یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 315868

از آنجایی که همیشه صحبت از درد زایمان طبیعی بوده است، مادران هنگام انتخاب زایمان طبیعی و سزارین سر دو راهی می‌مانند که کدام را انتخاب کنند و در نهایت ممکن است به دلیل دردهای ناشی از زایمان طبیعی از انتخاب آن صرف نظر کنند.

زایمان طبیعی بدون درد با تزریق اپیدورال

سلامت نیوز: از آنجایی که همیشه صحبت از درد زایمان طبیعی بوده است، مادران هنگام انتخاب زایمان طبیعی و سزارین سر دو راهی می‌مانند که کدام را انتخاب کنند و در نهایت ممکن است به دلیل دردهای ناشی از زایمان طبیعی از انتخاب آن صرف نظر کنند.

با تزریق اپیدورال توسط آقای دکتر محمد حسین دلشاد، فوق تخصص درد و متخصص بیهوشی دردهای زایمان طبیعی کاملا فروکش می‌کند و می‌توانید ادامه زایمان را کاملا بدون درد سپری کنید. امروزه زایمان طبیعی به روش اپیدورال از ایمن‌ترین روش‌های زایمان است.

اما، از آنجایی که زایمان طبیعی از مزایای بیشتری نسبت به زایمان سزارین برخوردار است، تزریق اپیدورال را برای بی دردی مادران در نظر گرفته‌اند.

در حقیقت با این روش در حین زایمان حداقل‌ترین درد را احساس می‌کنید یا کاملا بدون درد هستید و در نهایت خاطره خوشی از زایمان به جا خواهد ماند.

از آنجایی که دغدغه بسیاری از مادران در انتخاب زایمان طبیعی، درد زیاد ناشی از این زایمان است، ما در ادامه این مقاله قصد داریم اطلاعاتی در خصوص این روش در اختیار شما قرار دهیم.

زایمان طبیعی، اما بدون درد

اگر شما هم به دلیل مزایای زیاد زایمان طبیعی، این نوع زایمان را انتخاب کرده‌اید و تنها به دلیل ترس از درد از انتخاب آن صرف نظر می‌کنید، باید با روش زایمان بی درد آشنا شوید.

در حین زایمان رحم منقبض می‌شود تا نوزاد به سمت بیرون خارج شود. در حقیقت این انقباضات است که منجر به درد در مادر می‌شود. زایمان زمانی شروع می‌شود که رحم منقبض و دهانه رحم شروع به باز شدن کند تا در نهایت راهی برای بیرون آمدن نوزاد ایجاد شود.

هنگام زایمان، درد ناشی از انقباضات رحم از طریق اعصاب ستون فقرات از رحم به مغز منتقل می‌شود. از این رو داروی اپیدورال در نزدیک نخاع و در کانال نخاعی تزریق می‌شود.

شاید برخی از افراد تصور کنند این دارو منجر به بی حسی در این قسمت از بدنشان می‌شود و قادر به حرکت کردن یا تکان دادن این قسمت از بدن خود نیستند.

در حقیقت اینطور نیست، این دارو تنها منجر به بی دردی در حین زایمان می‌شود. با تزریق اپیدورال از انتقال درد به مغز جلوگیری می‌شود، در نهایت مادر زایمان راحتی را سپری خواهد کرد.

آشنایی با روند زایمان طبیعی بی درد

روند زایمان بی درد همانند زایمان طبیعی است، به جز قسمتی که اپیدورال برای بی دردی تزریق می‌شود. قبل از شروع زایمان فعال و قبل از تزریق اپیدورال به مادر سرم زده می‌شود.

برای تزریق داروی بی دردی باید دهانه رحم کمی باز شده باشد، سپس متخصص بیهوشی ( https://drdelshadfoundation.com/anesthesiologist/ ) از مادر می‌خواهد که کمر خود را قوس دهد یا به پهلو دراز بکشد یا بنشیند.

چنین حالت‌هایی به پزشک این امکان را می‌دهد تا سوزن در محل مناسبی جهت تزریق قرار گیرد و تاثیرگذاری اپیدورال افزایش پیدا ‌کند. قبل از تزریق، قسمت مورد نظر ضد عفونی می‌شود تا احتمال ایجاد عفونت به حداقل برسد. سپس یک لوله پلاستیکی کوچک، به نام کاتتر از طریق سوزن وارد فضای اپیدورال می‌شود.

فضای اپیدورال قسمتی بین استخوان‌های ستون فقرات و اطراف اعصاب نخاعی است. سپس سوزن به آرامی خارج می‌شود و کاتتر باقی می‌ماند تا در صورت نیاز مجدد به داروی اپیدورال بدون نیاز به وارد کردن سوزن، از این قسمت دارو تزریق شود. برای جلوگیری از تکان خوردن کاتتر، توسط چسب به قسمتی از کمر چسبانده می‌شود.

پس از تزریق اپیدورال مادر مدت کمی، حدود ۵ تا ۳۰ بعد متوجه بی دردی خود می‌شود و ادامه زایمان را بدون درد سپری خواهد کرد.

مزایای شگفت‌انگیز زایمان بی درد

از مزایای بی نظیر این روش زایمان طبیعی می‌توان به چنین مواردی اشاره کرد:

  • خانم‌ها می‌توانند در اغلب مواقع بدون هیچ دردی یا با حداقل‌ترین درد زایمان طبیعی را تجربه ‌کنند و در عین حال هوشیار و قادر به حرکت باشند. حتی قادرند با پوزیشن‌های مختلف به تسریع روند زایمان کنند.
  • درد ناشی از زایمان طبیعی منجر به ترشح هورمون‌های استرس در مادر می‌شود که باعث ناراحتی مادر و حتی نوزاد خواهد شد. در زایمان‌های بدون درد چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.
  • مدت زمان زایمان به‌دلیل همکاری مادر به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.
  • فشار خون، ضربان قلب و دیگر علائم حیاتی مادر کاملا تحت کنترل است و اقداماتی جهت جلوگیری از هرگونه عارضه‌های احتمالی برای مادر انجام می‌گیرد.
  • در موارد اضطراری و در صورت نیاز امکان سزارین به راحتی امکان‌پذیر است.
  • از آسیب به ماهیچه‌های لگن که ممکن است در هنگام زایمان طبیعی رخ دهد، جلوگیری خواهد شد.

عارضه‌های جانبی موقت

گاهی ممکن است عارضه‌های جانبی کوتاه مدت ناشی از تزریق اپیدورال وجود داشته باشد که این موارد به شرح زیر است:

  • خارش
  • تهوع و استفراغ
  • افت فشار خون
  • سردرد

تمامی این موارد قبل از تزریق برای زایمان طبیعی بدون درد ( https://drdelshadfoundation.com/painless-natural-childbirth/ ) در نظر گرفته شده‌اند و پزشک اقداماتی مانند تزریق سرم جهت جلوگیری از برخی این موارد در نظر گرفته است. در صورت ایجاد هر یک از این عوارض، با اقدامات درمانی پس از مدت کوتاهی برطرف می‌شود و مشکل خاصی را ایجاد نمی‌کند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha