البته در این زمینه باید همه كشور همكاری كنند. یعنی لاك داون باید تصمیم حاكمیت باشد نه تصمیم یك وزارتخانه یا دستگاه. تمام برنامه‌های اقتصادی مردم از قبیل عوارض، مالیات، پرداخت حق كارفرما و غیره باید در این دو هفته تعطیل شود و فرصت جدیدی داده شود.

تسویه‌حساب كرونایی

سلامت نیوز:البته در این زمینه باید همه كشور همكاری كنند. یعنی لاك داون باید تصمیم حاكمیت باشد نه تصمیم یك وزارتخانه یا دستگاه. تمام برنامه‌های اقتصادی مردم از قبیل عوارض، مالیات، پرداخت حق كارفرما و غیره باید در این دو هفته تعطیل شود و فرصت جدیدی داده شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،بنابراین تمام اسناد الزام‌آور اقتصادی برای كسبه و مردم عادی در این دو هفته باید متوقف شود. همچنین لازم است فرآیندهای مختلف اجتماعی كاهش یابد. این دو هفته لاك‌داون نیز باید هر چه سریع‌تر انجام شود؛ چراكه هرچه زمان بگذرد این ویروس دلتا بیشتر در سطح شهر می‌چرخد و آن موقع دیگر هر اقدامی اثربخشی خود را از دست خواهد داد.

از طرف دیگر لاك‌داون زیر دو هفته هم ارزشی ندارد و نباید انجام شود. در این میان اقناع‌سازی مردم بسیار مهم است، چراكه در لاك‌داون مردم آسیب می‌بینند و باید كمك كرد و بسته‌های مختلف حمایتی فراهم شود. در مجموع بالا بردن سطح واكسیناسیون عمومی و انجام لاك‌داون تنها راه قطعی برای مدیریت بیماری است و راه دیگری وجود ندارد.

با توجه به سرایت‌پذیری بالاتر ویروس دلتا نسبت به ویروس‌های قبلی كرونا، طولانی‌تر بودن و بار بالاتر ویروس در مبتلایان و از آنجا كه تغییری در شرایط فعلی مدیریت بیماری شاهد نیستیم، طبیعتا انتظار نداریم كه فعلا تغییر چندانی در وضعیت بیماری ایجاد شود.  اگر مداخلات مذكور به صورت جدی در سطح كشور اعمال نشود، طبیعتا بعید است كه آمار فعلی فروكش كند.»

چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ / ساعت 20 و 7 دقیقه:

 علیرضا زالی؛ فرمانده عملیات مدیریت كرونا در تهران: «وقتی اولین مورد كرونا در قم مشاهده شد، خواهان قرنطینه قم شدم و گفتم انتخابات شهر قم تعطیل شود، اما بعضی‌ها مرا مسخره كردند و گفتند این بیماری را به راحتی كنترل می‌كنیم. اسفند سال 1398 وقتی كارشناسان سازمان بهداشت جهانی به ایران آمدند، سعی كردم با آنها وقت بیشتری بگذرانم. ما شناختی از كرونا نداشتیم و من مایل بودم از نظرات این گروه كارشناس و با تجربه‌ای كه از خارج از كشور می‌آید استفاده كنم.

این گروه به من گفتند، آقای دكتر، ما تعجب می‌كنیم از همكاران شما كه دایم به ما می‌گویند بیایید از نظام بهداشتی ایران تعریف كنید در حالی كه ما برای آسیب‌شناسی و كمك به شما آمده‌ایم. چرا ما را به رادیو و تلویزیون می‌برند و از ما مصاحبه می‌گیرند و ما باید تعریف كنیم كه نظام بهداشتی ایران نظام خوبی است؟ ما اصلا برای این كار به ایران نیامده‌ایم. پس از این صحبت‌ها من به دكتر اسدی لاری (معاون روابط بین‌الملل وزارت بهداشت) تلفن زدم و گفتم آقای دكتر، این كارشناسان چیز دیگری می‌گویند و ما مسیر را به غلط پیش می‌رویم. جلسه‌ای بگذاریم و وزارت بهداشت را به سر خط بیاوریم.

این افراد، افراد برجسته‌ای هستند كه این حرف‌ها را می‌گویند. ما به جای مشورت با آنها، مدام از آنها می‌خواستیم در رسانه‌ها از نظام سلامت ایران تعریف كنند. ما آمارهای مرگ و میر را از سازمان بهداشت جهانی پنهان كردیم. كمك‌های جهانی و پزشكان بدون مرز را از فرودگاه برگرداندیم در حالی كه اطلاعات چندانی درباره ویروس نداشتیم و از مشاوره‌های بین‌المللی استفاده نكردیم.

چرا چین كه دوست صمیمی ما است به ما واكسن كافی نمی‌دهد؟ خبرهای خیلی تلخ‌تری برای هفته‌های آینده داریم و شرایط بسیار بدتر خواهد شد. دلتا ۳ ماه در هند طول كشید، آنها به سرعت همه را واكسینه كردند. ما نباید غصه قیمت واكسن را بخوریم. حتی باید دوبرابر قیمت بخریم و مردم را واكسینه كنیم. ۷۲۰ میلیون یورو خرج رمدسیویر كردیم و این پول را باید خرج واكسن می‌كردیم.

هزینه داروهای كرونا چند برابر واردات واكسن شده است اما اجازه خرید واكسن ندادند چون فكر می‌كردند گران است. چطور در تحریم حاضریم تجهیزات نفتی را سه برابر قیمت بخریم، ولی در مورد واكسن این كار را نمی‌كنیم؟ ما فقط برای ۵ روز ذخیره واكسن داریم و نمی‌توانیم سرعت را زیاد كنیم، اگر واكسن زیاد بود ما مراكز را دوبرابر می‌كردیم. سفیران ما در كشورهای خارجی به دنبال تامین واكسن نبودند.

با سفیر ژاپن صحبت كردم، گفت اصلا سفیر ایران دنبال واكسن نیامده است، این چه دیپلماسی است.»

چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ / ساعت 22:  

پاسخ محمدجواد ظریف؛ وزیر امور خارجه به اظهارات علیرضا زالی: «شرایط كرونا وخیم است و نیاز به كوشش و همدلی ملی داریم. بنده و همكارانم در نبرد تمام عیار با #جنایت_تحریم و #تروریسم_اقتصادی، تمام سعی‌مان را برای افزایش واردات واكسن خارجی و تامین نیازهای تولید داخلی انجام داده و خواهیم داد و در برابر مسوولان بهداشت كشور و ایثارگران سلامت سر تعظیم فرود آورده و دست تك‌تك آنها را می‌بوسیم.

ولی متاسفانه حمله و توهین و افترا به دستگاه دیپلماسی از مستحب موكد هم عبور كرده و تبدیل به واجب عینی و نه حتی واجب كفایی شده است. چون حتما ۸ سال حمله به ما وجوب كفایی را پوشش داده بود. ۸ سال است به خاطر منافع ملی و رعایت حرمت مردم عزیزمان سكوت كرده‌ایم ولی در موضوع تامین واكسن و مبارزه با كرونا كه با جان ملت دلاور ایران سروكار دارد، توهین و افترا به دستگاه دیپلماسی به جایی رسیده كه سكوت را غیرممكن كرده است.

آقایانی كه به دستگاه دیپلماسی در مورد واكسن توهین می‌كنند فقط به یك سوال پاسخ دهند: بیش از ۲۴ میلیون واكسن‌ وارداتی تاكنون و بیشتر نیازهای تولید داخلی را كدام دستگاه به‌رغم تحریم و همه كارشكنی‌ها و... وارد كشور كرده است؟ نگذارید از سكوت پشیمان شویم و بپرسیم: اولین‌بار چه كسی در دولت بحث كرونا را مطرح كرد؟ چه پاسخی به او داده شد؟ كدام دستگاه پیشنهاد تمهید واردات واكسن از چین را در شهریور گذشته مطرح كرد؟ دقیقا همان كاری كه بعد از آن تاریخ امارات (برای سینوفارم) و تركیه (برای سینوواك) انجام دادند؟ چه كسانی گفتند مردم ما موش آزمایشگاهی نیستند؟ كدام وزیر واكسن اسپوتنیك را در سفرش از روسیه گرفت؟ چه كسانی به او حمله كردند و او سكوت كرد و كار را ادامه داد؟

كدام دستگاه به مهم‌ترین تامین‌كننده خارجی واكسن كشور هر روز حمله می‌كند؟ چه وزیری مجبور است از حیثیت خودش هزینه كند و برای مصالح مردم عزیز ایران حرف‌های دوستان را رفع و رجوع نماید؟ كدام دستگاه تا امروز خرید و اهدای بیش از ۲۴ میلیون واكسن خارجی را تمهید كرده و واردات انبوه و مستمر را در هفته‌های آینده مذاكره و نهایی كرده است؟ بیشتر دستگاه‌ها و مواد اولیه تولید واكسن داخلی را كدام وزارتخانه تامین و وارد كرد؟ كدام وزیر تولید مشترك واكسن كوبایی با پاستور را در سفرش به كوبا در پاییز سال گذشته كلید زد؟

چرا این‌قدر زمان تلف شد؟ كدام دستگاه پروفورمای ورود ۲۰ میلیون واكسن از اروپا را رد كرد؟ باز هم بگویم؟» 

چهارشنبه 20 مرداد 1400 / ساعت 22 و 15 دقیقه: 

  پاسخ كیانوش جهانپور؛ رییس مركز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت به علیرضا زالی: «برخی كم‌لطفی‌ها و بی‌مهری‌ها به دستگاه دیپلماسی و تولید داخل واكسن انجام می‌شود.

روند واكسیناسیون علاوه بر تلاش همكاران ما در نظام سلامت، قطعا مدیون تلاش بسیاری از عزیزان است. دستگاه دیپلماسی پیشانی روند تامین واكسن بوده است. نمایندگان جمهوری اسلامی و سفرای ایران در كشورهایی مانند ژاپن و روسیه و چین و كوبا تلاش كردند و امروز نتیجه آن منجر به روند مستمر تامین واكسن كرونا شده است.

بیش از ۲۰درصد جمعیت هدف ما حداقل دوز اول واكسن كرونا را دریافت كرده‌اند. برخلاف برخی صحبت‌ها، ذخیره مناسبی از واكسن داریم و همین حالا حدود ۱۵ روز ذخیره واكسن كرونا داریم. روند تامین واكسن از منابع خارجی و داخلی مستمر است. پیش‌بینی می‌شود تمهیداتی كه برای بیش از ۱۲۰ میلیون دوز واكسن وارداتی انجام شده است، محقق شود. ظرفیت تولید داخلی نیز هفته به هفته افزایش پیدا می‌كند و بخشی از نیاز ما از محل واكسن‌های داخلی تامین می‌شود.»

 پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ / 20 دقیقه بامداد:  

پاسخ رضا زبیب؛ دستیار وزیر امور خارجه به اظهارات علیرضا زالی: «كاری به نادرستی فاحش برخی آمارها در این مصاحبه ندارم، اما خردِناب می‌گوید هر كس در حوزه صلاحیت خود حرف بزند و هر نهادی یك سخنگو داشته باشد. برای تامین واكسن، پیشگام و در كنار وزارت بهداشت بوده و خواهیم‌ بود.

سخن كان از سر اندیشه ناید / نوشتن را و گفتن را نشاید»پنجشنبه 21 مرداد ۱۴۰۰ / 57 دقیقه بامداد:   پاسخ سیدرسول موسوی؛ دستیار وزیر امور خارجه به علیرضا زالی: «یك روز وزارت بهداشت باید به این سوال پاسخ دهد كه چرا اعتبار ۱۵۰ میلیون دلاری هند را كه با تلاش وزارت خارجه برای واردات دارو تخصیص یافت جذب نكرد؟»

 پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ / ساعت 9 و 21 دقیقه: 

  اطلاعیه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی: «صحبت‌های دیروز (چهارشنبه 20 مرداد 1400) منتسب به دكتر علیرضا زالی؛ فرمانده عملیات مدیریت بیماری كرونا در كلان‌شهر تهران درخصوص رویكرد مقابله با كرونا در حالی دست به دست می‌شود كه بخش اعظمی از آن تقطیع و با هدفی خاص از سوی برخی جریان‌ها در حال انتشار است.

دكتر زالی ۲۰ مرداد ماه به مناسبت روز خبرنگار میزبان تعداد محدودی از خبرنگاران و اصحاب رسانه بود تا از تلاش‌های آنان در مدت مبارزه با بیماری كرونا قدردانی كند. از آنجایی كه این جلسه كاملا غیررسمی و صرفا با هدف تقدیر از تعداد محدودی از خبرنگاران برگزار شده بود، برخی صحبت‌های دكتر زالی به صورت تقطیع شده و انتخابی از برخی كانال‌ها منتشر شده است. این درحالی است كه به هیچ عنوان این بخش تقطیع شده مورد تایید دكتر زالی نبوده و این نوع انتخاب خاص از برخی صحبت‌های غیررسمی موجب سوءتفاهم و برداشت نامناسب رسانه‌ای شده است.

مردم و متخصصان و اصحاب رسانه نیك می‌دانند كه دكتر علیرضا زالی از ابتدای شیوع كرونا، شفاف، صادقانه و بدون لكنت با مردم و مسوولان سخن گفته است و هر كجا كه ضرورت داشته است از تریبون‌های مختلف پیام خود را منتشر كرده است. لذا اگر ضرورتی ایجاب كند به صورت رسمی و در قاب و قامت رسانه‌ای رسمی و مورد وثوق با همه مردم و مسوولان در میان خواهند گذاشت.

در همین راستا اعلام می‌دارد این نوع انتشار ناقص و خام كه با اهداف خاص غیرعلمی و غیراخلاقی صورت می‌پذیرد، به مصلحت ملت شریف ایران نیست و بر تمام ما فرض است در شرایط فعلی از پرداختن به هرگونه حاشیه‌ای پرهیز و تلاش خود را جهت حل مشكلات بیماران كرونایی افزایش دهیم؛ همان‌گونه كه حفظ وحدت و روحیه همدلی و نشاط مدافعان سلامت و كادر سختكوش بهداشت و درمان و ارایه اطلاعات و آگاهی لازم به مردم عزیز اولویتی مهم و حساس است. همچنین به منظور ابهام‌زدایی و تصحیح برخی موارد مطروحه، دكتر زالی به زودی و طی مصاحبه‌ای با رسانه‌های رسمی به ارایه توضیحات و جزییات بیشتری خواهد پرداخت.» 

پنجشنبه 21 مرداد 1400 / ساعت 12 و 7 دقیقه:

 مسعود خوانساری؛ رییس اتاق بازرگانی تهران: «فروردین ماه امسال همه مقدمات واردات 6 میلیون دوز واكسن را با موافقت رییس‌جمهور و ستاد كرونای تهران طی كردیم، اما به دلایلی كه تاكنون برای ما مشخص نگردیده، وزارت بهداشت مانع از انجام كار شد.»

 پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ / ساعت 13 و 35 دقیقه: 

سعید نمكی؛ وزیر بهداشت:«كرونا یك پدیده صرفا بهداشتی و درمانی نیست و یك پدیده اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است، تاریخ نشان خواهد داد كه مثل طاعون كه همه مناسبات اروپا را تغییر داد كرونا هم همه مناسبات جهان را تغییر خواهد داد. توفیقات زیادی را كسب كردیم كه ما را در صدر بسیاری از كشورهایی كه امكانات به‌مراتب فراوان‌تری داشتند، قرار داد.

تاریخ قضاوت خواهد كرد آنهایی كه قصد داشتند شیوه زیستن افغانستان، پاكستان و هند را تحمیل كنند و ادعای آمار سوییس، انگلیس، فرانسه و امریكا را از ما داشتند، عده‌ای ما را با كشورهای اروپایی كه در اوج برخورداری از همه امكانات هستند، مقایسه و سپس مواخذه می‌كنند كه چرا تعداد مرگ‌های ما در این حد است و از آن طرف وقتی ما برای اجرای پروتكل‌ها ایستادگی می‌كنیم انتظار دارند شبیه كشورهایی زندگی كنیم كه اصلا پروتكل در آنجا معنایی ندارد.

متاسفانه در طول 8 روز هزار و ۳۲ پرواز به شهر مشهد در پیك كرونا از نقاط مختلف كشور و كشورهای همسایه بدون رعایت پروتكل‌های بهداشتی انجام شده است؛ در هتل‌ها، بازارها و حرم مقدس دستورالعل‌ها رعایت نمی‌شوند؛ این در حالی است كه كادر درمان و بسیج در كنار هم شبانه‌روز تلاش كردند و همچنان در جبهه مقابله با كرونا هستند اما عده‌ای كار را رها كرده‌اند، به همین دلیل ما در ته این رودخانه در حال جمع‌آوری جنازه هستیم.

منصفانه نیست كه عده‌ای با كبریت و بنزین در دست آتش بزنند و ما در كنار هم آتش‌نشانان مظلوم این سرزمین باشیم و همه از ما انتظار داشته باشند. اینكه چطور شد كه این همدلی و وفاق باز هم به پیك دیگری كشیده شد و مرگ مردمان این سرزمین به بالای ۵۰۰ نفر رسید، همه را پیش‌بینی كرده بودم و همه را مكتوب و مرحله به مرحله نوشتم و آخرین نامه غیرمحرمانه من نامه اخیرم به رهبر انقلاب بود كه ایشان هم با حمایتی كه دارند بلافاصله ارجاع فرمودند. از این عادی‌انگاری غیر این نتیجه نمی‌شد انتظار داشت.۱۳۰ هزار تخت قرنطینه در كنار هم در كشور ایجاد كردیم اما موفق نشدیم حتی یك نفر را به قرنطینه ببریم. هیچ جای دنیا اپیدمی را با خواهش، تمنا، مرگ من و جان من كنترل نمی‌كنند.

ما از همراهی كار فرهنگی و بهداشتی با كار محكم برای اعمال پروتكل محروم شدیم. والله ما در دوران كرونا كم نگذاشتیم. یكی از نقصان‌های ما این بود كه قدرت محكمی در كنار خود نداشتیم. متاسفانه پشتیبانی‌های لازم از بسیج و ما انجام نشد؛ حداقل‌هایی كه نیاز داریم را برای همكاران سلامت به ما ندادند. هنوز بخشی از آن یك میلیاردی كه حضرت آقا در ۱۴ فروردین ۹۹ فرمودند دریافت نكرده‌ایم و بخشی هم كه دریافت كردیم قطره‌چكانی بود كه پایه پولی تغییر نكند؛ مثل فرد تشنه‌ كام كه در كویر باشد و ما قطره قطره به او آب بدهیم. در بحث كیت هم همین‌طور بود.

ما آزمایشات را به روزانه ۱۳۰ هزار عدد رساندیم. وقتی كه كرونا شیوع پیدا كرد ما كیت نداشتیم و دوستان‌مان شبانه‌روزی تلاش كرده و كیت طراحی كردند. ما كیت را در كشور ساختیم و قیمت آن را به نصف و یك‌سوم رساندیم و روزی ۱۳۰ هزار آزمایشی كه انجام می‌شود ۱۲ میلیارد تومان هزینه می‌خواهد كه در ماه می‌شود ۳۶۰ میلیارد تومان و سالانه بالای ۴ هزار میلیارد تومان. كل كیتی كه ما گرفتیم پول یك ماه هم نیست. من نمی‌گویم كه دیگران نامردی می‌كنند. دیگران هم شاید بیش از این بضاعت نداشتند؛ نمی‌خواهم كسی را متهم كنم. امروز ما در عرصه‌ای قرار گرفتیم كه متاسفانه ویروس دلتا با قدرت سرایت چند برابر، افراد جوان را به مراتب بیشتر گرفتار می‌كند.

من تاسف می‌خورم برای مرگ یك شهروند اما اگر برخی تمهیدات ما نبود امروز باید شاهد مرگ‌های بالای ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ بودیم. ما گام‌های درست، علمی و منطقی برداشتیم و ساعت‌ها طرح دادیم اما ملزومات آن را نداشتیم، اگر هر گام دیگری ‌برداریم و اگر این ماشین تولید بیمار را خاموش نكنند ما زیر این‌بار له می‌شویم. ما امروز در كنار فرمانده ارجمند سپاه، بسیج و عزیزان‌مان در استان‌ها و وزارت بهداشت در پاسخ به فرمان فرمانده دل‌مان می‌خواهیم گام جدیدی ‌برداریم اما در این گام جدید چیز جدید و حرف جدیدی از نظر مبانی علمی نداریم. معتقدیم همان كه طراحی شده باید خوب اجرا شود. كرونا یك پدیده صرفا بهداشتی و درمانی نیست؛ كرونا یك پدیده اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است.

تاریخ نشان خواهد داد كه مثل طاعون كه همه مناسبات اروپا را تغییر داد كرونا هم همه مناسبات جهان را تغییر خواهد داد. پیوند ما و بسیج به عنوان یك سرمایه برای روزهای سخت خواهد بود. بحران‌های عظیمی در نظام سلامت در دنیا پیش رو داریم. تردید ندارم كه اگر یك ماشین بنزین نداشته باشد با اعتقاد صرف نمی‌توان جلو رفت. باید با پروتكل‌شكنی مقابله كرد.

افتخار می‌كنیم كه در واكسیناسیون هم در كنار عزیزان بسیج هستیم، پس از مدت‌ها كه دوست و دشمن ما را در تامین واكسن تنها گذاشتند. خود این مقوله هم گفتنی‌هایی دارد كه اگر بگوییم به بعضی از مناسبات خدشه وارد می‌شود. ۱۲۰ میلیون واكسن تا مهر و آبان برنامه‌ریزی كردیم. خوشحالم برادری كه به جای من معرفی شد برادری است كه جبهه و جنگ و بسیجی را می‌شناسد، عزیزی از جنس بسیج و اعتقادات بسیجی است. بنده هم به عنوان یك سرباز همواره در خدمت نظام هستم و این خدمتگزاری تا آخرین نفس افتخار است.

از همكارانم در دانشگاه‌ها درخواست دارم كه در ارتقای این حركت بكوشند. امروز دیگر نیاز نیست از همه تست گرفته شود. اگر یك نفر در خانواده ویروس دلتا داشت اصل را بر این بگذارید كه همه مبتلا هستند حتی اگر تست آنها منفی بود. قدرت سرایت بسیار بالاست كه ما باید تست منفی را منفی كاذب تلقی كنیم. میزان متوسط تست‌های ما ۴.۶ است.» 

پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ / ساعت 13 و 49 دقیقه:

 علیرضا مرندی؛ رییس فرهنگستان علوم پزشكی ایران خطاب به محمدجواد ظریف: «از تلاش‌های دلسوزانه شما در مدت تصدی وزارت امور خارجه در مقابله با تحریم‌های ظالمانه امریكای جنایتكار و كشورهای غربی حامی او كه با قساوت تمام مردم عزیز كشورمان را از ابتدایی‌ترین حقوق مسلم خود یعنی دسترسی به دارو و تجهیزات پزشكی محروم نمودند، تشكر و قدردانی می‌نمایم. تمهیدات جنابعالی و همكاران شریف‌تان در تامین واكسن كشور از یك سال پیش در شهریور ماه سال گذشته كه كشور چین آمادگی داشت فاز سوم تست بالینی را در ایران انجام دهد و برای این كار حتی واكسن رایگان در مقیاس وسیع هم ارایه می‌داد، قابل تقدیر است.

متاسفانه تلاش‌های دستگاه دیپلماسی به مسوولیت جنابعالی در تامین به‌موقع واكسن از چین در سال گذشته آن‌هم در حد وسیع، توسط عده‌ای كه سخنان‌شان در رسانه‌های غربی و معاند نظام خریدار دارد و دایما افكار عمومی را علیه واكسن‌های چینی و روسی تهییج می‌نمودند، در زمان خود موثر واقع نشد و متاسفانه ایمن‌سازی عمومی را بر ضد كرونا به تاخیر انداخت. در حالی كه كشورهای تركیه و امارات از همین مسیر با واكسن‌های چینی مردم خود را واكسینه كردند.

امید است دولت جدید بدون توجه به تبلیغات سوء عده‌ای مغرض، نسبت به تامین حداكثری و هرچه سریع‌تر واكسن تولید داخل و وارداتی اقدام نماید. از تلاش‌های جنابعالی و همكاران‌تان در دستگاه دیپلماسی كشور در زمینه تسهیل تامین كالاهای اساسی مرتبط با سلامت مردم تشكر و قدردانی نموده و از درگاه خداوند متعال توفیق روزافزون جنابعالی را در خدمت به نظام جمهوری اسلامی ایران خواستارم.»

پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ / ساعت 22 و 39 دقیقه: 

علیرضا زالی؛ رییس دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی و فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری كرونا در كلان‌شهر تهران: «سخنان منتشر شده در نشستی مطرح شد كه خبری نبود.

نشست مذكور برای قدردانی از زحمات جمعی از اصحاب رسانه در دوران كرونا برگزار شد. یك محفل صمیمانه و جلسه غیررسمی با خبرنگاران داشتیم و بسیاری از مباحث مطرح شده اساسا فاقد شأنیت خبری بود كه متاسفانه برخی از این مضامین به شكلی متفاوت نشر پیدا كرده است. ما همواره برای انتقال مفاهیم و نقطه نظرات ستاد، از وسایل ارتباط جمعی متعارف رسانه‌ای استفاده كرده‌ایم و همواره آنچه موردنظر یا منطبق بر سیاست‌های ما بوده است را از طریق رسانه‌های متعارف به استحضار شهروندان رسانده‌ایم.

همواره باید قدرشناسی را به عنوان یك اصل حرفه‌ای اخلاقی مورد توجه قرار دهیم. در شرایط سخت كنونی می‌دانیم كه وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت با چه معذوریت‌هایی روبه‌رو هستند و تلاش خود را كردند. اگر امروز بنا داریم یك تلاش مضاعف جدیدی را در حوزه واردات واكسن رقم بزنیم نافی تشكر و قدرشناسی از خدمات مجموعه‌های ذی‌مدخل در بحث واكسیناسیون نیست و این‌گونه نیست كه خدمات عزیزان را در مجموعه‌های وزارت خارجه و سایر نهادهای مربوطه نفی كنیم. موضوع واكسن یك چالش مهم است.

باید بدانیم كه ویروس كرونا یك ابرچالش جهانی است و صرفا مربوط به كشور ما نیست و طبیعتا مشكلات و چالش‌های بسیاری نیز در این راستا وجود دارد. در حال حاضر با همت بلند جوانان غیور ایرانی هم در بحث دانش فنی مرتبط با بحث لجستیك و پشتیبانی علمی و فناوری و هم در حوزه بهداشت و درمانی توفیقات فراوانی داشته‌ایم. فرمایشات مقام معظم رهبری هم باعث اسلوب جدیدی در بازآرایی نیروها و آمادگی كامل و سریع نیروهای مسلح هم یك فرصت جدید برای احیای نیروهای تازه نفس و طراوت بخشیدن به مدافعان سلامت در ادامه مسیر مقابله با كروناست.

ضمن تشكر قدرشناسانه از خدمات و تلاش‌های دولت قبلی در راستای مقابله با كرونا، طرح و بررسی تجارب و پیشنهادات همه دانشگاه‌ها و استان‌های كشور در ستاد ملی كرونا اقدامی مطلوب است كه می‌تواند منجر به تدوین یك بسته غنی شود كه در ادامه مسیر نقشه راه بسیار مطلوبی را فراهم كند. علاوه بر تسریع واردات واكسن در هفته‌های آتی، تعدادی از واكسن‌های تولید داخل نیز به فاز تحقق مقیاس صنعتی رسیدند و می‌توانند سبد متنوع‌تری از واكسن را دراختیار ما قرار دهد. روز چهارشنبه (20 مرداد ماه) ۱۰۱ هزار دوز واكسن در تهران تزریق شده و تاكنون ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در تهران واكسینه شدند كه ۶۷۰ هزار نفر آنان هر دو دوز را دریافت كردند.

همچنین در كنار گروه‌های سنی، گروه‌های پرخطر مندرج در سند ملی واكسیناسیون نیز در حال واكسینه شدن هستند كه برخی از آنها به اتمام رسیده است. برنامه‌ریزی ما در تهران به گونه‌ای بود و متعهدانه تلاش كردیم تا شهروندان تهرانی هر دو دوز واكسن را از یك برند دریافت كنند. امیدوارم با تسریع فرآیند تولید واكسن‌های داخلی و تغییر نیازهای اصلی برخی از كشورها و افزایش ظرفیت شركت‌های صنعتی بزرگ تولید واكسن، شرایط مناسب‌تری فراهم شود. متاسفانه هم‌اكنون میزان مراجعان سرپایی در تهران بالای ۲۰ هزار نفر است و زمانی كه به مدت 48 ساعت، به زیر ۲۰ هزار نفر تقلیل یابد، می‌توانیم انتظار داشته باشیم كه سایر شاخص‌ها نیز تغییر كند كه بنابراین، برای هفته آتی نیز كماكان تهران در وضعیت قرمز است.»


ایران و كرونا 


بنا به گزارش دیروز وزارت بهداشت، در شبانه‌روز 21 تا 22 مرداد، 527 مبتلای كرونا در كشور فوت كردند و ۳۹ هزار و ۱۱۹ مبتلای جدید در كشور شناسایی شدند كه از مبتلایان جدید، ۴ هزار و ۷۰۷ نفر بستری شدند.تا ظهر روز 22 مرداد، طبق گزارش وزارت بهداشت، ۱۸ میلیون و ۵۶ هزار و ۴۱۷ دوز واكسن كووید19 در ایران تزریق شده كه از مجموع تزریق‌ها طی 6 ماه گذشته و پس از آغاز واكسیناسیون، 14 میلیون و 445 هزار و 642 نفر، دوز اول واكسن را دریافت كرده‌اند و در حالی كه برای دستیابی به ایمنی جمعی، نیاز است كه حداقل، 60 میلیون نفر از جمعیت كشور، واكسینه شوند، فقط 3 میلیون و 610 هزار نفر، با دریافت دوز دوم واكسن، به ‌طور كامل، واكسینه شده‌اند.

طبق جداول روز 22 مرداد پایگاه آماری worldmeters نرخ مرگ كرونا در ایران 2.6درصد است در حالی كه بنا به ضرایب تخمینی، در حال حاضر و در مقابل 39 هزار و 119 مبتلای جدید شناسایی شده در شبانه‌روز 21 تا 22 مرداد، 588 هزار و 114 نفر (588114) ناقلانی هستند كه فعلا بدون علامت در سطح جامعه ایران در گردشند و بیماری را به دیگران منتقل می‌كنند.

طبق آمارهای این پایگاه آماری، با شرایط امروز ایران از بابت قلت و تاخیر ایجاد پوشش واكسیناسیون و رعایت پروتكل‌های بهداشتی و ضعف شدید در نظارت و اجرای محدودیت ترددهای اجتماعی، دیروز (22 مرداد 1400) از هر یك میلیون نفر جمعیت ایران، 459 نفر، ناقل ویروس كرونا بوده‌اند. بنا به آخرین گزارش‌های جهانی از وضعیت واكسیناسیون كووید19، تا ظهر روز پنجشنبه 21 مرداد، فقط 3.8درصد جمعیت هدف ایران تحت پوشش واكسیناسیون كامل (دریافت دو دوز) قرار گرفته‌اند كه از بابت این پوشش، رتبه جهانی ایران بین 199 كشور، رتبه 122 است به این معنا كه فقط 70 كشور از بابت واكسیناسیون كامل جمعیت هدف، در رده‌های بدتر از ایران قرار دارند.

تا ظهر روز پنجشنبه 21 مرداد 1400، با مجموع 17 میلیون و 760 هزار و 262 دوز واكسن تزریق شده در كشور (شامل تزریق دوز اول و دوم به جمعیت هدف) ایران در رتبه 106 جهان قرار گرفت به این معنا كه از 199 كشور جهان، فقط 93 كشور از بابت روند واكسیناسیون، در رده‌های بدتر از ایران قرار داشتند. ایران دیروز با عدد تجمیعی ۴ میلیون و ۳۵۹ هزار و ۳۸۵ بیمار كرونا، در ردیف دوازدهم جهان ایستاد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha