شاید یکی از چالش های مهم‌ حوزه سلامت کشور که برخی از نمایندگان مجلس نیز به آن اشاره داشته اند، معضل کمبود پزشک است که وزیر بهداشت دولت سیزدهم می‌بایست برای آن چاره اندیشی کند.

سلامت نیوز: شاید یکی از چالش های مهم‌ حوزه سلامت کشور که برخی از نمایندگان مجلس نیز به آن اشاره داشته اند، معضل کمبود پزشک است که وزیر بهداشت دولت سیزدهم می‌بایست برای آن چاره اندیشی کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، بهرام عین اللهی در حالی از مجلس شورای اسلامی برای نشستن بر صندلی وزارت بهداشت رأی اعتماد گرفت که رفع بحران کمبود پزشک یکی از انتظاراتی بود که نمایندگان مجلس هنگام بررسی صلاحیت وی بیان کردند.

او در شرایطی بر صندلی وزارت بهداشت تکیه می‌زند که کرونا موجب شده است تا مشکلات نظام سلامت بیش از پیش نمایان شوند. یکی از این مشکلات که در دوران کرونا بیشتر نمایان شد، کمبود پزشک در کشور به خصوص در مناطق محروم است.

در این زمینه فرهاد سلطانی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز در خصوص آسیب‌هایی که کمبود پزشک در استان خوزستان ایجاد کرده است، گفت: با توجه به شدت مراجعه کنندگان، تعداد پزشکان متخصص در استان به ویژه در شهرستان‌ها کم است و این موضوع با شیوع کرونا، نمود بیشتری پیدا کرده است.

علاوه بر این در سیستان و بلوچستان هم کمبود پزشک و تجهیزات موجب شد تا تأسیس بیمارستان صحرایی و اعزام تیم‌های درمانی برای کنترل کرونا در دستور کار مسئولان محلی قرار گیرد تا بلکه با این کار شیوع بیماری در جنوب شرق کشور هم مدیریت شود.

دغدغه نمایندگان در جلسه بررسی صلاحیت وزیر

مشکلاتی که کمبود پزشک بر سر راه کنترل بیماری کرونا به وجود آورد موجب شد تا نمایندگان مجلس در صحبت‌های خود هنگام بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت، بر ضرورت جبران کمبود پزشک کشور تاکید کنند.

در این زمینه عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد در هنگام بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی، گفت: وزیر پیشنهادی بهداشت باید در خصوص اجرای پزشک خانواده، مقابله با مافیای دارو و تجهیزات پزشکی، کمبود پزشک و ترویج طب سنتی به نمایندگان تضمین بدهد.

وی در خصوص معضل کمبود پزشک هم خاطر نشان کرد: دسترسی به پزشک و خدمات درمانی و انحصار ایجاد شده در ارائه خدمات پزشکی و عدم تمایل پزشکان برای حضور در مناطق محروم از دیگر دغدغه‌هایی است که باید با جدیت دنبال شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: برای داشتن یک پزشک متخصص باید التماس کنیم تا به مناطق محروم بیاید. مردم در صف خدمات پزشکی آواره تهران و مراکز استان‌ها هستند؛ چرا به رغم وجود نخبگان و امکانات از ظرفیت‌ها استفاده نمی‌شود.

علاوه بر این علیرضا عباسی نماینده مردم کرج در مجلس هم در هنگام بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت خاطر نشان کرد: بر اساس برنامه‌های بالادستی و افق ۱۴۰۴ ایران باید از نظر تعداد پزشک عمومی و متخصص و دندانپزشک در منطقه رتبه اول باشد که متأسفانه با آن فاصله زیادی داریم. با وجود تعداد پایین پزشک متخصص در کشور پذیرش دانشجو در این حوزه بسیار محدود بوده که بخشی از آن به دلیل تعارض منافع است.

رتبه نامناسب ایران در سرانه پزشک در میان کشورهای منطقه اشاره این نماینده مجلس به لزوم کسب رتبه اول سرانه پزشک و دندانپزشک در منطقه در حالی بیان می‌شود که هم اکنون سرانه پزشک ایران تنها ۱۱.۷ پزشک به ازای ۱۰ هزار نفر است آن هم در شرایطی که حتی سرانه پزشک در کشورهایی همچون فلسطین و سوریه که درگیر جنگ و درگیری هستند نیز از ایران بالاتر است و ایران در سرانه پزشک در بین ۲۵ کشور آسیای میانه و آسیای غربی در جایگاه بیستم قرار دارد.

علاوه بر این سرانه دندانپزشک به جمعیت در ایران نیز در مقایسه با سرانه دندانپزشک کشورهای منطقه اصلاً خوب نیست و تنها ۳.۲۹ دندانپزشک به ازای ۱۰ هزار نفر جمعیت در ایران وجود دارد در حالی که کشورهایی همچون اردن، لبنان و سوریه سرانه‌ای تقریباً دو برابر ایران دارند.

افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی

گرچه کمبود پزشک در دوران شیوع بیماری کرونا بیشتر احساس شد اما از قبل نیز وجود دارد و علت آن را باید در پایین بودن ظرفیت پذیرش دانشجویان علوم پزشکی در سال‌های گذشته جستجو کرد. موضوعی که اگر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت دولت سیزدهم برای آن چاره اندیشی نکند با توجه به تحولات پیش رو یعنی بحران پیری جمعیت و بازنشستگی پزشکان، مشکلات را تشدید خواهد کرد.

امید می‌رود وزیر بهداشت با انگیزه مضاعفی که در ابتدای کار دارد به مشکل کمبود پزشک به صورت فوری و اولویت دار رسیدگی کند و برای حل این مشکل در سال‌های آِینده، ظرفیت آزمون‌های پذیرش دانشجویان علوم پزشکی در رشته‌های پزشکی عمومی و تخصصی را افزایش دهد تا بلکه در سال‌های آینده سرانه پزشک نسبت به جمعیت ایران به اندازه قابل قبولی برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha