در روزهایی که نفس مردم مشهد زیر سایه کرونا به‌تنگ آمده و وضعیت این شهر نزدیک به سیاه است، انتشار ویدئویی از یک مراسم ایام محــرم، بازتاب فراوانی داشت و حتی موجــب تذکر رهبر معظم انقلاب گردید. ویدیویی كه روز سه‌شنبه از مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) «هیات علمدار مشهد الرضا» در كانال تلگرامی این هیات پخش شد، نشان می‌داد كه صدها مرد عزادار در حسینیه حضرت زینب‌(س) واقع در چهارراه شهید شــیرودی مشهد، بدون پیراهن، بدون ماسك، نزدیک به یكدیگر مشغول عزاداری و همراهی با سخنران و مداحان این مراسم؛ شیخ مهدی شریف، حاج مهدی اكبری و حاج سعید قانع بودند.

سلامت نیوز: در روزهایی که نفس مردم مشهد زیر سایه کرونا به‌تنگ آمده و وضعیت این شهر نزدیک به سیاه است، انتشار ویدئویی از یک مراسم ایام محــرم، بازتاب فراوانی داشت و حتی موجــب تذکر رهبر معظم انقلاب گردید. ویدیویی كه روز سه‌شنبه از مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) «هیات علمدار مشهد الرضا» در كانال تلگرامی این هیات پخش شد، نشان می‌داد كه صدها مرد عزادار در حسینیه حضرت زینب‌(س) واقع در چهارراه شهید شــیرودی مشهد، بدون پیراهن، بدون ماسك، نزدیک به یكدیگر مشغول عزاداری و همراهی با سخنران و مداحان این مراسم؛ شیخ مهدی شریف، حاج مهدی اكبری و حاج سعید قانع بودند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی، در این میان، محسن نجات، سخنگوی قرارگاه عملیاتی پیشگیری و مقابله با کرونا خراسان رضوی، گفت: «با اینکه شرایط شیوع کرونا در استان خراسان رضوی بحرانی و اضطراری است ولی نمی‌توانیم عزاداری‌ها را تعطیل کنیم و مراسم عزاداری ایام محرم بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا توسط هیات‌‌های مذهبی انجام خواهد شد.» مشاهدات خبرنگار «آرمان ملی» نیز نشان می‌دهد که وضعیت در چند هیات شهر تهران و در فضای سربسته بهتر از مشهد نبود، موضوعی که سازمان تبلیغات اسلامی به برگزاركنندگان آنها تذكر داده است. همان‌طور که محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با انتشار ویدئویی از رعایت نشدن پروتکل‌های کرونا در بعضی هیات‌های عزاداری محرم انتقاد کرد. در این میان مراسم عزاداری هیأت زوارالبقیع در شب‌های دهه محرم در تکیه شاهزاده علی‌اکبر ترمینال جنوب برگزار می‌شود که تصاویر منتشر شده از این هیأت، نشان می‌دهد که دستورالعمل‌های بهداشتی در آن رعایت نشده است. عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور نیز برگزاری مراسم عزاداری در مکان‌های سرپوشیده را خلاف دستورالعمل‌ها دانست و اعلام کرد: «متاسفانه گزارش‌های نامناسبی از عدم رعایت پروتکل‌ها در برخی از مراسم‌‌های هیات‌ها این روزها رسیده بود.»  ظاهرا پلیس امنیت نیز وارد عمل شده و مسئولان این هیأت را احضار کرده است، با این حال مهدی اکبری مداح و مسئول هیأت علمدار مشهدالرضا با انتشار یادداشتی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام با اشاره به تأکید  رهبر انقلاب به هیأت‌ها مبنی بر رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی در برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم بابت تخلفات کرونایی به وجود آمده در شب اول محرم در این هیأت عذرخواهی کرد و گفت: «هیچ عمدی در کار نبوده است.»


 خانه‌ها را حسینیه کنید
در این شرایط بسیاری از کارشناسان بهداشتی کشور، از مردم خواستند که مراسمات عزاداری را در خانه برگزار کنند، همان‌گونه که در سال گذشته شعار «هر خانه یک حسینیه» سبب شد که اینگونه اتفاقات کمتر رخ بدهد. جمعی از متخصصان اپیدمیولوژی با انتشار بیانیه‌ای در مورد ملاحظات برگزاری مراسم محرم با رعایت شرایط اپیدمی کرونا در کشور نکاتی را متذکر شده و توصیه‌هایی را برای مردم مطرح کردند. در بیانیه آنها آمده است: «امسال در حالی وارد دهه اول محرم می‌شویم که ۳۳۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۴ شهر در وضعیت نارنجی و فقط ۲۸ شهر در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند. از طرفی همه ما با ایام سوگواری و عزاداری و گرامیداشت قیام عظیم کربلا و حضرت سید الشهدا (ع) و یارانش روبه‌رو هستیم. در حال حاضر افرادی‌که به ویروس آلوده هستند و شاید خود آنها نیز از آن اطلاعی نداشته باشند، با عدم رعایت پروتکل های بهداشتی با سرعت بسیار بالا و در زمانی کوتاه موجب انتقال ویروس می‌شوند. متاسفانه این سرایت پذیری بالا حتی در فضای باز نیز روی می‌دهد. این ویروس به سرعت منتقل می‌شود و ما نیز می‌توانیم آن را به سرعت به سایر افراد منتقل کنیم و در بین مبتلایان جدید، تعدادی به علت شدت عوارض بیماری مجبور به بستری در بیمارستان شده و حتی جان خود را از دست می‌دهند. رهبر معظم انقلاب نیز در سال گذشته به رعایت توصیه‌های کارشناسان بهداشتی در همه ایام مخصوصا در عزاداری های محرم تاکید فرمودند. از این رو درخواست ما به عنوان متخصصین اپیدمیولوژی و بهداشت عمومی از همه مردم عزیز و شریف ایران این است که برای عزاداری‌های حسینی امسال، هر خانواده، خانه خود را به عنوان محل عزاداری در نظر بگیرند و ضمن بهره گیری از صدا و سیما و ظرفیت فضای مجازی از حضور در سایر مکان‌ها جدا خودداری فرمایید. در صورتی‌که به‌هر دلیلی در این مراسم‌ها شرکت فرمودید، فقط و فقط در مراسم‌هایی شرکت فرمایید که در فضای باز و با داشتن ماسک و رعایت فاصله حداقل دو متر از یکدیگر انجام می‌شود. همچنین از همه اقشار مختلف مردم درخواست می‌شود که برای رعایت پروتکل‌ها با بازرسین مهندسی بهداشت محیط همکاری کامل داشته باشند. از همه آحاد جامعه انتظار می‌رود که با توجه ویژه به موضوع حق الناس و مسئولیتی که همه در قبال یکدیگر داریم این توصیه ها را جدی بگیرید.»


 حمل جنازه با تاکسی‌های وَن‌!
با توجه به این شرایط ۴۲ هزار و ۵۴۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور از سه شنبه تا چهارشنبه (20 مرداد) شناسایی شد و در طول این مدت، ۵۳۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند. ۶ هزار و ۹۳۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در این میان وضعیت مشهد و تهران در مواجهه با شیوع کرونا، بسیار سیاه است  و بیمارستان‌ها دیگر تخت خالی برای پذیرش بیمار ندارند و بیماران را در راهروها بستری می‌کنند. فرمانده عملیات مدیریت کرونا در تهران از بستری ۹۶۲۰ بیمار کرونا در بیمارستان‌های تهران خبر داد و وضعیت به‌حدی وخیم است که رئیس سازمان تاکسیرانی شهرداری مشهد گفته است: «بنا به‌درخواست سازمان فردوس‌ها، فراخوانی به رانندگان تاکسی‌های وَن برای کمک به بهشت رضا(ع) و بهشت رضوان ارسال شده است و افرادی که تمایل داشته باشند می‌توانند درخواست‌شان را ارائه کنند. به دلیل افزایش تعداد فوتی‌ها سازمان فردوس‌ها دچار کمبود آمبولانس شده است، بر همین اساس برای سرویس‌دهی و جابه‌جایی اجساد در داخل بهشت رضا (ع) یا رضوان اعلام نیاز کرده و این پیامک را ارسال نمود. نمونه این کار سال گذشته برای اداره پست هم انجام شد و در آن زمان باتوجه به درخواست اداره پست، حدود ۷۰ خودرو به این اداره کمک کردند. اکنون با توجه به کاهش زائر وضعیت خودروهای ون مقداری کساد است و می‌توانند با توافقی که با سازمان فردوس‌ها می‌کنند، چند روز در آنجا فعالیت داشته باشند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha