ستاد ملی مقابله با کرونا در دولت سیزدهم برای نخستین بار تصمیم به اعمال محدودیت‌های جدید برای مدیریت پیک پنجم کرونا گرفت؛ کرونایی که تنها در یک هفته اخیر در کشور، جان 3هزارو586نفر را گرفته و جمعیت قابل توجهی از مبتلایان بدحال را روانه بیمارستان‌ها کرده است.

دادستانی و پلیس به میدان آمدند

سلامت نیوز:ستاد ملی مقابله با کرونا در دولت سیزدهم برای نخستین بار تصمیم به اعمال محدودیت‌های جدید برای مدیریت پیک پنجم کرونا گرفت؛ کرونایی که تنها در یک هفته اخیر در کشور، جان 3هزارو586نفر را گرفته و جمعیت قابل توجهی از مبتلایان بدحال را روانه بیمارستان‌ها کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،براساس آنچه در ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب شده، قرار است این بار، ممنوعیت تردد جاده‌ای برای مدت زمان طولانی‌تری نسبت به سایر محدودیت‌های کرونایی اعمال شود. ستاد ملی مقابله با کرونا این تصمیم را در حالی گرفت که هم‌اکنون 359شهر وضعیت قرمز، 59شهر وضعیت نارنجی و 30شهر وضعیت زرد را تجربه می‌کنند.

براساس اعلام علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از ساعت 12 ظهر امروز (یکشنبه) تا صبح شنبه پنجم شهریور، تردد‌های جاده‌ای و بین‌استانی جز در موارد استثنا برای آمبولانس‌ها، کامیون حمل غذا و... ممنوع است. رئیسی از لغو تمام مجوزهای تردد هم خبر داده و گفته علاوه بر این، افرادی که بنا به هر دلیلی تخلف و جریمه شوند بعد از یک‌ماه این جریمه 2برابر می‌شود.

به‌گفته او، از فردا (دوشنبه) هم تا پایان روز کاری شنبه هفته آینده (۳۰مرداد) تمام ادارات به جز مشاغل ضروری مانند ادارات برق، آب، اورژانس، نیروی انتظامی و... تعطیل خواهد بود و در رعایت پروتکل‌ها هم سختگیری اعمال می‌شود. براساس اعلام رئیسی به همشهری، این‌بار اجرای پروتکل‌ها متفاوت‌تر از گذشته خواهد بود؛ چرا که این محدودیت‌ها، با همراهی تمام نهادها ازجمله پلیس، اجرا می‌شود:«در تصمیم جدید ستاد ملی مقابله با کرونا، محدودیت تردد به ممنوعیت تردد تبدیل شده که اتفاق مهمی است، چرا که هیچ‌کس حتی با داشتن مجوزهای تردد هم اجازه سفر نخواهد داشت. نکته دیگر اینکه ممنوعیت تردد قبل از تعطیلی ادارات لحاظ شده و   انتظار داریم حجم سفرها به‌شدت کاهش پیدا کند. نکته سوم هم اینکه مدت زمان منع تردد بیشتر از تعطیلات پیش‌رو خواهد بود و تا 5شهریور ادامه دارد. تصمیم‌گیری درباره اصناف هم به این صورت است که مشاغل، ادارات و بانک‌ها به‌صورت سختگیرانه تعطیل خواهند شد و تنها مشاغل و ادارات ضروری اجازه فعالیت دارند.»

البته یکی از انتقادات مطرح شده به اجرای محدودیت‌های جدید کرونایی در کشور، در پیش بودن تعطیلات چندروزه در آخر هفته جاری است که به‌گفته برخی کارشناسان منجر به افزایش سفرها و حضور بیشتر مردم در مراسم عزاداری بدون رعایت پروتکل‌ها خواهد شد. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در این‌باره توضیح می‌دهد: «امسال تصمیم جدیدی برای برگزاری ایام سوگواری محرم گرفته شده و دسته‌روی‌ها و برگزاری هرگونه مراسم در فضای بسته ممنوع است. هر هیأتی هم که از این مسئله تخلف کند، تعطیل می‌شود.

این ممنوعیت‌ها نسبت به پروتکل‌های ابلاغی در محرم سال گذشته جدید است. مجموعه این اقدامات می‌تواند در کنترل پیک پنجم مؤثر باشد؛ البته به شرط نظارت‌های سختگیرانه و همراهی مردم. کنترل اپیدمی یک کار دسته جمعی با مشارکت مردم است و اگر مشارکت نباشد واقعا نمی‌توان آن را کنترل کرد. ما افراد پروتکل‌شکن داریم و باید با آنها برخورد جدی و قانونی صورت بگیرد. اینکه فقط اجازه بدهیم جریمه شوند و در نهایت با پرداخت نقدی تخلف کنند این مورد قبول نیست.»


در اجرای پروتکل‌ها ضعف داشتیم

رئیسی درباره اعمال محدودیت جدید به‌عنوان راهی مؤثر در فروکش کردن بحران کنونی و کاهش آمار مرگ‌های روزانه بیش از 500نفر ، هم می‌گوید: «تا پیش از این در رعایت پروتکل‌ها نسبت به پیشگیری از کرونا انتقاداتی مطرح بود و قبول داریم که ضعف‌هایی داشتیم. ضرورت داشت که پروتکل‌ها از قبل اجرا می‌شد و این پاسخ همان سؤالی است که همه می‌پرسند؛ چرا در چنین وضعیتی قرار گرفته‌ایم و پیک‌های متوالی رقم می‌خورد؟ چون پروتکل‌ها واقعا رعایت نمی‌شود.

این مسئله هم به این معنی نیست که ما در نوشتن پروتکل‌ها ایراد داریم بلکه در اجرای آن نواقصی وجود دارد و باید این‌بار رفع شود. صادقانه بگویم، دیر است اما چه می‌توان کرد. همین حالا باید تصمیم جدی برای مقابله با کرونا می‌گرفتیم که این اتفاق افتاد و اگر با همراهی تمام نهادها ازجمله پلیس تمام و کمال اجرایی شود، به فروکش کردن بحران کرونا در پیک پنجم خواهد انجامید.» او ضمانت اجرایی محدودیت‌های جدید را منوط به همراهی تمام نهادها ازجمله پلیس می‌داند: «در محدودیت جدید سیاست بر ممنوعیت تردد است به همین دلیل اجرای درست آن کاملا وابسته به عملکرد پلیس راهور کشور خواهد بود.

پلیس اگر بتواند محدودیت جدید را به‌شدت کنترل و افراد را از هرگونه سفری منع کند، اعمال محدودیت‌ها، نتیجه‌بخش خواهد بود، اما اگر قرار باشد روال همانی باشد که در گذشته شاهد بودیم و سفرها مانند گذشته جریان داشته باشد، اعمال محدودیت‌ها باز هم کارساز نخواهد شد. البته رئیس‌جمهوری هم تأکید کرده که تمام دستگاه‌های اجرایی و ناظر باید به‌شدت و قدرت وارد عمل شوند و ضمانت اجرایی در ارتباط با تخلفات هم میزان جرایم مشخص‌شده است. در این زمینه دادستانی، نیروی انتظامی و اصناف موظف به رعایت هستند.»


اهمیت رعایت پروتکل‌ها تا محقق شدن واکسن

رئیسی درباره اهمیت واکسیناسیون در کنار اعمال محدودیت‌ها هم توضیح می‌دهد و می‌گوید: «راه مقابله با اپیدمی کرونا تنها واکسن نیست و حتی کشورهایی که بخش قابل‌توجهی از جمعیت کشورشان را واکسینه کردند، همچنان با کرونا درگیرند. اثربخشی واکسیناسیون به‌سرعت رخ نمی‌دهد و در یک تا 2‌ماه آینده می‌توان پیش‌بینی کاهش مرگ و قطع زنجیره را داشت، به همین دلیل نیاز به اجرای دقیق پروتکل‌ها را داریم اما مشکلاتی وجود دارد. بر این اساس در محدودیت‌های جدید تصمیمات جدی‌تری گرفته شد.»

او در پاسخ به این که تاکنون تمام صحبت‌های مطرح شده از سوی وزارت بهداشت برای واکسیناسیون به نوعی وعده‌های تکراری بود و با واقعیتی که اکنون شاهد هستیم تفاوت دارد، می‌گوید: « از حالا به بعد ما برای واکسیناسیون افق روشنی پیش‌رو داریم. اما فراموش نکنید که برای تامین واکسن در ماه‌های اخیر مشکلات متعددی را پشت سر گذاشتیم و با بدقولی‌های زیادی مواجه بودیم.

البته واردات واکسن‌هایی که در هفته‌های اخیر سرعت بیشتری گرفته‌ هم نتیجه مذاکرات پیشین وزارت خارجه، وزارت بهداشت و همراهی بانک مرکزی است. ازجمله عوامل افزایش واردات هم این است که بیشتر کشورهای سازنده واکسن درصد بسیار بالایی از مردم خودشان را واکسینه کرده‌اند و واکسن برای واگذاری در اختیار دارند. موضوع بعدی هم این است که میزان تولید افزایش پیدا کرده.

زمانی کشور چین 10میلیون تولید داشت و اکنون به روزی 20میلیون دوز تولید رسیده و واکسن بیشتری برای عرضه دارد. برای واردات یکسری از واکسن‌ها هم با ممنوعیت مواجه بودیم اما اکنون تولید برخی از این برندها مثل واکسن فایزر در آلمان آغاز شده و ما هم می‌توانیم با به نتیجه رسیدن مذاکرات آنها را وارد کنیم. اقداماتی برای تامین این واکسن‌ها هم از سبد کوواکس و هم به‌صورت مذاکرات مستقیم در حال انجام است و از هر روشی که موفق شویم واکسن‌های مورد تأیید را وارد خواهیم کرد.»


دست ما برای واردات واکسن بسته بود

رئیسی بر تامین حدود 30میلیون دوز واکسن تا پایان شهریور تأکید می‌کند: «تا پایان مرداد حداقل 7 تا 8میلیون دوز واکسن دیگر وارد می‌شود. خرید 20میلیون دوز واکسن در شهریور هم قطعی شده است. در مهر و آبان هم دو محموله 15میلیون دوزی به‌دست ما خواهد رسید که حجم خوبی از واکسن‌ها را در اختیار ما قرار می‌دهد.

اینها به جز تولید داخل است و  تا پایان شهریور است که بخشی از واکسن‌های اعلام شده به‌دست ما می‌رسد. با تکمیل خط صنعتی واکسن ایرانی هم امیدمان به تحویل بیش از 10میلیون ماهانه بیشتر خواهد شد. چیزی که مسلم است اینکه می‌توانیم روی این واکسن‌ها حساب کنیم و تا پایان مهر حداقل 60درصد گروه هدف دوز اول را دریافت کنند.»رئیسی به مشکلات بر سر راه واردات واکسن اشاره می‌کند: «به‌عنوان یک شخص مطلع در مجموعه وزارت بهداشت آن چیزی را که واقعیت دارد بیان می‌کنم.

دست ما برای واردات واکسن بسته بود. برخی دوستان سعی می‌کنند مشکلات وزارت بهداشت و دولت در واردات واکسن را طور دیگری عنوان کنند. ما هم از صحبت‌های مطرح شده در چند روز اخیر تعجب کردیم و بهتر است دوباره از خودشان سؤال بپرسید که آیا همین الان از حرف‌هایشان دفاع می‌کنند؟ این اتفاق را دقیقا درباره واردات واکسن بخش خصوصی هم می‌توان شاهد بود، اعتراض‌هایی مطرح می‌شود اما هیچ مستنداتی ارائه نمی‌شود.

وزارت بهداشت نباید برای محقق نشدن وعده‌های بخش خصوصی مستند ارائه کند. اینکه می‌گویند در فروردین امسال سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت مانع از واردات 6میلیون دوز واکسن شده را توضیح بدهند که واکسن پیشنهادی آنها در چه فازی قرار داشته و از چه برندی بوده است؟ این خواسته هم به این معنا نیست که بخش خصوصی به اشتباه چنین ادعایی را مطرح می‌کند اما آیا بهتر نیست که شفاف و با ارائه مدرک نسبت به آنچه رخ داده اظهارنظر کنند تا مشکل کار مشخص شود و سازمان غذا و دارو پاسخگوی آن باشد. تنها محموله‌ای که از 38مجوز صادر شده برای بخش خصوصی به‌دست ما رسید، 314هزار دوز واکسن آسترازنیکا از روسیه بود که تنها 2هفته تاریخ اعتبار داشت و به سرعت توزیع شد وگرنه روی دست ما می‌ماند.

با تمام این صحبت‌ها به‌شدت توصیه می‌کنم که در وضعیت کنونی که بحران کرونا عرصه را بر همه تنگ کرده از رقم زدن چنین حواشی‌ای پرهیز کنند.»معاون بهداشت وزارت بهداشت در پاسخ به این سؤال که منتقدان معتقدند وزارت بهداشت از تمام ظرفیت‌ها برای واردات واکسن استفاده نکرده است، می‌گوید: «به هیچ وجه چنین چیزی درست نیست.

به دلایلی که گفتم اکنون مسیر تامین واکسن هموارتر شده است، مضاف بر اینکه رئیس‌جمهوری تأکید کرده هیچ محدودیتی برای تخصیص ارز خرید واکسن وجود نخواهد داشت که این اتفاق خوبی است. اولویت دولت سیزدهم واکسن است و با افزایش منابع ارزی میزان واردات واکسن بهبود پیدا می‌کند. کشور آمریکا هم چند روز پیش اعلام کرد تحریم‌های ایران در حوزه واکسن و کرونا برداشته خواهد شد و می‌تواند مشکل انتقال ارز را در کشور ما برطرف کند. قبلا کشورها به‌دلیل همین تحریم‌ها از معامله برای فروش واکسن به ما می‌ترسیدند و اینها مجموعه‌ عواملی است که چشم‌انداز دسترسی ما به واکسن را روشن‌تر از قبل کرده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha