته گذشته گفت: درهفته گذشته شاهد افزایش ۳۲ درصدی در تعداد بیماران کرونا مثبت بستری و افزایش ۳۸ درصدی در تعداد بیماران فوت شده نسبت به هفته قبل‌تر بودیم.
وی یادآور شد: استان‌های مازندران، ایلام، گلستان و سمنان در هفته گذشته به ترتیب دارای بیشترین میزان بروز موارد مثبت بستری در کشور بودند و همچنین بیشترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در کشور به ترتیب در استان‌های البرز، هرمزگان، یزد و بوشهر گزارش شده است.
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیشترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در کشور به ترتیب در استان‌های البرز، هرمزگان، یزد و بوشهر گزارش شده است.


سمنان با این روند به شرایط بحرانی کرونا نزدیک می‌شود
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: با روند کنونی و افزایش تعداد مبتلایان کرونایی در استان، سمنان به شرایط بحرانی و روزهای سخت نزدیک می‌شود.
نوید دانایی با اشاره به اینکه از شنبه تا دوشنبه ٩٢ نفر در ۶ شهرستان استان سمنان با نتیجه آزمایش مثبت کرونا بستری شدند، تاکید کرد: اگر همین روند جدی نگرفتن رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی ادامه یابد، شرایط بحرانی را در پیش خواهیم داشت.
وی با اشاره به اینکه اگر مردم فاصله‌گذاری را رعایت نکنند روزهای سختی در انتظار استان سمنان از نظر شیوع کرونا خواهد بود، افزود: به یقین شهروندان استان دوست ندارند سمنان به این مرحله وارد شود، پس همه باید به رعایت هرچه بیشتر نکات بهداشتی توجه کنند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: طبق روال گذشته از مردم استان التماس می‌کنیم تا جای ممکن در خانه بمانند و از تردد غیرضروری به ویژه در نقاط پرتردد خودداری کنند.


وی با تاکید بر لزوم بازگشت مردم استان سمنان به میزان قابل قبول رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی گذشته بیان کرد: هرچه فاصله‌گذاری و رعایت مسایل بهداشتی بیشتر نادیده گرفته شود، روند شیوع کرونا افزایشی‌تر می‌شود و مردم باید به روزهای رعایت این شیوه‌نامه‌ها باز گردند.
دانایی از شهروندان استان سمنان خواست با رعایت نکات بهداشتی به کارکنان حوزه بهداشت و درمان برای فروکش کردن موج پنجم کرونا کمک کنند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان با اشاره به اینکه روند افزایشی شیوع کرونا در شهرستان‌های استان نگران‌کننده است، تاکید کرد: شرایط رعایت پروتکل های بهداشتی در مقابله با کرونا کاهش پیدا کرده و نیاز است تا در این خصوص توجه ها افزایش پیدا کند.
دانایی با اشاره به اینکه در اغلب نقاط کشور روند مشابهی درباره سرایت بیماری کرونا وجود دارد گفت: این روزها مراسم های جشن بسیاری برگزار می شود، و ضرورت دارد فرمانداران نسبت به این امر توجه خاص داشته باشند.


سیر سعودی و کاهش رعایت بهداشت در استان سمنان
استاندار سمنان نیز در آخرین نشست مقابله با کرونا استان تاکید کرد: متاسفانه همزمان با سیر صعودی در سرایت کرونا در استان، میزان رعایت پروتکل های بهداشتی نیز کاهش پیدا کرده است.
علیرضا آشناگر با بیان اینکه از ابتدای روند مقابله با کرونا در کشور، استان سمنان بر اساس گزارش ها در رعایت پروتکل های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از تجمعات، استان نمونه بود، ادامه داد: امروز بر اساس گزارش های ارائه شده، میزان رعایت پروتکل های بهداشتی کاهش یافته که باید تلاش کنیم تا دوباره میزان توجه به موارد و مسائل بهداشتی افزایش پیدا کند؛ چرا که حتی پس از انجام واکسیناسیون عمومی، توجه به پروتکل های بهداشتی متنفی نخواهد شد.
استاندار سمنان با اشاره به اینکه از هشت شهرستان استان تنها شهرستان های آرادان و میامی در وضعیت رنگ‌بندی زرد قرار دارند گفت: شهرستان سرخه در شرایط رنگ بندی نارنجی قرار دارد و بقیه استان در حالت رنگ بندی قرمز قرار گرفته است که به همین واسطه ناگزیر به اعمال محدودیت ها در سطح استان هستیم.
وی ادامه داد: هیات های مذهبی همکاری خوب داشتند، اما نیاز است در جشن‌ها و اعیاد این همکاری ها افزایش پیدا کند، چرا که تجمعات باعث وارد آمدن خسارت های جبران ناپذیری به جان مردم خواهد شد.
وی گفت: نیاز است فرمانداران به صورت‌ جدی با برگزاری جلسات شهرستان مدیریت مقابله با کرونا پای کار باشند و کنترل ورودی و خروجی را در دستور کار قرار دهند.
استاندار سمنان با بیان اینکه شهروندان، بازاریان ومدیران کمک کنند تا با افزایش رعایت پروتکل های بهداشتی رعایت و پرهیز از تشکیل تجمع هایی که باعث سرایت بیماری می شود، به وضعیت ثبات بازگردیم، گفت: واکسیناسون در سطح استان در حال انجام است و هم اکنون جمعیت ۵۵ سال به بالا در حال واکسینه شدن هستند و با ورود محموله های جدید واکسن، این مساله تقویت و روند آن تسریع می شود.
وی گفت: اکثریت استان های کشور و همچنین استان سمنان با موج جدید سرایت و ابتلا به بیماری کرونا مواجه هستند و اینکه استان سمنان در محور ارتباطی شرق به غرب کشور قرار دارد، خود می تواند در صورت بی‌توجهی به تردد ها و ورود و خروج ها، باعث افزایش سرایت بیماری شود که لازم است اعمال محدودیت ها در این حوزه با جدیت انجام شود.


٨٠ هزارنفر در استان سمنان علیه کرونا واکسینه شدند
رییس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: تاکنون واکسیناسیون گروه های هدف در استان به بیش از ٨٠ هزارنفر رسیده است. 
دانایی گفت: واکسیناسیون با سرعت مناسبی در استان سمنان پیش می‌رود و گروه‌های هدف به ترتیب و منظم در نوبت قرارمی‌گیرند.
وی بیان کرد: واکسیناسیون طبق روال در استان سمنان درحال انجام است و با دریافت محموله های واکسن، گروه‌های هدف نیز به نوبت واکسینه می‌شوند.
کرونا از ظهر یکشنبه تا دوشنبه جان ۴۱۱ نفر دیگر از هموطنان را گرفت.
به گزارش روز دوشنبه ایرنا از وبدا، در همین مدت، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۷ هزار و ۱۸۹ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که چهار هزار و ۳۱۷ نفر از آنها بستری شدند.


مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به سه میلیون و ۹۴۰ هزار و ۷۰۸ نفر رسید و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹۱ هزار و ۴۰۷ نفر رسید، تا کنون سه میلیون  و ۴۰۴ هزار و ۵۳۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند.
در هفته ابتدایی مرداد ماه تعداد ۱۸۰ هزار و ۲۵۷ بیمار سرپایی کرونا مثبت در کشور شناسایی شدند که نسبت به هفته قبل‌تر از آن، افزایش حدود ۲۷ درصدی را نشان می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha