معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به وضعیت کرونا در بیمارستان های تحت پوشش این دانشگاه و همچنین شروط یک تعطیلی موثر برای مقابله با کرونا در پیک پنجم، گفت: در حال حاضر در دانشگاه علوم پزشکی تهران بالای ۲۰۰۰ بستری داریم که از زمان پیک اول تا کنون، هیچ وقت به این مقدار بستری نرسیده بودیم.

رکوردهای پیاپی کرونا در کشور / شروط تعطیلی موثر در پیک پنجم

سلامت نیوز:معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به وضعیت کرونا در بیمارستان های تحت پوشش این دانشگاه و همچنین شروط یک تعطیلی موثر برای مقابله با کرونا در پیک پنجم، گفت: در حال حاضر در دانشگاه علوم پزشکی تهران بالای ۲۰۰۰ بستری داریم که از زمان پیک اول تا کنون، هیچ وقت به این مقدار بستری نرسیده بودیم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر فرشاد علامه  درباره وضعیت کرونا در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: در حال حاضر در دانشگاه علوم پزشکی تهران بالای ۲۰۰۰ بستری داریم که هیچ وقت به این مقدار نرسیده بودیم. البته هر روز هم دارد بیشتر می‌شود و هر روز رکورد شکسته می‌شود. از پیک اول تا کنون هیچوقت اینقدر تعداد بیمار بستری نداشتیم.


وی افزود: آخرین آماری هم که از میزان مراجعه سرپایی داشتیم، ۱۹۷۰ مراجعه بوده است که بستری‌مان از این تعداد نزدیک ۴۵۰ نفر بوده است. در حال حاضر مجموعا بالای ۲۰۰۰ بستری کرونایی در بیمارستان‌هایمان داریم. باید توجه کرد که بالاترین میزان بستری در بخش‌ها از پیک یک تا پیک چهار، در پیک چهار بود که قله آن و بیشترین میزانش ۱۶۶۰ نفر بستری بود، اما در این پیک اکنون به بالای ۲۰۰۰ بستری رسیده‌ایم.


علامه ادامه داد: در عین حال مراکز سرپایی تزریق رمدسیویر هم در بیمارستان‌ها فعالند و اگر این مراکز نبودند، بیشتر دچار مشکل می‌شدیم. در این مراکز در کل بیمارستان‌های دانشگاه اعم از دولتی و خصوصی در روز گذشته ۱۳۱۹ مورد رمدسیویر سرپایی تزریق شده است. حال اگر قرار بود این افراد را هم بستری کنیم، دچار مشکل می‌شدیم.


کمبود رمدسیویر؛ نه

کمبود سرم تزریقی؛ آری

وی درباره کمبود دارو و رمدسیویر، گفت: کمبود رمدسیویر نداریم، اما کمبود سرم تزریقی وجود دارد که البته مدیریت می‌کنیم و با سختی می‌رسانیم. البته در حوزه داروهای دیگر برای بیماری‌های دیگر کمبودهایی در سطح کشوری وجود دارد، اما ربطی به کرونا ندارند و در کرونا کمبود رمدسیویر نداریم.


آی سی یو پر است

دائما ظرفیت های جدید به کرونا اختصاص می دهیم

علامه با بیان اینکه تخت‌های آی سی یو هم با این حجم بیمار قاعدتا پر است، گفت: البته دائما در حال جابجایی هستیم. به طوری که یکسری بیمار ترخیص می‌شوند و یکسری بیمار هم متاسفانه فوت می‌کنند و بیماران دیگر جایگزین می‌شوند. ما هر روز هم داریم از ظرفیت تخت‌های سایر بیماری‌ها استفاده می‌کنیم. به طوری که بخش‌های مختلف در بیمارستان‌های مختلف را به کرونا اختصاص می‌دهیم. بر این اساس بیماران غیر اورژانسی را بستری نمی‌کنیم و فقط خدمات اورژانسی را در سایر بیماری‌ها ارائه می‌کنیم. در این حالت تخت‌ها را برای کرونا خالی می‌کنیم.


معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در حال حاضر از ۲۰۰۴ بیمار بستری در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران، ۵۱۲ بیمار در بخش‌های ویژه بستری هستند، ۱۳۵۳ بیمار در بخش‌های عادی و ۱۳۹ نفر هم در اورژانس هستند. در عین حال اکنون در تمام سیستم سلامت و در همه ارگان‌ها اعم از تامین اجتماعی و ... بیمار بستری می‌شود. هرچه همه بیشتر بتوانند کمک کنند، به نفع مردم است.


شروط تعطیلی موثر در پیک پنجم

وی با اشاره به پیشنهاد تعطیلی دو هفته ای برای کنترل پیک پنجم، گفت: اگر قرار باشد تعطیلی مانند دفعه قبلی باشد که فقط کارمندان دولت نیامدند، اما همه جا باز بود و نظارتی نبود، فایده‌ای ندارد. هرچند که قرنطینه و تعطیلی تبعات زیادی دارد و بر روی اقتصاد و کار و کاسبی مردم تبعات دارد و باید به فکر جبران آن بود، اما از طرفی هم با شرایطی که کرونا پیش می‌رود، به نظر می‌رسد که تعطیلی که همه جا را تعطیل کند، موثر خواهد بود. تعطیلی که بتواند بار انتقال ویروس را در جامعه کم کند، کمک کننده است. به طوری که هم راه‌ها و رستوران‌ها و پاساژها و... بسته شوند. به طوری که مقرراتی که در انتهای پیک چهارم ایجاد شد و از انتقال جلوگیری شد، باشد. نه اینکه مانند دو سه روزی که اخیرا تعطیل کردند و همه جا باز بود، در این صورت تعطیلی موثر نخواهد بود.


کادر درمان خسته اند

علامه با بیان اینکه با توجه به واکسیناسیون کادر درمان میزان ابتلا کمتر است، گفت: هرچند که ابتلای مجدد بعد از واکسن هم داریم، اما از شدت آن کاسته شده است، اما کادر درمان واقعا خسته هستند. فکر کنید که وقتی یک بیمارستان ما ۵۰ درصدش زیر بار کرونا است و در عین حال بیماران و بیماری‌های دیگری هم مانند سکته قلبی، سکته مغزی و ... هم وجود دارند و نمی‌توان به آنها خدمت نداد. بنابراین نصف بیمارستان زیر بار کروناست و نصف دیگرش برای بیماران اورژانسی دیگر است. هرچند که همواره داریم به تخت‌های کرونا اضافه می‌کنیم و شرایط سختی برای سیستم درمانی است. در عین حال برای بیماران کرونایی از همه کادر استفاده می‌کنیم. اینطور نیست که فقط رزیدنت‌ها یا متخصصین  داخلی و عفونی بیمار ببینند، بلکه اکنون همه اعم از جراح و ... دارند بیمار کرونا می‌بینند. ما از تمام ظرفیت هیات علمی و بیمارستان‌ها استفاده می‌کنیم تا بتوانیم بیماری را جمع کنیم. یک حرکت جهادی است که همه دارند، کمک می‌کنند و خستگی را برای تمام سیستم ایجاد می‌کند.


علائم جدی کرونا

وی با بیان اینکه کرونای دلتا عمدتا علائم سرماخوردگی مانند آبریزش بینی و... دارد، گفت: مردم اگر علامت سرماخوردگی در خودشان دیدند، باید فکر کنند کروناست، مگر اینکه خلافش ثابت شود. البته اگر حال بدی ندارند، ابتدا به مراکز ۱۶ ساعته بهداشتی مراجعه کنند، مگر اینکه علائم جدی و نگران کننده داشته باشند. این علائم شامل تب بالا، تب طول کشیده، بی حالی شدید، تنگی نفس، درد قفسه سینه، سرفه شدید و ... دارند یا افرادی که بیماری زمینه‌ای جدی دارند یا داروهای نقص ایمنی مصرف می‌کنند، حتما باید در اسرع وقت به مراکز درمانی مراجعه کنند. البته کسی که علائم سرماخوردگی هم دارند حتما به مراکز ۱۶ ساعته مراجعه کنند تا چک شوند و خدایی نکرده دیر نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha