سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰
کد خبر: 315665

بر اساس مطالعه دانشمندان دانشگاه میشیگان، انجام یک آزمایش خون ساده هنگام ویزیت قبل از زایمان، می‌تواند در تشخیص زایمان‌های زودرس، موثر باشد.

تشخیص زایمان زودرس با انجام یک آزمایش خون ساده

سلامت نیوز:بر اساس مطالعه دانشمندان دانشگاه میشیگان، انجام یک آزمایش خون ساده هنگام ویزیت قبل از زایمان، می‌تواند در تشخیص زایمان‌های زودرس، موثر باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مدیکال اکسپرس، بر اساس اظهارات یکی از محققان دانشگاه ایالتی میشیگان، از هر ده نوزاد یک نوزاد نارس متولد می‌شود، اما آزمایش خون در حین ویزیت معمول قبل از زایمان می‌تواند نشان دهد که آیا زنی در خطر زایمان زودرس قرار دارد یا خیر.


هان هافمن، استادیار گروه علوم دامی در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی می‌گوید: زایمان زودرس امری رایج است. اگر بدانیم مادر در معرض خطر زایمان زودرس است، پزشک او می‌تواند او را از نزدیک زیر نظر داشته باشد. تحقیقات هافمن به صورت آنلاین در مجله Biology of Reproduction منتشر شد.
هافمن و همکارانش ۱۵۷ مادر سالم را که سابقه زایمان زودرس نداشتند مورد مطالعه قرار دادند، از جمله ۵۱ مورد که زایمان زودرس داشتند. محققان داده‌های سه ماهه دوم را برای شواهدی از نشانگر‌های زیستی که می‌توانند زایمان زودرس را نشان دهند، بررسی کردند.


 هافمن گفت. ما از کشف سطوح mRNA پایین در ژن‌های CRY۲ و CLOCK هیجان زده بودیم. ژن‌های CRY۲ و CLOCK متعلق به خانواده‌ای از ژن‌ها هستند که مسئول ریتم شبانه روزی سلول هستند.


هافمن گفت که هر سلول انسانی دارای یک ساعت ۲۴ ساعته مخصوص به خود است که زمان داخل سلول را پیگیری می‌کند. سطوح پایین mRNA یا DNA پیام رسان در این دو ژن با افزایش خطر زایمان زودرس همراه است و این نشان می‌دهد که این ژن‌ها اطلاعاتی در مورد زمان شروع زایمان ارائه می‌دهند.
کاهش سطوح mRNA در خون مادر در سه ماهه دوم بارداری هنگامی که اکثر زنان یک نوبت ویزیت مهم ۲۰ هفته‌ای قبل از تولد برای غربالگری سندرم داون دارند، مشاهده می‌شود. این زمان ایده آل برای آزمایش خطر زایمان زودرس است.


گام بعدی این است که تعیین کنیم آیا ژن‌های CRY۲ و CLOCK از مادر، جفت یا جنین می‌آیند. محققان همچنین می‌خواهند ببینند که چگونه سطح mRNA در زنان سالم با زنان دارای شرایط زمینه‌ای یا سابقه زایمان زودرس مقایسه می‌شود تا مشخص شود آیا این آزمایش خون می‌تواند برای این مادران در معرض خطر نیز مفید باشد یا خیر.


 هافمن گفت: اگر بتوانیم میزان mRNA زنان را اندازه گیری کنیم و برای بارداری دوم یا سوم به آن‌ها بگوییم که آن‌ها در معرض خطر زایمان زودرس نیستند، این برای ما بسیار راحت خواهد بود.


محققان همچنین به دنبال بررسی ژن‌های دیگر مانند ژن ساعت شبانه روزی دیگری به نام PER۳ هستند که در ترکیب با سطح CRY۲ و CLOCK می‌تواند عوارض دیگر بارداری مانند پره اکلامپسی و دیابت بارداری را نشان دهد.
هافمن می‌گوید: اگر بتوانم به نوزادی کمک کنم که بتواند به طور کامل به سلامت برسد، این روز من را خوشحال می‌کند.

ترجمه از باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha