چهارشنبه ۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰

یکی از روش‌های کلاهبرداری که تبهکاران این روزها زیاد از آن استفاده می‌کنند اغفال شهروندان به بهانه فروش کالاهای ارزان است. این دسته از مجرمان کالایی را با قیمت پایین برای فروش می‌گذارند و آن را در فضای مجازی تبلیغ می‌کنند. سپس با ترفندهای مختلف دست به کلاهبرداری می‌زنند. در یکی از روش‌های مجرمانه آنها مبلغی را به‌عنوان بیعانه دریافت می‌کنند اما کالایی را تحویل نمی‌دهند و دیگر پاسخ‌گوی خریدار نیستند. در روش دوم ممکن است خریدار را به‌ سمت درگاه‌های جعلی بانکی هدایت کنند و با انجام فیشینگ موجودی او را از دستش دربیاورند.

کلاهبرداری با تبلیغ فروش اجناس ارزان

سلامت نیوز: یکی از روش‌های کلاهبرداری که تبهکاران این روزها زیاد از آن استفاده می‌کنند اغفال شهروندان به بهانه فروش کالاهای ارزان است. این دسته از مجرمان کالایی را با قیمت پایین برای فروش می‌گذارند و آن را در فضای مجازی تبلیغ می‌کنند. سپس با ترفندهای مختلف دست به کلاهبرداری می‌زنند. در یکی از روش‌های مجرمانه آنها مبلغی را به‌عنوان بیعانه دریافت می‌کنند اما کالایی را تحویل نمی‌دهند و دیگر پاسخ‌گوی خریدار نیستند. در روش دوم ممکن است خریدار را به‌ سمت درگاه‌های جعلی بانکی هدایت کنند و با انجام فیشینگ موجودی او را از دستش دربیاورند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق، در تازه‌ترین پرونده‌ای که در این زمینه تشکیل شده، متهمی که به‌ واسطه سایت‌های درج آگهی اقدام به کلاهبرداری از طعمه‌های خود می‌کرد، دستگیر شد.


در پی وصول پرونده‌ای از دادسرا، رسیدگی به موضوع در دستور کار کارآگاهان پلیس فتای استان سمنان قرار گرفت. برابر مستندات ارائه‌شده توسط شاکی مشخص شد متهم به‌ واسطه سایت‌های درج آگهی اقدام به فریب شاکی پرونده کرده و در نهایت به بهانه فروش کالا مبلغی را به‌عنوان بیعانه دریافت کرده و کالا را تحویل نداده است.


در ادامه معلوم شد متهم این پرونده قضائی با ترفندهای مختلف و تبلیغات در سایت‌های درج آگهی اقدام به کلاهبرداری از چندین نفر کرده است. با انجام اقدامات تخصصی و پلیسی متهم شناسایی و دستگیر شد. او ابتدا از وقوع جرم اظهار بی‌اطلاعی می‌کرد ولی با ارائه مستندات و ادله غیر قابل انکار به اتهامش اعتراف کرد. سرهنگ محمدرضا فدائیان، رئیس پلیس فتای استان سمنان در این رابطه به کاربران هشدار داد: سایت‌های درج آگهی فرصتی مناسب برای فروش کالا و ارائه خدمات است اما نباید از این نکته غافل بود که مجرمان از هر بستر و زمانی برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند و کاربران نباید قبل از دریافت کالا یا خدمات اقدام به واریز وجه تحت عناوین مختلف مثل بیعانه کنند.


در پرونده‌ای دیگر که پلیس فتای استان خوزستان دیروز خبر آن را اعلام کرد فردی به بهانه فروش پکیج لاغری در فضای مجازی دست به کلاهبرداری می‌زد.
زنی چند روز قبل با دردست‌داشتن دستور قضائی به پلیس فتا مراجعه کرد و مدعی شد در اینستاگرام از صفحه‌ای که اقدام به فروش انواع داروی لاغری می‌کرد یک پکیج‌ لاغری خرید و مبلغ آن را به حساب فروشنده واریز کرد اما فروشنده دیگر پاسخ‌گوی او نیست و تلفن خود را خاموش کرده است.


پس از ثبت اظهارات شاکی تحقیقات آغاز شد و بعد از بررسی‌های به‌عمل‌آمده توسط کارشناسان متهم شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی، در محل سکونت خود دستگیر شد. این متهم در بازجویی‌ها به جرمش اعتراف کرد و تحویل مرجع قضائی شد.


سرپرست اداره تشخیص و پیشگیری پلیس فتای خوزستان در این رابطه هشدار داد: شهروندان دقت کنند که فروش هرگونه دارو و از‌‌جمله محصولات لاغری در فضای مجازی ممنوع بوده و با متخلفان برخورد قضائی صورت خواهد گرفت. همچنین باید در فضای مجازی خریدهای خود را از سایت‌هایی که دارای نماد اعتماد الکترونیک هستند انجام دهید و تا آنجا که می‌توانید به‌ دنبال گزینه پرداخت در محل باشید. در یکی از کلاهبرداری‌هایی که با ترفند فروش کالا انجام شده فردی با عنوان فروش گوشی موبایل طعمه‌های خود را فریب می‌داد. زنی با مراجعه به پلیس فتای استان فارس در شکایتی گفت: در یکی از سایت‌های درج آگهی با یک آگهی تحت عنوان فروش گوشی موبایل برخورد کردم و ضمن برقراری تماس با فرد تبلیغ‌کننده، وی برای ارسال تلفن همراه از من درخواست واریز مبلغ ۲۵ میلیون ریال کرد اما پس از دریافت وجه دیگر جواب‌گوی تماس تلفنی من نیست. بعد از طرح این شکایت بررسی موضوع بلافاصله در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت و با اقدامات فنی صورت‌گرفته، متهم شناسایی و طی هماهنگی با دستگاه قضائی، دستگیر شد و تحقیقات از او ادامه دارد. در پرونده‌ای دیگر تعدادی از شهروندان با مراجعه به پلیس فتای استان فارس شکایت‌هایی را در رابطه با کلاهبرداری از طریق درج آگهی مطرح کردند و مشخص شد فرد آگهی‌دهنده ادعا کرده بود به‌ دلیل مهاجرت قصد دارد لوازم منزل خود را زیر قیمت بفروشد و از این طریق مشتریان را جلب کرده و بعد از دریافت بیعانه موبایل خود را خاموش کرده است.


با توجه به حساسیت پرونده، موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت که با اقدامات فنی و مهندسی متهم شناسایی و دستگیر شد. این فرد در اظهارات خود به کلاهبرداری از پنج نفر اعتراف کرد و گفت: طعمه‌هایم بدون تحقیق اقدام به واریز وجه به‌عنوان پیش‌پرداخت می‌‌کردند.


مأموران پلیس استان همدان نیز در پرونده‌ای دیگر وقتی از کلاهبرداری با تبلیغ در فضای مجازی مطلع شدند تحقیقات خود را آغاز کردند. شاکی توضیح داد به قصد خرید ماشین کمپرسی به سایت دیوار مراجعه و مبلغ 18 میلیون ریال به‌عنوان بیعانه به حساب فرد کلاهبردار واریز کرده، ولی پس از مدتی متوجه شده که مورد کلاهبرداری قرار گرفته است. کارشناسان پلیس فتا با انجام تحقیقات لازم در فضای سایبر متهم را که فردی حدودا ۳۰ساله بود، شناسایی و دستگیر کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha